Af: Carsten Jensen

2. februar 2017

Ambitiøse pejlemærker

Teatercentrum arbejder for udbredelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge, og med et dugfriskt strategioplæg har man nu mulighed for at se nærmere på, hvad kompetencecentret kan og vil.

»Man kan stadig møde mange teatre og formidlere og organisationsfolk, der tror, at Teatercentrums eneste opgave er at arrangere den store årlige festival, men det er blot et enkelt – omend stort og meget synligt – element i den palet af aktiviteter og udfordringer, som kompetencecentret arbejder med,« lyder det fra Teatercentrums direktør, Henrik Køhler, som en forklaring på, at man nu i hæfteform præsenterer en strategi for Teatercentrum (TC) for 2017-20 med ‘mål, indsatser & succeskriterier’.

‘Strategi’ er således både tænkt som et internt styringsredskab på TC, hvor der også udarbejdes en tilhørende handlingsplan, og som en målrettet synliggørelse af de samlede aktiviteter til brug og muligvis glæde for teatre, formidlere, organisationer, politikere og myndigheder – og til præsentationsbrug for kommende samarbejdspartnere omkring nye projekter og udviklingsplatforme.

Mange aktiviteter

Og synliggørelse af Teatercentrums forskellige arbejdsområder er der tilsyneladende god brug for. For selvom Aprilfestival sluger mange ressourcer, er den blot beskrevet som en af de muligheder, kompetencecentret har i sit arbejde for at udbrede og formidle scenekunst for børn og unge.

De fleste kender så også til sæsonkataloget Den Røde Brochure og nyhedsportalen teateravisen.dk, men dertil kommer et bredt formidlerarbejde, der bl.a. indbefatter Kulturpakker, Kulturcrew og netværksarbejde blandt kommuner og andre offentlige myndigheder.

De senere år er der også kommet en lang række internationale samarbejdsprojekter, hvor den danske børneteatermodel, festivalerne, formidlerarbejdet m.v. promoveres og mødes med overvældende interesse.

Og der lægges op til en fastholdelse af succeser og en række nye tiltag, aktivitetsmål med afledt effekt, der absolut er ambitiøse og udviklingsparate.

Fem indsatsområder

Det kan man så læse om, kort og godt, i ‘Strategi Teatercentrum 2017-20’, der nu bliver offentlig tilgængelig både på papir og online (se link i faktaboks).

Bestyrelse, ledelse og medarbejdere på Teatercentrum har brugt flere år på at få strategi og plan på papiret, og det er da på mange måder en nydelig og velstruktureret tryksag i et handy format, hvor strategien for 2017-20 er delt op i fem hovedpunkter/indsatsområder:

– Formidling af forestillinger

– Katalysator for at børn og unge møder scenekunst

– Betydningen af mødet med scenekunst for børn og unges trivsel,  læring og udvikling

– Kommunernes udarbejdelse af handlingsplaner for kunst og børn

– Udvikling af koncepter for før- og efter-aktiviteter for børn og unge i forbindelse med scenekunst

For hver område beskrives ganske kort de nuværende aktiviteter, mål, målgruppe, indsats og aktivitetsmål – og den forventede/håbefulde effekt af de kommende anstrengelser.

Strategiplanen er som nævnt letlæselig og i øvrigt suppleret med en række fine fotos (taget af Teatercentrums allestedsværende informationskonsulent Søren K. Kløft) med børn som tilskuere, deltagere i workshops eller i arbejde som KulturCrew. Man har for måske at undgå uhensigtsmæssig markedsføring undladt billeder fra selve scenekunsten eller festivalmylderet, men det havde da været med til at understrege formidlingens særlige vilkår – nemlig at det er voksne, der styrer børnenes kulturvalg.

Salg og klik m.v.

Det fremgår også af indledningens fokus på, at hovedindsatserne vil rette sig mod syv målgrupper med forskellige aktører – selvom det så lykkedes at opliste otte: Publikum; indkøbere; ambassadører (formidlere og frivillige); formidlernes faglige organisationer, partnere (kulturforvaltninger, interesseorganisationer m.fl.; politiker; teatre og teaterfaglige debattører (forskere, anmeldere m.fl.)

Men selvom det er de voksne, der er i centrum for Teatercentrums indsatsområder, er det naturligvis børnene og deres møde med scenekunst, der er hele omdrejningspunktet: ‘Vi skaber samfundsværdi, refleksion og moderne dannelse gennem børns og unges møde med scenekunst’, som der står at læse i indledningen af indledningen til strategioplægget.

Og det er mere opbyggeligt end de afsluttende resultatorienterende effekt-mål, der udmønter indsatsområderne i ord som stigende salg, mere efterspørgsel, flere klik på nettet, mere ejerskab, større bevillinger osv.

Som sikkert er ment som klar og erhvervsorienteret tale over for myndigheder og potentielle samarbejdspartnere m.fl. – for finansiering kræves der også for at få den øgede synliggørelse og de målrettede aktiviteter fra tryksag til virkelighed.

Seneste artikler

Seneste artikler

Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere