Af: Carsten Jensen

29. maj 2018

Et eventyrligt univers

H.C. Andersens Verden ved Præstø er tænkt som en stor kunstnerisk installation, der med forestillinger, egne aktiviteter, sanserum, stemningsfulde kulisser, udklædningstøj m.v. vil give publikum en totaloplevelse. Bag står børneteatret Fyren og Flammen, der har lavet en teaterpark på egen grund, hvor de hele sommerferien åbner op for den store eventyrdigters univers.

Der var så dejligt ude på landet…

Sådan indleder H.C. Andersen et af sine mest berømte eventyr, 'Den grimme ælling', og det gælder også placeringen af den lille temapark ved Præstø, der fjæler sig smukt i landskabet med forsvarsskansen Roneklint og fugleøen Maderne og udløbet fra Præstø Fjord som naboer.

H.C. Andersens Verden er et projekt, der er skabt af parret bag børneteatret Fyren og Flammen. Her tilbyder man totaloplevelser i eventyrdigterens fodspor, for når de  professionelle teaterforestillinger er spillet til ende, kan publikum fortsætte både eventyr og leg, for området er bygget op som et sanserum, der indbyder børn og voksne til at gå på opdagelse.

Efter forestillingerne kan publikum derfor indtage kulisserne og røre ved rekvisitterne og selv spille teater. De kan klæde sig ud i stedets store samling af kostumer, og de kan lege og fantasere i de omliggende eventyrtableauer. Og måske møde H.C. Andersen, der går omkring og hilser på…

En udvidet oplevelse

Teatret Fyren og Flammen blev dannet i 2001 af Birgitte Norholt, Tanja Bovin og Birger Bovin og drives og ledes i dag af ægteparret Bovin. Hun er uddannet fra Håndarbejdets Fremme og er nu en efterspurgt scenograf og kostumedesigner, mens han er uddannet performer fra Cantabile 2 og har medvirket i forestillinger både i ind- og udland.

Hver især har Tanja og Birger omkring 25 års erfaringer med forskellige teatre, men altså også sammen deres eget professionelle børneteater. Og en teaterpark ved Præstø.

For ni år siden købte de nemlig et nedlagt hønseri på Skovhusevej øst for byen og byggede det om, så der nu er lavet to udendørs scener og en indendørs scene. Rundt om disse er der så andre bygninger, installationer og kulisser, der alle har reference til H.C Andersens eventyr – i øvrigt helt i tråd med, at Fyren og Flammens forestillinger – med ganske få undtagelser – også er bygget op om eventyrdigterens værker.

Og selvom de selvfølgelig spiller disse forestillinger i deres eventyrpark, er H. C. Andersens Verden beregnet til at udvide oplevelsen:

»Børneteater er ofte noget, der foregår i et lukket rum inde i en by, hvor man ser et teaterstykke i en halv times tid og så går hjem. Vores drøm var fra begyndelsen at hive publikum ud af byen og ind i en totaloplevelse hos os hernede i Præstø,« lyder det fra Tanja Bovin, der også har styr på H.C. Andersens særlige tilknytning til området:

»H. C. Andersen skrev 'Nattergalen' på Nysø Gods ved Præstø. Og mange af hans andre eventyr er skrevet under hans ophold ude på landet. På den måde er det en del af totaloplevelsen, at vi er herude i det danske sommerlandskab, hvor H.C Andersen blev inspirereret til de eventyr, vi opfører.«

Gode besøgstal

Det synes at fungere: Siden den officielle åbning i 2013 er H. C. Andersens Verden blevet en attraktion, der i stigende grad trækker teaterglade gæster til. Besøgstallet slog således rekord i sæson 2017 med 2600 besøgende – og det skal ses i forhold til, at eventyrparken kun er åben fra 1. juli og fem uger frem.

Ægteparret Bovin har således fundet en fin niche, også fordi der ikke er så mange teatre, der spiller for børn i sommerferien – og jo slet ikke tilbyder ekstra oplevelser i eventyrlige omgivelser. Det er de besøgende tydeligvis glade for – og giver udtryk for i kommentarer på bl.a. Facebook og parkens hjemmeside.

Og her spiller det givet ind, at så mange kender H.C. Andersens eventyr og derfor har fælles referencerammer, når de ser teaterstykkerne – også selvom Fyren og Flammen gerne fylder deres egne H.C. Andersen-eventyrforestillinger med små overraskelser i det fysiske og visuelle udtryk.

»Blandt vores publikum er der en del bedsteforældre med børnebørn, og det er en stor glæde for bedsteforældrene at kunne dele oplevelsen af de dejlige H.C. Andersen-historier, som de selv nød, da de var børn.

Vi oplever, at vi har ramt helt rigtigt ved at vælge H.C. Andersen som tema for både teaterstykker og resten af parken. Det at vi har tilbygget området omkring scenerne med fantasifulde kulisser, betyder at publikum er aktive og bliver i den fantasiverden, som de har været sluset ind i under teaterstykket,« fortæller ægteparret Bovin.

Hektisk højsæson

Og det kan de altså gøre ved bagefter at klæde sig ud og lave deres egne små teaterforestillinger, opsøge de små værksteder med alskens rekvisitter, høre fortællinger, klappe dyr og få sig et hvil og lidt til maven i cafeen.

Der foregår dog også mere organiserede aktiviteter i H. Andersens Verden, som har en dramaskole tilknyttet (den starter hvert efterår på Præstø Skole) – og netop i år opfører 'Den grimme ælling' i uge 27.

Desuden kører der en ungdomscamp i otte dage for unge teaterinteresserede, som  samarbejde med Birger Bovin skaber og opfører en forestilling i uge 30.

Hvad de professionelle forestillinger med Fyren og Flammen angår, er der forestillinger to gange dagligt i tre af de fem uger, som parken har åben i år – og de øvrige to uger en enkelt forestilling.

Det er skuespillerne Birger Bovin, Anne Sofie Nissen og Christian Rossil – alle uddannet fra Cantabile 2 – der udgør den faste skuespillertrup og i denne sæson diverteres der med 'Nattergalen', 'Prinsessen på ærten', 'Kejserens nye klæder' og 'Klods Hans'.

Det er således ikke just ren afslapning at holde H.C. Andersens Verden kørende i de fem uger, hvor de fleste andre turnerende børneteatre holder en tiltrængt pause og lader op til den kommende sæson.

Og faktisk begynder forberedelserne til sæsonen allerede i november, hvor teaterstykkerne udvælges og Tanja Bovin går i gang med scenografi og kostumer. I den forgangne weekend var hele 45 personer beskæftiget med at få det hele op at stå på området, og når det hele går løs fra 1. juli, er der omkring 30 frivillige i alle aldre tilknyttet teaterparken.

Et anderledes publikum

Trods den relativt korte sæson kan et projekt som H.C. Andersens Verden virke som en voldsomt stor opgave et lille ustøttet teater som Fyren og Flammen, hvis medlemmer jo også har andre gøremål og opgaver gennem en teatersæson.

Men udover at skabe glæde blandt børn og deres voksne og hive publikum til Præstø-egnen kan det også tænkes, at det har en positiv effekt for Fyren og Flammen, som måske kan aflæses på forestillingssalg og arrangørhenvendelser m.v.

»Selvfølgelig er der en synergieffekt, men jeg vil alligevel sige, at børneteatermiljøet er en temmelig 'lukket kreds', hvor vi her med vores teaterpark oplever, at vi når ud til et helt andet publikum. Der er mange af dem, som har set teater på fx Det Ny Teater, i Tivoli, på Bakken osv. – og de bliver glædeligt overraskede over det, som de oplever hos os. Og kan være nærmest lykkelige efter en dag i parken.

Det betyder, at der hvert år kommer gengangere, som også anbefaler parken til venner, familie og naboer – og derudover kommer der jo også almindelige sommerturister,« siger Tanja Bovin.

Og så har det jo heller ikke skadet, at H. C. Andersens Verden sidste år var på forsiden af Politiken med tre siders reportage indeni.

Forventninger skal opfyldes

Det betyder også, at der er høje forventninger til kvaliteten af til de professionelle forestillinger fra ikke mindst det tilbagevendende publikum.

»Så hvert år til åbningen skal der være en ny forestilling fra Teatret Fyren og Flammen – hvis navn i øvrigt stammer fra teatrets første forestilling, 'Fyrtøjet'…

»Det var også den forestilling, vi spillede i teaterparkens første sæson. Året inden havde vi en uges teaterworkshop med samme forestilling, hvor vi afprøvede, om vi kunne lave en forestilling med børn på blot en uge. Det blev en succes, og heraf opstod Dramaskolen, der nu kører hele året med børn,« siger Tanja Bovin.

»Vi har på de på sæsoner, vi har haft åbent i parken, rørt ved rigtig mange af H. C. Andersens eventyr – både i professionelt regi med Fyren og Flammen og i regi af Dramaskolen.  For alle forestillingers vedkommende omskrives eventyrene til manuskripter med rammehistorier- og tillige sange til Dramaskolens forestillinger.

'Nattergalen', som er dette års nye professionelle forestilling, er naturligvis meget anderledes med Christian Rossil og Birger Bovin, end da Dramaskolen spillede den.

Den professionelle kraft og det fysiske udtryk, som en trænet skuespiller kan tilføre eventyret, er ikke til at tage fejl af – men Dramaskolens forestillinger har jo en anden kvalitet. En sårbarhed og fascination over, hvad de små mennesker kan og tør,« siger Tanja Bovin.

I H.C. Andersens Verden kan publikum derfor opleve både de små og de store på scenen – og altså også selv trække i kostumer og lave deres egne eventyr bagefter.

Således kan Den Grimme Ælling også her blive til en nærmest Svanemærket totaloplevelse…

Artiklen er blevet til i et samarbejde med Foss PR og Kommunikation

Seneste artikler

Seneste artikler

På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere