Af: Søren Zacho Ruby og Tomas Lagermand Lundme

20. januar 2010

Et dramatisk møde med Det Lille Teater

Fredag den 15. januar havde Dramatikervæksthus 09 besøg af Trine Wisbech fra Det Lille Teater til en snak om dramatisering og produktion af teater for små tilskuere. To af væksthusspirerne fortæller her lidt om forløbet.

BørneTeaterSammenslutningens DramatikerVæksthus, ’Frirum for fortsættere’, havde sat Det Lille Teater stævne på det nyåbnede Forsøgsstationen på Vesterbro en kold, kold fredag eftermiddag i januar til en snak om det at producere teater for de mindste.

Trine Wisbech er dramaturg og en fjerdedel af den kollektive ledelse af Det Lille Teater, og hun indvilgede energisk og velforberedt i at dele rundhåndet ud af oplevelser og erfaringer fra arbejdet med at skabe kunst, historier og teater for børn mellem to og ti år.

Teatret i Lavendelstræde i København spiller omkring 300 forestillinger årlig og har 20.000 publikummer igennem salen. Her har man valgt at dele årets tre egenproduktioner ind i tre aldersklasser, så efterårets produktion er for de ’store’ 4-10-årige, juleforestillingen er for de 3-6-årige (med forældre som regel), og endelig er forårets helt store lille forestilling for de små 2-4-årige.

Man skal tænke målgruppe

Trine Wisbech berettede om teatrets overvejelser omkring målgruppernes forståelse af forskellige budskaber og fortælleformer og de deraf følgende valg af spillestil, som teatret benytter sig af. Som i al dramatik for børn og unge er det væsentligt konstant at tænke målgruppe i arbejdet med en forestilling, for at den ikke rammer ved siden af ¬eller rammer skævt.

På Det Lille Teater bruges næsten altid dukker i arbejdet, og der er fokus på historien og det visuelle udtryk. Dramatikerne var denne fredag i gang med dramatiseringer, og Trine Wisbech fortalte også om deres arbejde med at skabe kendte billedbogsværker om til seværdigt teater.

Når man benytter et kendt forlæg har publikum måske en forventning om tone og spillestil, og det er jo oftest også grunden til, at netop det værk er blevet valgt i mængden af gode bøger – at forfatteren og illustratoren har en særlig stemning, der gerne skulle kunne mærkes på scenen. Dramatikeren skal kunne lytte til forfatterens stemme og beholde kvaliteten i teksten, selvom den skal dramatiseres og levendegøres til scenen.

Den vigtige identifikation

Teater skal, for at fange de små, laves i en legende stil, som ikke er for socialrealistisk. Identifikation er så afgørende vigtig, men legen skal være til stede for at fange opmærksomheden.
På Det Lille Teater har alle forestillinger en lineær, klassisk fortælling med en lykkelig slutning.
Således endte også denne meget kolde fredag eftermiddag ¬med en tak og to flasker uforskammet god vin til Trine Wisbech fra Det Lille Teater.

Søren Zacho Ruby og Tomas Lagermand Lundme er to af de syv deltagere i projekt ’Frirum for fortsættere’
.

Seneste artikler

Seneste artikler

Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere