Af: Kirsten Dahl

9. oktober 2014

Et strejf af trøstesløst gadebørneliv

Scenen er sat til fremvisning af gadebørns trøstesløse liv. Med limrus og rå ensomhedsfyldt overlevelse. Men 'Empty Steps' savner substans og nuancer på trods af de fine dansefærdigheder og de gode budskabsintentioner.

Toto, Juaintio, Anita, Rashid og Alf. Med en fed kridtstreg mejsles navnene op på husmuren. Og vi er ikke i tvivl. Det her skal forestille at være navnene på gadebørn, som er bukket under. Som ikke længere har kunnet klare et liv på samfundets bund med snifferi, slagsmål og trøstesløshed af al slags.

GLiMT vil gøre sit publikum opmærksomme på den nød og elendighed, som mange gadebørn verden over lever i. Et vigtigt og sympatisk projekt.

Evnerne til at danse har Camila Sarrazin og Lars Gregersen også. De kan smidigt klatre koreografisk dansant på vægge og snurre rundt på asfalt og gulve.

Nogle udmærkede ideer til iscenesættelse har Camila Sarrazin også. Ideer til hvordan man kan spejle den trøstesløshed og det armod, som er kendetegnende for gadebørns liv. Publikum sidder for eksempel på beskidt tøj lukket inde i store transparente plastikposer.

Camila Sarrazin og Lars Gregersen begraver sig i og kaster rundt med genbrugstøj, og de bruger det undervejs til at skitsere en mistet menneskelig relation. Breder bukser og trøjer ud på gulvet som for at genmale venner. Løfter tøj op og danser og kæmper med det som udtryk for at de tænker tilbage på eller fortæller os om dem, de er, og deres situation som henvist til et ikke-liv. De inhalerer lim og agerer efterfølgende skæve og stive. Grokkede eksistenser som ikke magter medmennesket og nærmest heller ikke sig selv.

Savner fylde og ballast

Vi er på slagsmålets holdeplads. Her hvor man kun tænker på sit eget næste fiks. Her hvor man slår på tæven i forsøg på at værne sig selv. En em af trøstesløshed breder sig. Det her er ødelæggelse og misvækst. Det mærker vi som publikum ganske klart.

Der er med andre ord udmærkede takter i Glimt's 'Empty Steps', men der mangler også noget. Nogle flere nuancer. Nogle flere og mere komplekse forløb. Noget som kan fylde udtrykket, så det bliver mere mærkbart intenst og overbevisende berørende. Noget af den fylde og substans som Saga Dance Art Collective Productions 'Paolo & Money', som også skildrer gadebørns liv, har.

Det er ofte og også her fascinerende, med hvor få midler man kan få en stemning af noget bestemt frem. Her er der blot ikke nok ingredienser til at løfte en hel forestilling op på et højt scenekunst-oplevelsesniveau.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.