Af: Carsten Jensen

15. marts 2012

Et kapel for dans og livsglæde

Dansekapellet åbnede officielt onsdag og lod folk og fæ kigge inden for i det tidligere kapel og krematorium, der er blevet totalombygget for 42 mio. kr. og nu er et topmoderne og –funktionelt danse- og bevægelseshus, der bl.a. skal huse projekt Dans i Nordvest og Uppercut Danseteater og således bliver et mekka for dans for og med børn og unge.

Når man tidligere kun har været i det flotte runde kapel vis-a-vis Grundtvigs Kirke på Bispebjerg i København NV for at sende venner og bekendte på den ultimativt sidste rejse, er noget mere livsbekræftende at træde ind i den kuppelformede bygning, der via en donation på 42 mio. kr. fra kommune og fonde er blevet til Københavns nye flotte vartegn for dans og livsglæde.

Det er en stor drøm, der nu er blevet til virkelighed – og fostret i ruinerne af Ungdomshuset på Jagtvej. Da Ungdomshuset rykkede til sit nuværende sted på Dortheavej i Københavns NV-kvarter, måtte kulturprojektet Dans i Nordvest nemlig vige pladsen og har siden holdt til i en gymnastiksal på en lokal skole.

Nu er der anderledes højt til loftet, og Danmarks første community dance-projekt har nu nogle af landets smukkeste rammer at agere i.

Stor interesse

Og trods bygningernes mindre muntre fortid var der da heller ikke meget danse macabre over aktiviteterne, da Dansekapellet holdt åbent hus et par timer onsdag eftermiddag. Folk myldrede rundt i myretueagtige formationer på egen hånd eller på en af de mange guidede ture med unge brugere/dansere fra Dans i Nordvest-projektet som rundvisere.

De hundredvis af nysgerrige, lokale, gratulanter, kolleger og unge kunne bl.a. se

unge danse og øve i de fem sale, der danse- og bevægelseshuset. Selv toiletter, baderum og karnapper blev set grundigt efter inden den officielle åbning bød på taler fra bl.a. kulturminister Uffe Elbæk (R), kulturborgmester Pia Allerslev (V) og repræsentanter for de glade givere fra Nordea Fonden og Bygge- og Anlægsfonden, der har postet henholdsvis 13 og 10 mio. kr. i ombygningen, mens Københavns Kommune står for de resterende knap 18 mio. kr.

’Rigtig godt gjort’

Kulturminister Elbæk virkede oprigtig fornøjet ved at være til stede og udnævnte fluks stedet som en vigtig lokal inspirationskilde til national efterlignelse.

’Ja, der vil jeg ud, selvom jeg ikke har nogen aktie i det’, lød det fra Uffe Elbæk om invitationen til at kaste glans over den officielle åbning. Og han havde i øvrigt særdeles personlige erindringer fra kapellet: Hans far blev bisat og brændt her og ligger begravet på den bagvedliggende kirkegård.

»Men jeg er sikker på, at han vil sige: Rigtig godt gjort’ til dette her projekt, lød det fra ministeren, der i lighed med de øvrige talere ikke kunne undlade at nævne transformationen fra et dødstempel til et livgivende kultursted for primært unge brugere.

»Fortiden må ikke kidnappe fremtiden,« lød det fra landets kulturminister med en forsikring om, at engle nok skulle hjælpe de unge brugere med at passe på Dansekapellet.

Ideen kom fra Bondam

Herefter fik tilskuerne nogle smagsprøver på dans på scenen, lige fra de helt små og lidt større deltagere i Dans i Nordvest til professionelle udøvere fra Uppercut Danseteater – de to største ’professionelle partnere’ i Dansekapellet – inden kulturborgmester Pia Allerslev i lettere eksalteret stemning tog ordet og kaldte stedet en ’drøm’, som viste, at man kan, hvad man vil, når de rigtige mennesker – herunder ikke mindst dem med pengene – spørges. Så der var taksigelser til sponsorer, arkitekter, Uppercuts og Dans i Nordvests initiativtager, Cher Geurtze m.fl.

Også hun talte om engle – og om ildsjæle, der havde gjort drømmen mulig. Og

sendte også en tak til tidligere radikale teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam, der i sin tid stod fadder til ideen til at lade kapellet blive til dansehus.

Og så kunne Nordea Fondens glade giver tage tråden op og bl.a. konstatere, at såvel den nuværende som den tidligere borgmester jo meget passende var ’Vild med dans’ – med en finurlig henvisning til deres optræden i et kendt underholdningsprogram.

Klaus Bondam selv var kommet rejsende fra Det Danske Kulturinstitut i Bruxelles, hvor han er institutleder, for at være en af festtalerne om aftenen, hvor de særligt indbudte festede til optræden fra dansere fra Dans i Nordvest, Uppercut Danseteater, Kompagni B. – elever ved Det Kgl. Teaters balletskole –  og en breakdance-crew fra Vietnam, S.I.N.E. Crew, som Uppercut Danseteater tidligere har samarbejdet med under et besøg i Vietnam.

Cher Geurtze i spidsen

Det blev således fra Dansekapellets officielle start tydeliggjort, at Dans i Nordvest og Uppercut Danseteater vil fylde en stor del af bygningen med deres aktiviteter.

Og dermed var det også et ualmindeligt indlysende valg at ansætte stifteren af såvel danseteatret som danseprojektet, Cher Geurtze, som kunstnerisk leder af Dansekapellet.

Cher Geurtze fortæller, at hun ikke er stoppet helt i Uppercut Danseteater, men at hun får en meget mere tilbagetrukken rolle, indtil man finder en ny leder eller ledelse af danseteatret, der har fokus på dans for børn og unge. Og hun forsikrer, at Uppercut vil få alle deres kommende premierer i det nye dansehus.

»Men jeg vil selvfølgelig have det nye danse- og bevægelseshus som mit hovedfokus,« kommer det fra Cher Geurtze, der fortæller, at Dansekapellet kommer til at samarbejde med mange institutioner i Københavns Kommune, bl.a. skoler, kulturhuse, fritidsinstitutioner m.v. om danseaktiviteter for børn og unge, ligesom der vil skabes rum for bl.a. huskunstnerprojekter, skoleworkshops og en årlig koreografi-konkurrence.

Netværk og internationale aktiviteter

Cher Geurtze fortæller, at også Dansehallerne, Den Kgl. Ballet, Dansens Hus m.fl. indgår det en dansenetværk, som Dansekapellet vil trække på i forskellige samarbejder.

»Og vi satser også på internationale aktiviteter. Vi har allerede samarbejde med institutioner og dansere i Berlin, London, Vietnam, Korea og New York, ligesom Dansekapellet er i kontakt med community dance-aktiviteter i Bruxelles og planlægger udvekslinger allerede fra sommeren 2012,« siger Dansekapellets leder med henvisning til Dans i Nordvest, hvor man fortsat vil videreudvikle dansen som kunstart og give alle unge i kvarteret mulighed for at opleve, hvordan de selv kan bruge denne bevægelsesform.

»Vi håber på, at huset vil stråle ud i det lokale, ud i København, ud i landet og ud i hele verden.« 

Seneste artikler

Seneste artikler

På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere