Af: Søren Zacho Ruby og Tomas Lagermand Lundme

20. januar 2010

Et dramatisk møde med Det Lille Teater

Fredag den 15. januar havde Dramatikervæksthus 09 besøg af Trine Wisbech fra Det Lille Teater til en snak om dramatisering og produktion af teater for små tilskuere. To af væksthusspirerne fortæller her lidt om forløbet.

BørneTeaterSammenslutningens DramatikerVæksthus, ’Frirum for fortsættere’, havde sat Det Lille Teater stævne på det nyåbnede Forsøgsstationen på Vesterbro en kold, kold fredag eftermiddag i januar til en snak om det at producere teater for de mindste.

Trine Wisbech er dramaturg og en fjerdedel af den kollektive ledelse af Det Lille Teater, og hun indvilgede energisk og velforberedt i at dele rundhåndet ud af oplevelser og erfaringer fra arbejdet med at skabe kunst, historier og teater for børn mellem to og ti år.

Teatret i Lavendelstræde i København spiller omkring 300 forestillinger årlig og har 20.000 publikummer igennem salen. Her har man valgt at dele årets tre egenproduktioner ind i tre aldersklasser, så efterårets produktion er for de ’store’ 4-10-årige, juleforestillingen er for de 3-6-årige (med forældre som regel), og endelig er forårets helt store lille forestilling for de små 2-4-årige.

Man skal tænke målgruppe

Trine Wisbech berettede om teatrets overvejelser omkring målgruppernes forståelse af forskellige budskaber og fortælleformer og de deraf følgende valg af spillestil, som teatret benytter sig af. Som i al dramatik for børn og unge er det væsentligt konstant at tænke målgruppe i arbejdet med en forestilling, for at den ikke rammer ved siden af ¬eller rammer skævt.

På Det Lille Teater bruges næsten altid dukker i arbejdet, og der er fokus på historien og det visuelle udtryk. Dramatikerne var denne fredag i gang med dramatiseringer, og Trine Wisbech fortalte også om deres arbejde med at skabe kendte billedbogsværker om til seværdigt teater.

Når man benytter et kendt forlæg har publikum måske en forventning om tone og spillestil, og det er jo oftest også grunden til, at netop det værk er blevet valgt i mængden af gode bøger – at forfatteren og illustratoren har en særlig stemning, der gerne skulle kunne mærkes på scenen. Dramatikeren skal kunne lytte til forfatterens stemme og beholde kvaliteten i teksten, selvom den skal dramatiseres og levendegøres til scenen.

Den vigtige identifikation

Teater skal, for at fange de små, laves i en legende stil, som ikke er for socialrealistisk. Identifikation er så afgørende vigtig, men legen skal være til stede for at fange opmærksomheden.
På Det Lille Teater har alle forestillinger en lineær, klassisk fortælling med en lykkelig slutning.
Således endte også denne meget kolde fredag eftermiddag ¬med en tak og to flasker uforskammet god vin til Trine Wisbech fra Det Lille Teater.

Søren Zacho Ruby og Tomas Lagermand Lundme er to af de syv deltagere i projekt ’Frirum for fortsættere’
.

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere