Kulturministeren var der. De nominerede var der. Store dele af landets aktive teaterbranche var der – både de kendte og mindre kendte. Pressen var der – både den skrivende fagpresse, de kulørte blade og tv-stationerne. Forventningerne var dermed høje, og feststemningen da også helt i top.
Således var alt i den skønneste orden i Odense i går, hvor Årets Reumert løb af stablen i ODEONs store sal. Årets Reumert er den danske scenekunstbranchens mest prestigefyldte pris, så det manglede da også bare…
Selve showet var i år sammensat på fornemmeste vis af instruktør Niels Erling og dramatiker Nanna Cecilie Bang, og det blev på scenen bundet sammen af en uhyre veloplagt værtsduo bestående af skuespillerne Anne Laybourn og Nicolai Duckert Perrild, der lynhurtigt gjorde sig rigtig gode venner med alle i salen. De mestrede til fulde den sarte og følsomme kunst at have en præcis timing, være underspillede og professionelle værter på samme tid: ’Velkommen til Årets Reumert 2023!’
Det klædte også showet, at alle de underholdende indslag mellem de mange motivationstekster og takketaler bestod af flotte og velvalgte musikalske indslag hentet ind til lejligheden og udvalgt blandt de mange ting, publikum har kunnet opleve på scenerne i den forgangne sæson. Ligeledes ganske musikalsk og underholdende var showets allerførste indslag, hvor Teatergruppen Batida præsenterede prisen for Årets Dramatiker på deres helt egen måde – med musik, dans og humørspredende klovneri.
Der blev uddelt mange og interessante priser under festlighederne i går aftes i ODEON (se faktaboks), og det falder uden for denne artikels format at referere dem alle lige udførligt, men nogle priser af speciel interesse for denne portals læsere skal selvfølgelig fremhæves. Og som noget nyt havde arrangørerne faktisk valgt at uddele børne- og ungdomsteaterprisen som én af aftenens første.
Teaterhuset Filuren tog prisen
Prisen for Årets børne- og ungdomsforestilling gik således til ’Duften af Betlehem’ som Teaterhuset Filuren havde skabt. I juryens præsentationstekst hed det bl.a. om denne forestilling, at ’sanserne smilede over den poetiske totaloplevelse af dufte, danse og sjælfulde ord’.
Der var teaterleder Ditte Felding, der på teatrets vegne modtog prisen på scenen og sin ganske følelsesladede takketale bl.a. fremhævede, at dette var en forestilling i særklasse ’for alle mennesker, der har passeret fire år’.
Det er Betina Birkjær, der har stået for iscenesættelse, koncept og scenografi, og Teateravisens Kirsten Dahl hæftede sig i sin anmeldelse bl.a. ved, at ’børnepublikummet via deres medinvolvering mærkede en lille flig af et hverdagsmirakel’.
De øvrige nominerede i denne kategori var ’Animals’ af Meridiano Teatret & Teater Tix, og ’Hvis jeg bliver født som…,’ af Team Teatret & SART Danseteater. Begge forestillinger var hver især også stærke bud på vedkommende dansk børne- og ungdomsteater, men det blev altså ved nomineringerne i denne omgang.
Uppercut havde lavet Årets Danseforestilling
Prisen for Årets Danseforestilling gik ganske velfortjent til Uppercut Danseteaters forestilling ’Plejer er død – Kalinka’, som Reumert-juryen bl.a. kaldte ’Stephanie Thomasens originale danseprotest mod fascisme og tvangsvalg’ og ’Jam og dansevold på turbo’.
Det var instruktør og koreograf Stephanie Thomasen selv, der modtog prisen på vegne af holdet bag forestillingen, og hun skyndte sig at dedikere prisen til netop dem – holdet – og understregede dermed et underliggende produktionsvilkår i al teaterproduktion: Det er altid en holdsport at skabe teater.
Teateravisens anmelder Anne Middelboe Christensen brugte bl.a. disse ord om denne forestilling: ’Årets stærkeste danseforestilling’, ’frygtindgydende manipulationsdans’ og ’imponerende fysisk og lige til grænsen af det umulige’. Læs hele Anne Middelboe Christensen anmeldelse.
Teater V blev Årets Teater
Brancheprisen – Årets Teater, der gives til et professionelt teater eller scenekunstkompagni i Danmark, som har gjort sig særligt bemærket inden for årets Reumert-sæson, gik i år til Teater V, som var nomineret i et felt af stærke kandidater, som dog ikke blev nævnt af kulturminister Jacob Engel-Schmidt, der havde fået æren af præsentere og overrække denne specielle pris.
Modsat de andre priser under Årets Reumert, der nomineres og vælges af den siddende Reumertjury, er det Dansk Teaters medlemsteatre, der indstiller og stemmer om, hvem der skal have prisen. Derfor er prisen en særlig pris og samtidig et skulderklap fra branchen til et bestemt teater, der har fortjent at blive set.
I motivationsteksten blev Teater V’s arbejde bl.a. beskrevet som ’altid fremadstormende med mod på at prøve nyt og undersøge scenekunstens mangfoldige muligheder med nye talenter og i fængende formater. Her favnes teatret bredt med klassikere i børnehøjde, prisvindende ungdomsproduktioner, voksenteater med kant og indspark fra hele landet, med fede forestillinger som får Københavnerpremiere’.
Det var stifter af og teaterdirektør på Teater V, Pelle Koppel, der modtog prisen og i sin takketale bl.a. valgte at takke både øvrige teatre, som havde været med i opløbet om denne pris (Blaagaard Teater, BaggårdTeatret og Recoil Performance Group) og alle dem, der IKKE blev nomineret i år. For disse teatre arbejder jo – alt andet lige – også forsat dedikeret for teatret: ’I er stadig vigtige’, som han slog fast.
Særprisen gik til højteknologisk teater
Årets særpris faldt i år også indenfor denne portals faglige kerneområde. Således gik dén til den højteknologiske forestilling ’SKY66EN’, som er produceret af Mikael Fock Production og Aveny-T. I juryens motivationstekst blev ’SKY66EN’ bl.a. kaldt ’et smukt og uforudsigeligt billeddigt (…) med uhyggelige perspektiver’.
’Jeg skal takke H.C. Andersen for at have skrevet denne fantastiske, mørke, uhyggelige fortælling, som er vanvittig aktuel i dag’, sagde instruktør Mikael Fock bl.a. ved modtagelsen af prisen, der altså gik til sæsonens nok – teknisk set – mest avancerede forestilling, som det har taget holdet fire år at udvikle, bl.a. med anvendelse af AI-teknologi. Det er således tankevækkende, hvorledes gamle, men dog ganske universelle historier, fortsat formår at fascinere og måske også skræmme et moderne publikum.
Denne portals anmelder Me Lund kaldte samme forestilling for ’et superaktuelt og fascinerende billeddigt om mennesket og maskinen, et ambitiøst techno-antropologisk eksperiment for viderekomne’. Læs hele Me Lunds anmeldelse.
Også skål for de ansigtsløse teaterfolk
Årets Reumert var igen en sand festaften. Alle prisvinderne (og deres mednominerede) blev hædret som det hører sig til, og prismodtagerne gjorde sig i deres takketaler, hvis længde var begrænset af hensyn til showets samlede længde, umage for at takke alle parter i en given produktion, selvom det jo slet ikke er muligt.
Derfor var det også et meget velkomment initiativ, da showets værter fra scenen pludselig valgte at udbringe en skål for ’alle de andre’ i teaterbranchen.
Således blev der bl.a. skålet for den anonyme assistent, der slæber scenografi ind i en kold gymnastiksal forud for en turnéforestilling, for PR- og marketingsfolket og for de mange andre ildsjæle, der på denne aften for en stor dels vedkommende forbliver ansigts- og navnløse for de fleste, men hvis indsats i branchen er lige så vigtig som alle dem, der stod i rampelyset på ODEONs scene på denne aften og mere åbenlyst – og helt fortjent – lod sig hylde.
Årets Reumert 2023 var arrangeret af CPH STAGE og Dansk Teater og afviklet i samarbejde med og med støtte fra HAVE Kommunikation & PR, ISCENE.dk, ODEON, Odense Kommune, Jysk Fynske Medier og Albani Fonden.