Carsten Jensen

8. marts 2023

Festival i Folkets Fabrik…

Aprilfestival 2023 tager efter planen ophold i Syddjurs Kommune fra 21.-23. april i form af en weekendfestival med næsten 330 forestillinger, der opføres over tre dage i Ebeltoft og Rønde. Det nye kulturcentrum i Ebeltoft, Maltfabrikken, bliver festivalens praktiske og administrative centrum.

Én festival i to byer over tre dage. Det er den superkorte logistiske version af Aprilfestival 2023, der i sin korte weekendudgave står til at oversvømme Rønde og Ebeltoft i Syddjurs Kommune med teater ad libitum 21.-23. april.

Dog stadig med det forbehold, at arrangører og festivalvært afventer det endelige tilsagn til ansøgningen om støtte til den noget anderledes festival. Det afgøres endeligt i næste uge – men med nu blot fem uger til festivalstart har arrangørerne Teatercentrum og Syddjurs Kommune selvfølgelig alligevel været optaget af planlægning og praktiske gøremål gennem de seneste mange måneder.

Sidste: Torsdag 16. marts kom endelig Kulturministeriets melding om, at den særlige bevilling til festivalens gennemførelse var vedtaget! (se note).

Den lige så korte version af festivalens indhold er ganske oplivende: 110 teatre har tilmeldt 166 forskellige forestillinger, der opføres i alt 328 gange i løbet af festivalweekenden. På 19 spillesteder i de to byer, der trods den korte afstand på 17 km udgør en vis udfordring for sammenhængskraften.

Men det skal nok gå – og er jo ganske som i 2018, hvor Syddjurs Kommune dog var vært for en ugelang Aprilfestival, så der blev spillet forestillinger på skoler og institutioner i hele kommunen. De mange forestillinger fra besøgende teatre på deres daglige væresteder må børnene altså undvære denne gang, men til gengæld kan de sammen med forældre og bedsteforældre og venner fylde sig med teateroplevelser over en hel weekend.

Der venter i hvert fald over 20.000 gratis billetter – ligeligt fordelt mellem de to festivale centerbyer – og altså næsten 170 forskellige forestillinger og det dobbelte antal opførelser for alle aldre mellem 0 og 16 år. Samt deres voksne og de mange tilrejsende formidlere m.fl.

Det fremgår af det dugfriske festivalprogram, som bliver offentliggjort i morgen, fredag den 10. marts, på festivalens hjemmeside (www.aprilfestival.dk), inden der åbnes for billetbestilling midt i april. Som altid med et lille forspring til formidlerne, der kan booke via en særlig kampagnekode 12. og 13. april, mens alle kan komme til fra 14. april – på hjemmesiden og via appen.

Folkets Fabrik

I det omfangsrige program vil der både være gamle kendinge og spritnye forestillinger. Og apropos dette spirituøse ordvalg bliver Maltfabrikken – Ebeltofts flotte nye kulturhus – centrum for festivalens sekretariat, billetinformation, deltagercafe m.v.

Den oprindelige maltfabrik blev grundlagt i 1861 og producerede malt frem til lukningen i 1998. Herefter forfaldt bygningerne og var en overgang truet af nedrivning. Men lokale ildsjæle tog initiativ til at genskabe Maltfabrikken, der åbnede i 2020 og smukt beskrives som ’folkets fabrik – drevet af fællesskaber, ildsjæle og passion med ønsket om at være en spirekasse for kreativ udvikling af både mennesker og samfund’. 

Hvilket lyder som det helt rigtige sted for en teaterfestival, der har eksisteret siden 1971 med børneteatrenes nærmest ikoniske sammenhold og deltagelse som fast byggesten.

Trods festivalens korte tidsramme vil de mange børneteaterfolk derfor givet gøre deres for at holde samværsblusset højt, for en Aprilfestival er også hele turneteaterbranchens store faglige familieskovtur.

Læg dertil mange hundrede tilrejsende formidlere, der skal se nærmere på den kommende sæsons udbud og forhåbentlig købe stort ind til skoler, institutioner, teaterforeninger, gæstespil på egnsteatre m.v. Det trænger de mange corona- og dermed markeds-ramte turneteatre i den grad til.

Der ventes trods festivalens afkortede form også mange internationale teaterfolk, som skal se dansk børneteater og netværke med fagfæller. I skrivende stund vides det, at der bl.a. kommer en delegation fra Hongkong og fra den skotske Imaginate-festival samt et tysk teaterkollektiv – foruden enkeltpersoner fra fire-fem kontinenter.

Som altid vil også førsteårsstuderende fra Den Danske Scenekunstskole deltage for på den at stifte nærmere bekendtskab med en kunstnerisk interessant branche og tilhørende potentielle arbejdsmuligheder. Normalt er eleverne tilknyttet et mentorteater, men i år må de klare sig selv…!

Også unge grupperinger dukker op – bl.a. fra Holbæk Drama College og tilsvarende talentfabrikker.

Og til at servicere alle festivaldeltagerne og de mange lokale teaterbesøgende står et større hold fra frivilligprogrammet ReThinkers. De fleste er pensionister og således ældre end festivalen selv, der dog har 52 år bag sig – og deres arbejdsindsats er af stor betydning for en gnidningsløs afvikling af de mange praktiske gøremål.

Anmelderi

Festivalens program er indgangen til valget mellem de mange forestillinger, der breder sig over allehånde genrer og tematikker.

Det er muligt at læse anmeldelser af et godt stykke over 100 af de deltagende forestillinger her på portalen (brug søg-funktionen), hvis man ønsker en faglig vurdering forud for billetbestillingen. Resten af forestillingerne vil så vidt muligt alle blive set og siden anmeldt af Teateravisens faste anmelderkorps af professionelt fagkyndige.

Hvad angår de helt nye teatre, der er på Aprilfestival for første gang, er der mulighed for at danne sig et indtryk af deres forestillinger og teatret selv ved arrangementet New Case fredag morgen.

Årets korte udgave af den normalt ugelange festival har i øvrigt ikke slækket på interessen for de mange turneteatre, der ønsker at deltage på den store salgsmesse, som Aprilfestivalen jo også er – udover en kunstnerisk manifestation af et stort, men ofte for usynligt segment i dansk teaterliv. Faktisk er antallet af deltagende teatre og forestillinger helt på højde med de seneste års festivaler.

Så nu er det bare at se frem til festivalstart fredag 21. april. Man kan følge forberedelserne og aktiviteterne frem til og under Aprilfestival 2023 via hjemmeside og Facebook…

Seneste artikler

Seneste artikler

På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere