Af: Henrik Lyding

23. juli 2013

Dukkemagi på få kvadratmeter

Dukketeater og klassisk trylleri forenes originalt i en vellykket modernisering af et folkeeventyr med et smukt strejf af kunstner-romantik til sidst.

En kongesøn med et grisehoved! Nej, det går slet ikke!

Skuespilleren, dramatikeren og instruktøren Rikke Wölck har begået en original og sjov opdatering af et klassisk folkeeventyr. Det handler om en tryllekunstner, der optræder under beskedne vilkår på gader og stræder. Blot en enkelt tilskuer er der til den forestilling, vi oplever.

Men så kommer Kongen og Dronningen forbi, og da tryllekunstneren er god, får han tilbud om fastansættelse. Hans lykke synes gjort, et stort show stables på benene, tryllekunstneren får fint tøj på og mægtige illusionsnumre præsenteres, blandt andet forvandles Kongen et kort øjeblik til en gris, hvilket desværre ikke behager ham. Så magikeren ryger på porten med et brag!

Og måske forstår man godt Kongens ophidselse. For da Dronningen noget tid senere føder en lille prins, har han fået grisehoved. Tryllekunstneren tilkaldes nødtvungent og tryller babyen om til den mest nuttede af slagsen, og af lutter lettelse tilbyder Kongen ham en ny kontrakt.

Men nej tak, tryllekunstneren foretrækker i sidste ende det frie liv på landevejen. Derved kommer også en køn kunstner-morale pænt på plads i historien, lige som vi gladelig accepterer det lidt sære, at Kongens forvandling under trylleshowet skulle kunne resultere i et barn med grisehoved. Her kan videnskaben og logikken vist ikke helt være med.

En vellykket blanding

Men pyt med logik og snusfornuft. Forestillingen har så mange andre kvaliteter, ikke mindst at den er uden ord, så også turister kan fornøjes. Og så undgår den fuldkommen det sødlige, der let kan komme over eventyrforestillinger med konger og dronninger.

Scenebilledet viser en kold og uvenlig storby, hvor trafiklyset altid står på rødt mellem de mange grå højhuse. Kongen er omgivet af brutale livvagter og atmosfæren slet ikke rar. Det er en interessant modernisering, der skaber ekstra spænding i historien.

Kontrasten er tryllekunstneren, en rødhåret charmetrold, der elegant leger med tørklæder, spillekort og kaniner fra sin lille vogn.

Ekstra flot bliver selve det store trylleshow. De fleste af trickene – oversavet dame, forsvindings- og forvandlingsnumre med mere – udføres faktisk ganske tæt på originalerne, ledsaget af skægge røg og ild-effekter, der gør sig fint på den lille scene.

Og minsandten om ikke vi også bliver lidt grebet om hjertet til sidst, da tryllekunstneren afslår den kongelige verdens glimmer og glitter, og i stedet fortsætter som ydmyg gadetryller, med en gylden sommerfugl som flaksende slutbillede – her får poesien og kunstnerromantikken lige ordet for en kort og smuk bemærkning.

Der jongleres som altid hos Marionetteatret aldeles kompetent med dukker og dekorationer. Den fuldkomne ubesværethed, der er resultatet af givetvis komplekse arbejdsgange på få kvadratmeter under scenekanten, gør, at vi bare nyder den gode historie, de fine dukker og de glimrende dekorationer.

En meget vellykket blanding af klassisk og moderne, af folkeeventyr og trylleri, der fornemt udnytter såvel dukketeatrets som magiens mange muligheder for sceniske overraskelser.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang