Af: Lise Stenbæksgaard

27. juni 2022

De små sanselige kroppe

Hvordan kan man arbejde med kropslig kunst for og med de yngste børn og hvilke barrierer oplever man? Det kunne man blive klogere på, da Dansehallerne afholdt seminar for udøvende kunstnere, kulturformidlere m.fl. Teateravisen bad Lise Stenbæksgaard – selv med danseerfaring – om at deltage. Her er hendes refleksioner og reportage.

Onsdag den 22. juni blev 15. udgave af Dansehallernes Juniseminar om ’Kroppen i scenekunsten for de yngste’ – afholdt på Scenekunstskolen efter to forsømte år i skyggen af pandemien. Seminaret var et samarbejde med Limfjordsteatret, Teatercentrum og Efteruddannelsen på Scenekunstskolen.  

Det pæne fremmøde bestod, udover dem der var en del af arrangementets afvikling, af en blanding af udøvende skuespillere og dansere, kulturformidlere og andre nysgerrige på feltet. 

Fokus på dette års juniseminar var kroppen i den performative kunst for det yngste publikum, og der blev kastet lys over det vigtige men også vanskelige forhold mellem relation og kunst, læring og erfaring, det ubestemmelige og det resultatorienterede. 

Da jeg ankommer til Scenekunstskolen, mødes jeg af en masse kvinder, som hilser over kaffe og croissanter. Der bliver summet ved indgangen, hvor folk introduceres for hinanden eller hilser på i forvejen bekendte. 

Efter en velkomst ved Ulla Gad og Caroline Blomqvist fra Dansehallerne lukkes vi ind i den store sal, som normalt indtages af skolens dansestuderende. 

At genfinde forundringen

Vi bevæger os i samlet flok ind i rummet, som fyldes af fine melodier fra akkordeon – og vi inviteres til at tilslutte os de dansende på gulvet. Nogle holder sig lidt i yderkrogene af den bevægende cirkel, andre indtager pladsen med mere legelyst – sådan som det oftest er, hvad end det er børn eller voksne, der er deltager. 

Vi samles på gulvet omkring musikken, to performere og akkordeonisten synger en fin vise, som sætter scenen til nattens gådefulde verden. Og mens melodien fortsætter, begynder de at spørge: Hvad er der bag stjernerne? Hvor stor er himlen? Hvor bliver drømmene af, når vi vågner? 

Spørgsmål som vækker forundringslysten, som har en filosofisk reflekterende karakter og som ikke søger bestemte svar. 

Det er det norske kompagni Dybwik dans, der giver en forsmag på en af deres forestillinger, ’Bakom Stjernerne’, en legende og forundringsskabende start på et seminar, som skal fostre samtaler om dans og bevægelse i kunst for de helt små, nemlig aldersgruppen 0-6 år. Og med de store spørgsmål ledes man tilbage til det punkt i livet, hvor man var god til at forundres over verden. 

Den kropslige indgang erstattes af et oplæg ved Dybwik dans om deres praksis og metoder – et oplæg, som i høj grad også bragte en problematisering af de gængse opfattelser af arbejdet med børn som publikum. 

Det lille æstetiske menneske 

Da vi alle har taget plads, introducerer det norske kompagni sig for siddende publikum, som efter snak over kaffen og den legende indgang er rystet lidt bedre sammen. Kompagniet består af Siri Dybwik og hendes mand Nils Christian Fossdal, som sammen ejer og driver Dybwik dans.

De fortæller om deres arbejde og viser videoer fra forskellige performances. Men oplægget bliver især en gennemgang af nogle af de barrierer, man kan opleve i arbejdet med kunst og det yngste publikum. 

Siri fremhæver, hvordan vi taler om barndom som en form for venteperiode til at blive voksne. Børn er altid på vej til at blive noget – ældre, unge eller voksne. Hvorfor ser vi ikke børn som noget, der allerede er og ikke skal blive fra barnsben? Den filosofiske interesse er altså gennemgående for kompagniets tilgang til arbejdet med de små. Og det er måske netop i mødet med de kunstneriske oplevelser, at børnene begynder at reflektere?

En anden udfordring, kompagniet ser i feltet, er, at de pædagogiske aspekter vægtes højt, og at det ofte handler om, hvad de har lært. Her påpeger Nils Christian, hvordan vi heller ikke spørger hinanden, hvad vi har lært, når vi har været til forestillinger og koncerter. 

Der behøver altså ikke være et didaktisk formål med de kulturelle og kunstneriske erfaringer. Det handler i højere grad om at plante en forundringslyst i børnene og vise dem, at det ikke er alle spørgsmål, der er ét enkelt svar på.  

For at modarbejde disse forestillinger lægger Dybwik dans vægt på, at alle materialer, kostumer og musik altid er i høj kvalitet for at kredse for børnenes æstetiske oplevelse. De små ting er ikke ligegyldige, bare fordi det er små børn, der er det primære publikum. Den kunstneriske kvalitet skal ikke kompromitteres af den grund. 

Det store fokus i Dybwik dans og deres praksis er interaktiviteten: Børnene er altid velkommen på scenen, og forløbet tager sig derfor altid forskelligt ud. De ved ikke, hvad børnene vil gøre, eller hvordan de reagerer. Men de er som udgangspunkt en del af forestillingen, og der er altså fokus på at nedbryde grænsen mellem scene og publikum. 

Børn oplever og erfarer verden gennem hele kroppen, og det er derfor det modsatte af et stillesiddende publikum, der er ønsket med Dybwiks tilgang. 

Det kropslige, der ikke lader sig indfange af sproget

Efter en frokost samles vi igen i den store sal, hvor tre kvinder med forskelligartede erfaringer fra scenekunstens verden fortæller om, hvordan man kan arbejde med at efterlade spor i det yngre publikum. De tre er My Grönholdt, koreograf, danser og stifter af kompagniet MYKA, Tali Razga, som er kunstnerisk leder af kompagniet Gazart og teaterformidler Anna Ross Vagner. 

My Grönholdt fortæller om at plante frø og sætte spor med ’radical softness’, empati for andre og for omverdenen og et fokus på naturen. Anna Voss Ragner taler om feltet mellem performativ kunst og uddannelsessystemet, og hvordan det er nødvendigt, at der skabes en forbindelse mellem de to felter. Tali Razga nævner blandt andet, hvordan dansen kan ses som et sprog, mange endnu ikke kender, men kan lære – og lige såvel, som det udvider verden at lære et nyt sprog, kan dansen have samme potentiale. 

Det, der ofte vægtes, er det, der kan indrammes af vores verbale sprog, men med sanselige, æstetiske og kunstneriske erfaringer kan det lige nøjagtigt kan være vanskeligt at sætte ord på deres værdi.

Det gennemgående budskab synes for mig at være, at den sanselige og æstetiske erfaring skal vægtes højere – og med den tanke bliver vi ledt ud på gulvet, hvor vi guides gennem en fælles bevægelsesøvelse af My Grönholdt. Der ligger papir med spørgsmål spredt udover gulvet og vi bliver bedt om at samles om de spørgsmål, vi fandt interessante, i grupper på fem-seks personer.

Vi lukker øjnene, og bliver bedt om at bevæge os tættere sammen. Vi begynder langsomt at fornemme hinanden og bevæger os forsigtigt og prøvende i samlet flok. En, for mange, grænseoverskridende oplevelse, men der er en hengivenhed til øvelsen, som ikke virker forceret. 

Og som vi bevæger os omkring hinanden i klynger på gulvet frarøvet blikket og med skærpede sanser, nærmer vi os måske det afsøgende barn, som ikke i samme grad finder blikket fyldestgørende for forståelsen af verden, men vil erfare den gennem hele kroppen.   

Seneste artikler

Seneste artikler

Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere