Af: Gudrun Hagen

14. april 2019

Fascinerende flot format

Kirsten Dehlholm og Hotel Proforma har med 'Gilgamesh' taget teatret ud af sine vante rammer og kreeret et smukt, men også langt, svært og teksttungt værk i Glyptotekets historiemættede sale. Det er flot og kompromisløst – men ikke for børn…

Glyptotekets historiske rum og statuer tilfører Hotel Pro Formas forestilling om kongen og guden Gilgamesh godt med ophøjet stemning og schwung, og det passer umådelig godt til emnevalget.

Kirsten Dehlholm boltrer sig med både tekst og format i sin iscenesættelse af det 4000 år gamle epos om liv og død, magtliderlighed og – selvfølgelig! – kærlighed. 

Det er muligvis verdens ældste nedskrevne fortælling, og Gilgamesh har højst sandsynligt været inspiration for både 'Illiaden' og 'Odysséen'.

Det er med andre ord creme de la creme indenfor oldævl, vi har med at gøre, og tilsætter man som her gennemførte gevandter i overflod, har man en umådelig smuk forestilling, der i sin tableau-stil tager sig virkelig godt ud på billeder. 

Særligt Gilgamesh’ mor, den fra top til tå blå spåkvinde-gudinde Ninsumun (Sara Emilie Anker-Møller) er aldeles magisk, som hun sidder og skriver varsler ned på en skrattende tavle. En hekse-diva af format med høj krave og tre bøger som haute couture-hat, hvor selv fingerspidserne er dyppet i blå maling. 

Det er verdensfjernt og magisk i en sådan grad at man ikke kan undgå at blive fascineret, men det er samtidig også så mystisk, at det næsten bliver uhyggeligt. Noget musikken flot understreger med skingrende sav og lign. 

Teksttungt og langtrukkent

Der er noget eventyrligt og fanden i voldsk over den aparte underverden, vi går rundt i sammen med skuespillerne. Kaskader af monolog møder os fra alle rum via små højtalere, 

Det er Morten Søndergaard, der har modelleret teksten om til scenen, og der er rigtig meget af den. Gilgamesh spilles med stor pondus af Niels Anders Thorn, men det er hans unge modstykke Enkidu, der stjæler billedet. Han spilles af rapperen Manus Bell, der med sine spyttende rim og ufravigelige rytme giver det ophøjede sprog et tiltrængt ungt pust. 

For det er tungt stof det her. Og det store drama bliver stilistisk holdt gidsel af formen, der trods rap, rigtige tyrenosser(!), store følelser og skuespillernes frie vandring iblandt os alligevel forbliver stift med de forholdsvis svære, højtidelige monologer.

Hvad der i starten vækker undren og nysgerrighed hos det unge publikum, bliver som tiden går trættende og vækker modløshed. For hvad sker der egentlig? Hvad foregår der i den konstante talestrøm? Og hvorfor er det hele så mærkeligt?

Koncentrationen hos skoleklasserne krakelerer ganske enkelt, og den frie form, hvor man selv bestemmer, om man vil gå med rundt, gør at langt de fleste helt bogstaveligt står af.  Som det også skete, da Teateravisen så forestillingen med en 5. og to 8. klasser.  

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.