Af: Carsten Jensen

6. september 2017

Et livsværk med udsyn

Opgang2 kan i september fejre 45 års jubilæum - samtidig med at stifteren Søren Marcussen runder 70 år. Kulturinstitutionen består af tre afdelinger med en stærk social og integrationsorienteret profil - og her har Opgang2 Turneteater i flere år markeret sig stærkt på ungdomsteaterområdet med debatskabende brugsteater med fokus på etnisk og kulturel diversitet.

Aarhus er et fortættet kulturelt aktivitetsrum, hvor alskens kunst produceres og formidles – overtydeliggjort dette år, hvor Europæisk Kulturhovedstad oversvømmer alt og alle med 2017-arrangementer.

Her har allehånde kunstneriske genrer og projekter fået økonomisk støtte og plads i den omfangsrige fortælling om Aarhus som selve kulturens midtpunkt.

På den baggrund er det nærmest beroligende at konstatere, at der mellem alt det nye også er interessante og succesrige foretagender, der har været her i årtier og arbejdet ihærdigt med kulturen som et arbejdsredskab til at promovere etnisk og kulturel  mangfoldighed.

Derfor kan Opgang 2 i denne måned fejre 45 års jubilæum, samtidig med at stifteren Søren Marcussen runder de 70 år som fortsat leder af sit livsværk – og et markeres fredag 8. september.

Tre afdelinger og en festival

Opgang2 er en selvejende kulturinstitution der opererer med tre hovedafdelinger: Opgang2 Turneteater, som spiller 150-200 professionelle forestillinger om året og gerne på såkaldt teateruvante steder; Opgang2 Ungdomsspor, et aktiveringstilbud, hvor unge på uddannelses- og kontanthjælp arbejder med professionelle kunstnere på musik-, teater- og billedkunstværksteder og vejledes og hjælpes videre i tilværelsen – samt Opgang2 Film, der producerer brugernære dokumentar- og portrætfilm.

Dertil kommer de årlige JALLA:-festivaler, der afholdes to gange årligt – henholdsvis på Aarhus Teater og i Gellerup – hvor professionelle og amatører deltager i et stort performanceprogram.

Søren Marcussen har i alle 45 år været chef for Opgang2 og står i dag primært for filmproduktionen, mens hans kone, dramatiker og instruktør Pia Marcussen, tegner Opgang2 Turneteater, der har været den professionelle teatergren i institutionen siden 2001 og også står for ovennævnte JALLA:-festivaler.

Manden bag

Søren Marcussen er ikke engang rigtig aarhusianer, idet han er vokset op i Brønshøj, hvor han midt i 1960’erne spillede fodbold på Brønshøjs divisionshold og nåede at være inde over ynglingelandsholdet.

Men så tog studier og arbejde over, idet han er uddannet cand.phil. i dansk fra Aarhus Universitet 1977 og det efterfølgende tiår arbejdede i Danmarks Radio på ungdomsprogrammet 'P4 i P1' med journalistik og radiodramatik. Han debuterede som forfatter i 1980 med ungdomsromanen 'Sidste dag i morgen' – siden er fulgt digte, noveller og portrætbøger.

Men det var med en beskeden start i 1972 som ungdomsklub på Vesterbro Torv, inden man hurtigt rykkede videre til Officersbygningen i centrum af Aarhus, frekventeret af punkere, bz’ere og andre utilpassede unge, at Søren Marcussens sande livsværk, Opgang2, manifesterede sig og siden spredte sig over teater, musik, litteratur og film.

Arabisk hæder

Og selvom Søren Marcussen stadig er chef for den samlede Opgang2, er det altså nu film, der har hans primære fokus – med kendte projekter som 'tre minutter i Gellerup' (52 portrætter af mennesker i bydelen) fra 2011 – som til dato har haft mere end 3,5 millioner visninger – og serien 'Himlen over os' fra 2013, der bl.a. var med til at bringe den nu så kendte digter Yahya Hassan frem i rampelyset.

Siden er fulgt andre dokumentarfilm med livet i Aarhus-forstaden Gellerup, der har ry som hårdt belastet ghetto med lejlighedsvis massive indvandrerproblemer.

I efteråret 2016 var Søren Marcussen i Beirut, hvor han og Pia Marcussen sammen med Arabisk Dansk Kulturhus modtog en pris fra Det Arabiske Kulturforbund for de to organisationers arbejde med kultur og integration. OPGANG2 for sit arbejde med, gennem film og teater, at skabe dialog og tjene som en 'højttaler for dem, der ikke har en stemme'.

Reumertpris og statsstøtte

For Opgang2's virke har sit altdominerende udgangspunkt i arbejdet for og med integration og mangfoldighed – i alle tre hovedafdelinger af institutionen.

Her har afdelingen Opgang2 Turneteater ydet en bemærkelsesværdig indsats med ungdomsforestillinger, der har haft fokus på etnicitet, racisme, multikulturel forbrødring og social integration. Med Pia Marcussen som dramatiker og instruktør for alle forestillinger.

Turneteatret hed i øvrigt i starten Teater Trup Transportable for bl.a. at udskille det fra Opgang2 Livsteater, der blev stiftet i 1995, men fik siden det nuværende navn, der dækker hele den professionelle teateraktivitet i Opgang2.

Anmelderne har ikke altid været lige begejstret for de kunstneriske præstationer i de multikulturelle dramaer – hvor man i flere år også inddrog amatører i forestillingerne – og en lejlighedsvis lidt for velmenende politisk dagsorden, men i de seneste mange år har Opgang2 Turneteater leveret den ene vellykkede produktion efter den anden uden at miste fokus på integrationsproblematikkerne.

Det kulminerede i 2014, hvor man vandt Reumertprisen for Årets Børne-/ Ungdomsforestilling med '4 EVER' (se anmeldelse) – som man stadig turnerer flittigt med – og som i øvrigt til efteråret sendes til Palæstina, hvor hovedrolleindehaver Chadi Abdul-Karim skal spille forestillingen på arabisk.

Og sidste efterår kom Opgang2 Turneteater så for alvor ind i varmen hos Projektstøtteudvalget, der har valgt at støtte med driftsmidler for tre sæsoner: 17/18 – 18/19 og 19/20 med henh. 0,7, 0,7 og 0,8 mio. kr. Man fik dog også støtte på 250.000 kr. de to foregående sæsoner.

Det er udover et behageligt kunstnerisk og økonomisk skulderklap også et pænt tilskud til Opgang2 Turneteaters samlede økonomi, der med tilskud fra Aarhus Kommune, fonde og sponsorer samt billetsalg m.v. opererer med et budget for indeværende og næste sæson på ca. 5,7 mio. kr. årligt.

Nye og Andre Horisonter…

Tidligere har Projektstøtteudvalgets forgænger, Scenekunstudvalget, i øvrigt bevilget 400.000 kroner til et af Opgang2 Turneteaters kunstbaserede sociale projekter, 'Nye Horisonter' – der drejer sig om at inspirere unge til selv at finde et kreativt udtryk, inspireret af teater og således give dem en fornemmelse af, at levende kunst har noget at tilbyde dem og noget at gøre med dem og deres liv.

Det fireårige projekt har også fået 2,8 mio. kr. fra både Velux Fonden og Bikubenfonden – som endnu et bevis på, at Opgang2 Turneteaters integrationsfokuserede indsats har de store fondes velvilje.

Projektet har kastet online-galleriet 'Blok2' af sig, ligesom det har været en del af det regionale samarbejde 'Scenekunst ind i den Åbne Skole', sammen med Teaterhuset Filuren og Limfjordsteatret.

Dette samarbejde blev afsluttet på årets Kulturmøde på Mors, men Opgang2 Turneteater arbejder nu på at føre projektet videre til 'Andre Horisonter', hvis mål er at opkvalificere fagpersoner til at kunne arbejde med udsatte unge – med et teatermæssigst og kunstnerisk fokus. Og hvis projekttitel er i øvrigt er identisk med et projekt, der løb fra 2010-13som et mobilt lokalteaterinitiativ primært for unge og
deres voksne i tilknytning til tre boligområder i Aarhus.

Fejring

Selv holder Opgang2 til på den tidligere Brobjergskole ved siden af Musikhuset og aldrig midt i Aarhus, selvom mange af aktiviteterne er knyttet til Gellerup og andre af den jyske storbys udfordrede udkantsområder.

Ståstedet er social og kulturel innovation, og herfra kan Søren Marcussen glæde sig over 45 års virke, når han er i centrum ved fejring af 70-års fødselsdagen og det flotte jubilæum som leder af Opgang2.

Der er reception fredag den 8. september fra 14:00 til 17:00 i  OPGANG2, Valdemarsgade 1H, 8000 Aarhus C. 

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere