Af: Carsten Jensen

29. april 2020

Toppen af oversigten over de mange forestillingstrailere, der er sendt til Teatercentrum og lagt ind på de digitale platforme. Første link er i øvrigt en lille kort appetizer-video fra de senere års Aprilfestivaler. Se links m.v. i artiklens faktaboks

Aprilfestival 2020 blev digital

Teatercentrum har haft og har gang i en række bestræbelser, der på en digital platform arbejder for at synliggøre teatre og forestillinger, der skulle have deltaget på den aflyste Aprilfestival i Holbæk. Det har resulteret i en samling på næsten 100 forestillingstrailere, en række online-snakke med børneteaterfolk, formidlere m.fl. - og alt kan opleves på bl.a. Facebook og YouTube.

Faktaboks

Teatercentrums digitale festivalplatform:

- 95 forestillingstrailers med en varighed på mellem 0,15 og 6.21 minutter – kan opleves på Aprilfestivalens FB-profil: https://www.facebook.com/aprilfestival.dk) eller på Teatercentrums YouTube-kanal: https://www.youtube.com/user/Teatercentrum/playlists?view_as=subscriber

- 22 små interviews/snakke med teaterfolk lavet af Teatercentrums personale:

Ditte Ylva Olsen (Teater Fantast); Mette Bendix (Teater Hund); Grethe Olsen (Frederikssund Børneteater); Søren Ovesen (Batida); Sidsel Ramdal (Anemonen); Leif Lund Jakobsen (Hjørring Kommune), Lars Dammark (Teater O), Bjarne Sandborg (Teater Refleksion), Thea Kulavig (Zangenbergs Teater); Bodil Alling (Gruppe 38) / Sara Topsøe-Jensen (Carte Blanche) / Connie Tronbjerg (Teatret Møllen) & Peter Seligmann (Teater2Tusind); Henriette Rosenbeck (Paradox) & Martin Ammundsen (Teater Lux); Øyvind Kirchhoff (Det Olske Orkester); Katrine Karlsen (Teater Graense-Loes); Søren Ruby (Det Kommende Teater); Niels Grønne (Dansk Rakkerpak og Faster Cool); Anne Mette Sigaard (HolbækBibliotekerne); Josefine Edstrand, Line Fisker Nielsen og Mille Lindberg Hansen (Teater Ubestemt); Trine Wisbech (Det Lille Teater); Stine Schou (Teater Mikado); Jacques Matthiessen (Teater Passepartout Theatre Production); Morten Riis Sørensen (Den Danske Scenekunstskole) og Lise Jørgensen (Teater Borderline). 

Kan opleves på Teatercentrums FB-profil: https://www.facebook.com/teatercentrum eller på Teatercentrums YouTube-kanal: https://www.youtube.com/user/Teatercentrum/playlists?view_as=subscriber

- Fem info-videoer af og medteaterfolk fra Teater Rå (Alerte Riis Alexis Ibsen, Mia Plantin og Malthe Saunte): Opstart, Manuskript, Det praktiske, PR & reklame og Refusionsgodkendelse. Varighed fra ca. 3- ca. 6 minutter. Kan opleves på Teatercentrums YouTube-kanal: https://www.youtube.com/user/Teatercentrum/playlists?view_as=subscriber

- Fem videoer om at arbejde med børneteater af/med Conrad-Petersen & Siw Ulrikke Maibom, hvis teater og forestilling ikke har navn - endnu: Om os og projektet, En ide tager form, At springe ud som dramatiker 1 & 2 og Keywords til at lave dit eget projekt. Varighed fra ca. 5- til ca.10 minutter. Kan opleves på Teatercentrums YouTube-kanal: https://www.youtube.com/user/Teatercentrum/playlists?view_as=subscriber

 - Kontakt til formidlerne

Teatercentrum har også sendt alle teatrene en liste over formidlere, der har givet tilladelse til, at de må kontaktes direkte.  

Hvis ikke man allerede har givet Teatercentrum lov til at dele sin mail med teatrene, kan det gøres således:

Gå til den personlige formidlerside og opdatér oplysningerne:

https://www.aprilfestival.dk/din_personlige_formidlerside.asp

Og hvis man endnu ikke er registreret i Teatercentrums formidlernetværk, kan man her oprette en profil:

https://www.aprilfestival.dk/teatercentrums_formidlernetvaerk.asp

Selvom gennemførelsen af årets Aprilfestival i Holbæk fortonede sig i corona-tågerne, og formidlerne måtte se langt efter de mange forestillinger, der gerne skulle materialisere sig som turneteaterbesøg i de(t) kommende skoleår, biblioteks- og teaterforeningsprogrammer, har hverken festivalens Facebook-side eller medarbejderne fra Teatercentrum, der er festivalens arrangører, ligget uvirksomme hen.

Resultatet kan bl.a. ses via en underside på www.aprilfestival.dk, hvor man bliver guidet videre til Facebook og/eller YouTube, hvor der nu ligger omkring 100 forestillingstrailere fra teatre med produktioner, der var tilmeldt Aprilfestival 2020.

De små videoklip med en varighed mellem 0,15 og 6.21 minutter er blevet lagt ind løbende og med slutspurt op til, under og her lige efter, at årets Aprilfestival skulle have budt på over 160 live-udgaver af de samme forestillinger. 

Videotrailerne er alt fra små uddrag fra selve forestillingen, dramatiske input, musik, sang og snak om de behandlede emner i forestillingerne.

Denne synliggørelse kan selvfølgelig ikke erstatte det levende møde med den levende kunst, men giver dog formidlerne/opkøberne/arrangørerne nogle informationer til brug for den sæson, der skal planlægges nu – festival eller ej.

Teatercentrum tager temperaturen på teaterlivet

Derudover kan man både på Facebook og YouTube se en snes små interviews, hvor Teatercentrums medarbejdere har snakket med teaterfolk og teaterformidlere m.fl. og fået vendt en række emner fra livestreaming, over co-produktioner, ustøttet teaterliv, fælleskabsfølelser, fremtidsforhåbninger og meget, meget mere.

De små online-spots varer mellem tre og 12 minutter og tager pulsen og temperaturen på (børne)teaterlivet lige nu, mens vi alle venter på genopstandelsen af den levende og besøgsmulige teaterkunst…

Om den samlede sum af digitale bestræbelser i kølvandet på den aflyste Aprilfestival lyder det fra festivalleder og direktør for Teatercentrum, Henrik Køhler:

»Jeg kan bare sige og understrege, at vores vigtigste fokus netop nu er at stille os til rådighed for teatrene i forhold til at synliggøre deres forestillinger og aktiviteter og dermed sikre, at formidlerne, på trods af den aflyste Aprilfestival, stadig har mulighed for at planlægge en sæson, på baggrund af så mange informationer, som muligt.«

Nye måder at kommunikere på

Udover Teatercentrums bestræbelser på at samle forestillingstrailere og lave små aktuelle interviews fra og med producenterne, har mange af disse selv været aktive. Nogle har lavet gratis livestreaming af deres forestillinger; andre har lavet online teater-fjernsyn, teaterføljetoner, manuskriptoplæsning og meget andet for at holde kontakten ved lige til formidlere og publikum.

Og der er næppe tvivl om, at den særlige undtagelsestilstand har banet vejen for nye digitale formater og måder at kommunikere på. Både internt i de enkelte teatre, hvor forestillingsprøver også har været afholdt 'sammen hver for sig selv', som det efterhånden nedslidte udtryk lyder – og i relation til de formidlere og det publikum, der forhåbentlig venter på teatrene. 

Det viser sig bl.a. ved købernes velvillighed til at betale for aflyste forestillinger – uden at insistere på force majeure – skyde aftaler og kontrakter til senere, købe billetter og årskort til teatrene for at støtte dem og deres vaklende økonomi osv.

Trailers og Explainers

Det har været et stort arbejde for Teatercentrums stab at indsamle og distribuere de mange videoer. Søren K. Kløft, der normalt vedligeholder og opdaterer Teatercentrums YouTube-kanal, fortæller, at det er journalistuddannede Mads Degn – som har været ansat som en del af festivalens SoMe- og kommunikationsteam i perioden op til og efter festivalen – der dette forår har haft opgaven.

Som det fremgår af det store udvalg, er den tekniske kvalitet og det egentlige indhold af disse videoer meget varierende, men Søren Kløft noterer sig, at de har givet en masse feedback fra formidlere og andre, hvad man tydeligt kan se i kommentarfelterne på Facebook.

»Vi regner med at antallet af forestillingstrailers vil klinge ud i løbet af denne uge. Vi har forsøgt at få alt, hvad vi havde modtaget, skudt af i den forgangne festivaluge,« siger Søren Kløft og fortæller, at de aktuelle små interviews, der har været bragt i de forløbne uger, også vil ebbe ud i løbet af denne uge.

»Men der vil fortsat være en del nyproducerede videoer at finde på vores Facebook-profiler i den kommende tid. Vi har f.eks. også lavet en lille række af såkaldte ’Explainer-Videoer’ (som også kan findes på Teatercentrums YouTube-kanal, red.), hvor vi skiftes til at gennemgå en del af de mange redskaber, som findes tilgængelige på vores hjemmesider, men som måske ikke så mange kender til eksistensen af,« slutter Søren K. Kløft.

Flere videoer og mere erfaringsdeling

Hvor den store digitale indsats hovedsageligt har været målrettet formidlerne, er der også lavet en række info-videoer om det at lave børneteater. Her er vi helt nede i håndværket og det at producere teater.

Disse videoer, der også kan studeres nærmere på Teatercentrums YouTube-kanal, har en varighed fra 3-6 minutter og er lavet af bl.a. Teater Rå, der skulle have haft deres festivaldebut i Holbæk, og er lavet af Alerte Riis Alexis Ibsen, Mia Plantin og Malthe Saunte.

Også Anne Conrad-Petersen, Siw Ulrikke Maibom og Asta Herta bidrager med en række små videoer, hvor de fortæller om deres kreative processer og deler ud af deres erfaringer i forbindelse med at lave en teaterforestilling.

Aprilfestival 2020 blev aflyst i den fysiske form, men festivalen har alligevel fået et liv via de digitale platforme.

Faktaboks

Teatercentrums digitale festivalplatform:

- 95 forestillingstrailers med en varighed på mellem 0,15 og 6.21 minutter – kan opleves på Aprilfestivalens FB-profil: https://www.facebook.com/aprilfestival.dk) eller på Teatercentrums YouTube-kanal: https://www.youtube.com/user/Teatercentrum/playlists?view_as=subscriber

- 22 små interviews/snakke med teaterfolk lavet af Teatercentrums personale:

Ditte Ylva Olsen (Teater Fantast); Mette Bendix (Teater Hund); Grethe Olsen (Frederikssund Børneteater); Søren Ovesen (Batida); Sidsel Ramdal (Anemonen); Leif Lund Jakobsen (Hjørring Kommune), Lars Dammark (Teater O), Bjarne Sandborg (Teater Refleksion), Thea Kulavig (Zangenbergs Teater); Bodil Alling (Gruppe 38) / Sara Topsøe-Jensen (Carte Blanche) / Connie Tronbjerg (Teatret Møllen) & Peter Seligmann (Teater2Tusind); Henriette Rosenbeck (Paradox) & Martin Ammundsen (Teater Lux); Øyvind Kirchhoff (Det Olske Orkester); Katrine Karlsen (Teater Graense-Loes); Søren Ruby (Det Kommende Teater); Niels Grønne (Dansk Rakkerpak og Faster Cool); Anne Mette Sigaard (HolbækBibliotekerne); Josefine Edstrand, Line Fisker Nielsen og Mille Lindberg Hansen (Teater Ubestemt); Trine Wisbech (Det Lille Teater); Stine Schou (Teater Mikado); Jacques Matthiessen (Teater Passepartout Theatre Production); Morten Riis Sørensen (Den Danske Scenekunstskole) og Lise Jørgensen (Teater Borderline). 

Kan opleves på Teatercentrums FB-profil: https://www.facebook.com/teatercentrum eller på Teatercentrums YouTube-kanal: https://www.youtube.com/user/Teatercentrum/playlists?view_as=subscriber

- Fem info-videoer af og medteaterfolk fra Teater Rå (Alerte Riis Alexis Ibsen, Mia Plantin og Malthe Saunte): Opstart, Manuskript, Det praktiske, PR & reklame og Refusionsgodkendelse. Varighed fra ca. 3- ca. 6 minutter. Kan opleves på Teatercentrums YouTube-kanal: https://www.youtube.com/user/Teatercentrum/playlists?view_as=subscriber

- Fem videoer om at arbejde med børneteater af/med Conrad-Petersen & Siw Ulrikke Maibom, hvis teater og forestilling ikke har navn - endnu: Om os og projektet, En ide tager form, At springe ud som dramatiker 1 & 2 og Keywords til at lave dit eget projekt. Varighed fra ca. 5- til ca.10 minutter. Kan opleves på Teatercentrums YouTube-kanal: https://www.youtube.com/user/Teatercentrum/playlists?view_as=subscriber

 - Kontakt til formidlerne

Teatercentrum har også sendt alle teatrene en liste over formidlere, der har givet tilladelse til, at de må kontaktes direkte.  

Hvis ikke man allerede har givet Teatercentrum lov til at dele sin mail med teatrene, kan det gøres således:

Gå til den personlige formidlerside og opdatér oplysningerne:

https://www.aprilfestival.dk/din_personlige_formidlerside.asp

Og hvis man endnu ikke er registreret i Teatercentrums formidlernetværk, kan man her oprette en profil:

https://www.aprilfestival.dk/teatercentrums_formidlernetvaerk.asp

Flere artikler

Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Teateravisen skifter digital ham

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere
Internationalt havebesøg i Odder

Internationalt havebesøg i Odder

Teaterværkstedet Madam Bach har netop afviklet en mini-festival for små børn og deres voksen med blot to forestillinger på en søndag eftermiddag. Men det minimalistiske koncept er helt bevidst og står samtidig i modsætning til deres mangfoldige aktiviteter både hjemme og internationalt.
Læs mere

Seneste artikler

Seneste artikler

Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Teateravisen skifter digital ham

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere
Internationalt havebesøg i Odder

Internationalt havebesøg i Odder

Teaterværkstedet Madam Bach har netop afviklet en mini-festival for små børn og deres voksen med blot to forestillinger på en søndag eftermiddag. Men det minimalistiske koncept er helt bevidst og står samtidig i modsætning til deres mangfoldige aktiviteter både hjemme og internationalt.
Læs mere
Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Teateravisen skifter digital ham

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere
Internationalt havebesøg i Odder

Internationalt havebesøg i Odder

Teaterværkstedet Madam Bach har netop afviklet en mini-festival for små børn og deres voksen med blot to forestillinger på en søndag eftermiddag. Men det minimalistiske koncept er helt bevidst og står samtidig i modsætning til deres mangfoldige aktiviteter både hjemme og internationalt.
Læs mere