Af: Carsten Jensen

18. januar 2013

Det er ret digitalt…

Teaterbilletter.dk er med sine velfungerende digitale platforme en af landets vigtigste aktører omkring billetformidling, rabatordninger, informationsindsamling m.v. Nyeste skud på site-stammen er scenekunstarkiv.dk – der er en værdig afløser for Teaterårbogen. Og det er ganske få mennesker, der binder det hele sammen fra kommandocentralen på Nørrebrogade.

Organisationen Teaterbilletter.dk er ikke sådan at komme udenom.

Den selvejende institution, der er Danmarks største teaterbilletrabatordning, formidler billetsalg for over 100 teaterproducenter – primært i Storkøbenhavn, Sjælland samt Odense og Malmø. En del af disse er børneteatre, hvilket ses af, at i forrige sæson gik omkring 80 procent af organisationens samlede formidling af statstilskud til rabatter til børn og unge, svarende til omkring 12,5 mio. kr.

Udover Teaterbilletter.dk er organisationen også ansvarlig for drift, administration og udvikling af scenen.dk, hvor man kan søge efter teaterarrangementer over hele landet (da denne artikel blev skrevet, var der således 479 forestillinger og 4168 opførelser på sitet) og få direkte links til rabatordninger og køb af billetter. Dertil kommer indtastningsbasen Tereba og opsamlingssitet Teateronline – og som nyeste skud på stammen er netop lanceret scenekunstarkiv.dk, hvor man online og ganske gratis kan søge informationer om teaterforestillinger, producenter, arrangører, tilskudsgivere m.v. fra sæson 2009-10 og frem.

Den gamle Teaterårbog i ny form

Scenekunstarkiv.dk åbnede for brugerne på det iøjnefaldende tidspunkt 12.12.12 kl. 12, og den digitale informationsbase er tænkt som en afløser for de Teaterårbøger, der fra 1948 og frem til 2010 blev udsendt med fakta og fotos fra de respektive sæsoners forestillinger, tilsat nyttige registre og overbliksartikler m.v.

Teaterårbogen havde forskellige udgivere – de sidste 20 år var det DITITU (Dansk ITI & Teaterunion) med økonomisk støtte fra Scenekunstudvalget. Men der blev stadigt færre købere til værket, der de seneste år havde et oplagstal på under 500 og et salg på endnu færre.

Alligevel er det vigtigt for teatrenes kollektive hukommelse, at der findes samlende registranter over det ellers så let forgængelige teaterliv. Til brug for teatrene selv, for forskere, organisationer, offentlige myndigheder og helt almindelige teaterinteresserede brugere.

Lige nu er det nye scenekunstarkiv således med sine få tilbageskuende sæsoner så at sige et arkiv, der peger fremad og i årene fremover vil vokse i omfang og værdi.

Arkiv med leksikonadgang

Og den opgave tog Teaterbilletter.dk altså på sig ved at udvikle scenekunstarkiv.dk

– med et tilskud fra Scenekunstudvalget på 200.000 kroner og et opdrag, der hed, at  alle offentligt tilgængelige forestillinger skulle kunne registreres.

Dertil kommer, at det nye arkiv rummer en lang række muligheder for at søge omkring kulturvirksomheder, støtteordninger m.v. – her samlet et sted, hvor det ellers ofte er svært at finde på andre tilgængelige offentlige sites.

Endelig har Teaterbilletter.dk begået det scoop at få aftalt og etableret et direkte og gratis link til Gyldendals Teaterleksikon, hvilket øger informationsmængden og adgangen til supplerende oplysninger ganske betragteligt.

Der er også et direkte link til scenen.dk og en digital brevkasse for teaterfaglige spørgsmål, hvor redaktøren, journalist Cathrine Errboe, har allieret sig med magister i teatervidenskab, Bente Hatting.

Via scenen.dk kan man så i øvrigt også nå en guide til digitale udbydere af anmeldelser og omtaler – hvor også børneteateravisen.dk er med – og sådan bliver scenekunstarkivet og dets links en bekvem samlemappe for teaterlivet i Danmark.

Livsnerven Tereba

Bag udviklingen af det nye scenekunstarkiv står Teaterbilletter.dk's egen og hårdtarbejdende it-arkitekt, Trine Runge, mens den teknologiske livsnerve hedder Tereba. Der i øvrigt også er den tekniske leverandør til scenen.dk m.v.

Det er en vidensbase, hvor teatrene selv indtaster alle relevante oplysninger om deres forestillinger. Disse informationer kan så trækkes direkte ud til brug for arrangører, billetformidlere m.v. – det er bl.a. også det system, der trækkes på børneteatrenes store årlige repertoirekatalog, Den Røde Brochure, og afviklingen af de store årlige april-festivaler. Systemet betyder dermed, at teatrene ikke skal bruge kræfter på at videregive de samme informationer.

»Kongstanken er, at vi ikke vil lave dobbeltarbejde. Vi skal definere snitflader mellem de mange, der på den ene eller anden platform indsamler data om teaterproduktion,« lyder det fra Christina Krøll, der er sekretariatsleder hos Teaterbilletter.dk – og dermed også ansvarlig for de øvrige sites,

Hun og Trine Runge skønner i øvrigt, at man via et massivt netværksarbejde nu har direkte kontakt med op mod 95 procent af landets professionelle teaterproducenter – forstået således at der nu er ca. 500 teaterproducenter indtastet som brugere af Tereba-systemet. 

Vigtig it-udvikling koster

Det er således alene tilstedeværelsen af Tereba, der har gjort det muligt at etablere scenekunstarkiv.dk for et så relativt beskedent beløb.

Det var dog også Kulturstyrelsen, der i sin tid gav 600.000 kr. til udviklingen af scenen.dk og Tereba, mens den digitale billetplatform som Teaterbilletter.dk hviler på, har kostet tre mio. kr. at udvikle til det nuværende niveau.

Når disse tal nævnes, er det som prolog til det faktum, at det også vil koste rigtig mange penge at bringe det nye scenekunstarkiv videre fra den bundne opgave fra Scenekunstudvalget – der er løst til fulde – og videre i en fase, hvor man fx kan få de mange oplysninger fra de gamle årgange af Teaterårbogen med i arkivet, ligesom man kunne forestille sig at samle eller linke informationer om den voksende turneaktivitet for danske teatre – og jo ikke mindst børneteatre – i udlandet og internationale gæstespil her i landet. Det skal selvfølgelig ske i et samarbejde med en anden ny informationsdatabase, IVDS (International vidensdatabase for dansk scenekunst), der blev lanceret i september 2012.

Ny server ønskes…

Lige nu handler det dog om at skaffe midler til en ny server og mere it-teknologi, så man kan ændre på det forhold, at også aktuelle og kommende teaterforestillinger pt. ryger ind i scenekunstarkivet, mens de mange lukkede forestillinger, som ikke mindst børneteatrene spiller rundt omkring på skoler og institutioner m.v., p.t. ikke indgår i arkivet.

»Vi er jo enige om mulighederne for forbedringer, men vi har ikke haft mulighed for at få alt implementeret fra starten, da vi så er oppe i en helt anden økonomisk sfære. Når vi kunne komme i luften med den eksisterende udgave så billigt, skyldes det, at udviklingen hviler på alt det forudgående arbejde med Tereba.dk,« siger Christina Krøll, der dog ser med fortrøstning på fremtiden – der også indebærer muligheden for at forsyne Danmarks Statistik med bedre data, end virksomheden arbejder med for nuværende…

Formidling her og der

Mens Trine Runge arbejder energisk videre med at vedligeholde og udvikle Tereba og de øvrige digitale platforme for Teaterbilletter.dk og Christina Krøll sonderer terrænet for samarbejdspartnere og sponsorer, skal der også udvikles på scenen.dk og billetformidlingsarbejdet.

Hvad sidstnævnte angår handler det bl.a. sikre optimale vilkår for teatrene omkring den nye formidlingsordning, der skal træde i kraft til næste sæson.

Her har Christina Krøll været en vigtig medspiller ved på teatrenes vegne at deltage i de komplekse forhandlinger med Kulturministeriet (Se evt. artiklen 'Kulturpolitik-via-rabatter').

Hun er også i fuld gang med at få genetableret samarbejdet med de fem store københavnske teatre (Det Københavnske Teatersamarbejde), der for et par sæsoner siden forlod en velfungerende fælles abonnements- og billetformidlingsordning og oprettede portalen BilletBillet i håb om at sælge væsentligt flere billetter ved sin enegang. Det skete ikke, og nu er teatrene klar til fælles fodslag igen. 

Eller rettere: Man har udsendt et fælles såkaldt vende-katalog – i rigtigt papir (!) ’teater 12/13’ – med forestillingerne fra Teaterbilletter.dk og de fem BilletBillet-teatre og under fællestemaet ’rabat på tværs’, hvor teatergængerne kan købe billetter til alle forestillinger.

Og Christina Krøll fortæller, at der nu skal skabes yderligt samarbejde mellem Teaterbilletter.dk-teatrene og teatrene i Det Københavnske Teatersamarbejde – til gavn for kundernes adgang til overblik og billetkøb med rabat, men at den præcise løsning er ikke på plads endnu.

Den tredje mand

Og så er der jo lige den tredje fuldtidsansatte på Teaterbilletter.dk. Han var smuttet en tur til Rio i Brasilien, da børneteateravisen.dk var forbi sekretariatet på Nørrebrogade.

Men Andreas Boeskov har skam også fingrene langt nede i Tereba-systemet, som han bruger flittigt i sin egenskab af projektkoordinator over for teaterproducenterne i forløbet med tilmeldingerne til hver sæson, og at få samtlige oplysninger på plads til trykning af ovennævnte sæsonmagasin.

Dertil styrer han nyhedsbreve til kunderne – og til sekretariatsleder Christina Krølls store tilfredshed. Og målbart i øget trafik på alle Teaterbilletter.dk’s sites.

De er jo ret så digitalt orienteret på Teaterbilletter.dk…

Seneste artikler

Seneste artikler

På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere