Af: Carsten Jensen

13. juni 2011

Dansk børneteater på PQ11

De danske scenografer har valgt at præsentere det turnerende danske børneteater på Prag Quadriennalen – den internationale scenografiudstilling,der afvikles fra 16.-26. juni 2011.

På torsdag 16. juni åbner Prag Quadriennalen 2011, hvor 62 lande har en stand og viser eksempler på de seneste års scenografier, kostumer m.v.

Den internationale scenografiudstilling afvikles hvert fjerde år, og i 2007 deltog 55 lande ved arrangementet i Tjekkiets hovedstad. Her var Danmarks stand bygget op omkring Steffen Aarfings og Marie i Dalis ’Ringen’ på Det Kongelige Teater, men i år har Sammenslutningen af Danske Scenografer (SDS), der står for den danske stand, valgt emnet 'det turnerende børneteater' – og det falder så fint i tråd med, at ASSITEJ’s verdenskongres – der finder sted hvert tredje år – netop er blevet afviklet i København og Malmø og således har haft fokus på scenekunst for børn og unge. 

Scenografi-quadriennalen afvikles fra 16. -26. juni 2011, og i dagene op til åbningen har  det danske hold arbejdet på at bygge standen op. Der deltager 11 danske scenografer i turen til Prag.

Kassevogn i pap

»Den danske stand er bygget i pap – og en kassevogn 1:1 er ligeledes bygget i pap. Ud af bagsmækken ‘eksploderer’ objekter ud, teaterbænke, kostumer, lys og lignende. De inderste objekter er bygget i pap, men jo længere de ‘springer’ ud i rummet, jo mere virkelige bliver de. Så de yderste objekter er helt reelle objekter. Gennem rummet bugter sig en rød streng, malet på pappet. Herpå er der billeder fra landets børneteatre, hvor de viser en given scenografi, hvor meget den fylder i en bil og hvem der turnerer rundt med forestillingen,« fortæller scenograf Stine Worm Sørensen om det danske projekt.

»Fredag den 17. juni har vi National Day på vores stand, dvs. at der er vi alle repræsenteret og byder på et glas vin og et lille marcipanbrød,« lyder det videre fra Stine Worm Sørensen.

Temanummer om dansk børneteater

Stine Worm Sørensen har også  været involveret i det engelsk-sprogede temanummer af scenografernes medlemsblad, 1:25, som er blevet produceret til lejligheden.

’Children’s Theatre as Playground’ er titlen på maj-nummeret, der udover en artikel med en kort præsentation af dansk børneteaters historie (børneteateravisen.dk’s redaktør, Carsten Jensen) og en artikel om støttestrukturen (ph.d. Louise Ejgod Hansen) har et par små interviews med teaterfolk (Erik Uddenberg, Unga Klara – Tove Bornhøft, Teater Rio Rose) om det særlige ved at spille teater for børn, ligesom udvalgte scenografer skriver om deres metier (Gitte Kath, Kirsten Victoria Lind, Stine Worm Sørensen, Sille Dons Heltoft og Marie Rosendahl Chemintz).

Der er blevet trykt 4.000 eksemplarer af temanummeret, hvor af ca. 3.000 vil blive lagt på standen i Prag, så de besøgende kan tage et eksemplar. Derudover blev der afleveret ca. 400 eksemplarer til uddeling til de udenlandske gæster på ASSITEJ-verdenskongressen i maj.

OISTAT-konference

Jakob Pelch, der er sekretariatsleder på SDS, er kurator for  den danske stand og deltager i forskellige møder og diskussioner i Prag, hvor der også er dansk præsentation i OISTAT-konferencen.

OISTAT står for  l'Organisation Internationale des Scénographes, Techniciens et Architectes de Théâtre – og er den internationale organisation for scenografer og sceneteknikere m.fl.

Den blev etableret netop i Prag i 1967 under den første quadriennale, men har nu sit internationale kontor i Taiwan.

Seneste artikler

Seneste artikler

På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere