Af: Carsten Jensen

30. maj 2021

Familiefestival på Amager

Årets SpringFestival blev afviklet med coronaskær og restriktioner, men formåede i en solrig slutweekend på bedste vis at samle lokalbefolkning og tilløbere i alle aldersklasser til teater og events både ude og inde på Amager Kulturpunkt. Modtager af SpringPrisen blev Live Art Danmark, der som festivalen selv står for at udfordre publikum og forvandle almen undren til grænseoverskridende scenekunst for begejstrede børn.

Den syvende udgave af SpringFestival fra 25.-30. maj er slut og Amager Kulturpunkt kan igen åbnes for almen færdsel og andre aktiviteter.

Mens festivalens hverdage primært var helliget skoleforestillinger, bød den officielle åbning fredag eftermiddag på udvalgte indslag på festivalpladsen, der til lejligheden var afspærret og indrettet med spillesteder i alle hjørner.

Med et åbningsprogram med de uundværlige catalonske girafmennesker; tale af Københavns kulturborgmester Franciska Rosenkilde ('Kultur for børn er noget af det fineste, vi har'); prisoverrækkelse; canadisk gadeteater og sigøjnerjazz, var man således godt introduceret til weekendens overflødighedshorn af forestillinger, koncerter, workshops m.v.

Stemningsfuldt  

Ifølge arrangørerne kom der over 700 festivalarmbåndsudstyrede personer gennem festivalindgangen lørdag og søndag, hvor der blev kontrolleret corona-pas – og hvorfra man også havde til opgave at sikre, at der ikke på noget tidspunkt var mere end de lovlige 500 personer til stede. Alle begivenheder reflekterer jo fortsat skæret fra covid-19-pandemien.

Man skulle bruge armbåndet til at reservere billetter til de relativt få indendørsforestillinger, mens der var krav om afstand og afspritning ved de mange andre forestillinger, der spillede i det fri rundt omkring på pladsen og i hjørnerne. 

Med solen som velvillig medarrangør var stemningen lørdag og søndag virkelig i top. Folk shoppede omkring mellem de mange events, små koncerter, workshops m.v. på festivalområdet – hvor også madvognen 'Kebab på farten' og pandekageboden havde god søgning.

Festivalområdets grænseåbne karakter gjorde også, at enkelte gratister på Øresundsvej havde glæde af forestillingerne Under Taget, festivalens største spilleplads, hvor de kunne se fantastiske nycirkusstunts og høre dragende toner i 'Cameli-Orquestra' af GLiMT, Sputnik og Wild Wonders, der var Deres udsendtes klare festival-favorit i år.

Internationalt

Udvalget af teater er selvsagt vigtigt, selvom arrangørerne måtte kæmpe med de internationale forestillinger. De ikoniske giraffer havde således svært ved at komme ud af Spanien og til Danmark og et italiensk kompagni måtte aflyse deres gæsteoptræden.  

Udover girafferne var der gensyn med rum-dramatiske 'Laika' i ugens løb, ligeledes fra catalansk-spanske Xirriquiteula Teatre, mens Luigi Ciottas 'Alt i en kuffert' tidligere har været på festival i Helsingør, Næstved og på Bornholm, men altså nu også rundede Amager til stor glæde for både små og store.

Ligesom girafferne spillede canadiske Corpus 'A Flock of Flyers' både på SpringFestival og PASSAGE's minifestival i Helsingør i indeværende weekend, og der er da også gode økonomiske grunde til, at flere festivaler slår sig sammen om at invitere udenlandske kompagnier til deres festivaler.

Corpus har tidligere været i landet og på SpringFestival med 'Les Moutons' (Fårene), der trods deres adstadige  adfærd – lidt al a girafferne – bekom denne skribent bedre end 'Piloterne giver aldrig op' – 'A Flock of Flyers' danske titel. De lidt for anstrengt højtråbende træningsøvelser og mange engelske gloser gjorde i hvert fald, at aldersangivelsen 'for alle' ikke rigtig holdt vand.

Nytænkning

Festivalens danske forestillinger er enten allerede anmeldt eller bliver det snarest – Teateravisen havde nemlig et par af sine anmeldere i aktion på festivalen. 

De fik i øvrigt konkurrence fra en række velskrivende elever fra 8V på Skolen ved Sundet, der gjorde dem rangen stridig ved at producere anmeldelser af flere af festivalens forestillinger, suppleret med interviews med nogle af kunstnerne, festivalens frivillige, workshop-skulptøren m.fl.

Det hele var sat smukt op på en stor tavle på festivalpladsen, hvor man kunne studere deres arbejde – og bl.a. glæde sig over et stort opsat citat fra Peter Holst, Det Lille Turneteater, der deltog med 'Blåt barn': 'Jeg spiller ikke for børn, jeg spiller for mennesker'…

Respekten for børn som mennesker, der (lykkeligvis) ikke er blevet voksne endnu, er også essentielt for dette års modtagere af SpringPrisen, som tildeles 'en person eller en institution, der formår at nytænke børneteater på en kreativ måde'.

DET må man i den grad sige, at performanceteatret Live Art Danmark har gjort. Alene titlen på deres succesrige forestilling, '50 Farlige Ting (alle børn bør prøve)', siger en del om deres anderledes tilgang til kunst for børn.

SpringPris

Men lad prisjuryens motivationstale, fremført af jurymedlem Maria Suh, få ordet:

'Årets prismodtager af SpringPrisen 2021 har provokeret mange og delt vandene. Med et nyt, stramt regelsæt udfordrer de os som publikum. For vi kan ikke umiddelbart forstå deres regler, og som voksne teatergængere er vi mange, der flere gange under en forestilling har tænkt: Er dét teater? Kan man virkelig det?

Men det primære publikum, børnene, griber vanviddet og det umiddelbare. De er med som aktive deltagere i mærkelige forsøg, som ingen kender resultatet af. De slipper kontrollen og lader sig gribe af det uvisse. De lader sig forføre af de vilde idéer og forsøg. De anerkender præmissen om at tage chancer – med det vilkår, at ting kan gå galt. Men hvis ikke vi prøver, så ved vi ikke, hvor galt det kan gå, eller om vores bange anelser bliver gjort til skamme.

Springprisen tilkendes ’en person, et teater, en institution eller et initiativ, der er et forbillede for fornyelse inden for dansk børneteater’. For juryen har årets prismodtager vist et mod til at udfordre og tage chancer. At gøre op med normen for, hvordan en god forestilling er opbygget. For at tage sit publikum alvorligt og inddrage dem i selve tilblivelsen og skabelsen af forestillingen – lige nu og her.

I en af prismodtagerens forestillinger limes to børns fingre sammen, så de ikke kan komme fra hinanden i flere timer. Vi tror ikke helt på, at de – børn som teater – faktisk tør føre eksperimentet ud i livet. Der må være noget teatermagi, som gør, at det bare er for sjov. Men eksperimentet varer længe efter forestillingen er ovre, for det er rigtig lim, der bruges, og børnene kan vitterligt ikke komme fra hinanden – med mindre de ønsker at rive huden af deres fingre. 

Intet er forbudt – heller ikke at smadre ting med en kæmpe hammer og føle den ’forbudte glæde’ ved at ødelægge og slå noget itu.
Det er vildt, modigt og grænseoverskridende – på den helt rigtige måde'.

Og så kunne Live Art Danmarks kunstneriske ledere, Henrik Vestergaard og Ellen Friis, tage imod prisen, der udover hæder består af 10.000 kr. og et kunstværk af svenske-danske Barbro Åberg.

De holdt begge en kort tale om deres måde at performe for og med børn, inden Ellen Friis sluttede af med at konstatere, at 'for os er børn de perfekte samarbejdspartnere'.

Moderland

SpringFestivalen havde øvrigt i valget af forestillinger også selv valgt at provokere lidt: 

Tidligere på foråret kritiserede Teaterhuset – et samlingssted for det københavnske vækstlagsmiljø – det etablerede teatermiljø for ikke at inddrage unge stemmer i branchen og debatten om den danske scenekunstfremtid. 

Teater ZeBU tog udfordringen op og etablerede et samarbejde, der foreløbig er ført til, at tre unge scenekunstgrupper fik plads i festivalprogrammet med site-specific-forestillingen 'Moderland', der sendte publikum ud på en større vandretur på Amager, hvor de blev præsenteret for 'personlige fortællinger, fordomme, mor på repeat, dans og lyden af Amager møder publikum i gyden, på den lokale vej og der, hvor livet starter og ender', som forestillingen præsenteres i programmet.

Erfaringer

Beriget af teater- og musikoplevelser og gode ord kunne Deres udsendte tage fra Amager Kulturpunkt og SpringFestival 2021.

Der indhøstes i disse uger vigtige erfaringer på teaterfestivalfronten flere steder i landet, som vil blive lagret til brug for kommende arrangementer.

Således var SpringFestival 2021 også en form for appetizer til den kommende Aprilfestival 2021 i Holbæk, ligesom sommerens mange gadeteaterfestivaler kan afvikles i relativ corona-tryg atmosfære.

Hvad den biennale udgave på Amager angår, er der nok festival – og givet også giraffer – igen om to år…

Seneste artikler

Seneste artikler

Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere