Af: Kirsten Dahl

21. april 2012

Der er godt med gys og grin i Thalias Tjeneres vellykkede udgave af 'Dracula'. Foto: Sune Hede

Der bor en vampyr i os alle…

I bedste grovkornede commedia dell'arte-stil og med fine figurtypemasker har Theatret Thalias Tjenere skabt en herlig skælmsk Dracula-forestilling, hvor vi klukler gennem alle de gys og gib, som vi bliver udsat for undervejs i det blodsugende mørke.

Theatret Thalias Tjenere:
'Dracula'

Frit efter Bram Stoker. Instruktion: Michael Fields. Musik: Loz Kaye. Medvirkende: Linda Fallentin, Helga Rosenfeldt-Olsen, Stephan Vernier og Brian Samsboe. Aldersgruppe: Fra 10 år. Varighed: 50 min. Set april 2012. Turneforestilling. Kan ses i april på Festival 2012 (www.festival2012.dk) i Ringsted og Sorø. www.thaliastjenere.dk     

Scenen er fyldt med utætte og knirkende kister. Lange krogede fingre sniger sig op over kistekanter eller lister sig ud gennem blafrende gardiner. En mørk maskeklædt skikkelse træder frem fra mørket eller smutter ud gennem en åbentstående kiste.

Theatret Thalias Tjenere har sat tænderne i Bram Stokes udødelige vampyrklassiker, ’Dracula’, og de har fået rigtig godt fat. Uhygge siver ud af alle utætte sprækker og pibler frem fra alle mørke kroge.

Det gibber i publikum. Og gysene løber som en steppebrand ned mellem tilskuerrækkerne, når de spidse fingre dukker frem. Når stykkets medvirkende bevæger sig rundt i det skumle lommelygtelys. Når de støder ind i kistesider, hinanden og de blodsugende herrer. Og når den vampyrbesatte Lucy med et fjernt blik kommer i tanke om, at hun vist blev draget ned til molen af ulvehyl og tyk tåge.

Monstermelodramatisk

’Dracula’ passer perfekt til den melodramatiske spillestil, som er Theatret Thalias Tjeneres speciale. Og stykket passer rigtig fint til, at spillerne bærer masker.

Michael Fields har iscenesat de bloddryppende løjer 'monstermelodramatisk' i et herligt forlystelsesfyldt trav og med en gevaldigt tyk streg under den sorte humors evne til at kombinere latter og gys.

Linda Fallentin, Helga Rosenfeldt-Olsen, Stephan Vernier og Brian Samsboe er som spillerne på scenen i deres es. Som de berørte 1897-personer med syntetiske parykker og lange rober. Som fortællere, der i en sund blanding af seriøsitet og sjov læser op af gamle dagbøger og andre sagsakter. Og som både mørke skumle og lyse spirreviplystne vampyrer.

Håndholdt støvsuger og gigantiske kanyler

Mange handlingstråde fra originalen er fulgt. Samtidig med at alt gøres en tand mere vildt, voldsomt og grotesk. Siver der lidt jord ud af en kisteside, fikses det med en lille håndholdt støvsuger. Når Lucy, der som den første er blevet bidt af en vampyr, skal have blodtransfusion, så pløkkes en gigantisk kanyle ind i den blodbane, som først er ridset tværs over pigens håndled. Og når hun siden som vampyr må lide døden, så tilintetgøres hun med tykke stolpeslag gennem hjertet og blod som splatter.

Men dør hun? spørger teatret drilsk. Næppe, for som spillerne også siger: ’Det skete, det sker og det vil ske’, fordi der bor en vampyr i os alle….

Akkurat den filosofiske side – vores angst for den bestialske natur vi gemmer under den civiliserede overflade – betones undervejs. Men det, som fylder mest, er nu det underholdende ved den sorte humor og den grovkornet spas.

Det opleves i selve historieforløbet om Grev Dracula og Lucy. Og det kommer til udfoldelse for fuld skrue i tre små mellemspil. Tre vilde vampyrlektioner. En første lektion i hvordan man genkender de blodsugende bæster. En anden lektion i hvordan man kan søge at beskytte sig mod dem. Og en sidste lektion i hvad der skal til for at udrydde dem. Alle tre udført med masser spræl og Dracula'er, som springer musicalvakst rund med flyvske flagermuskapper og gigantisk store masker.

Maskerne har det rette spidse tandsæt, men de har også dybe furer og runde rynker, der understreger, at al alvoren er til for sjov. 

Theatret Thalias Tjenere:
'Dracula'

Frit efter Bram Stoker. Instruktion: Michael Fields. Musik: Loz Kaye. Medvirkende: Linda Fallentin, Helga Rosenfeldt-Olsen, Stephan Vernier og Brian Samsboe. Aldersgruppe: Fra 10 år. Varighed: 50 min. Set april 2012. Turneforestilling. Kan ses i april på Festival 2012 (www.festival2012.dk) i Ringsted og Sorø. www.thaliastjenere.dk     

Flere anmeldelser

Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi