Af: Jørn Langsted

20. oktober 2014

Under Langsteds Lup

Danmarks dyreste børne-tv-program viser sig – efterhånden som skuffer og ringbind lukkes op – i følge Politiken at have kostet skatteydere og licensbetalere – og det er vel stort set de samme – en kvart milliard kroner (242.000.000 kr.).  Hertil kommer deltagerbetaling og entréindtægter, så de samlede udgifter endte på 309.000.000 kr. Det er immervæk […]

Danmarks dyreste børne-tv-program viser sig – efterhånden som skuffer og ringbind lukkes op – i følge Politiken at have kostet skatteydere og licensbetalere – og det er vel stort set de samme – en kvart milliard kroner (242.000.000 kr.).  Hertil kommer deltagerbetaling og entréindtægter, så de samlede udgifter endte på 309.000.000 kr. Det er immervæk en slat penge for et par dages skæg og ballade med europæisk Melodi Grand Prix i København.

Det går over lupholderens forstand, hvordan nogen ved deres fulde fem kan finde på at brænde så mange penge af på en omgang tomme kalorier, og det uanset hvor mange seere begivenheden havde ud over Europa. Og lupholderen ved jo godt, som den gamle rotte han er, at man vil forsvare frådseriet med offentlige midler med, at pengene vil komme mangefold igen som øgede turistindtægter. Det kan man selvfølgelig godt drømme om, men det er og bliver en feberfantasi, fup og fiduser, luftsteg og vindfrikadeller. Man må nok konstatere, at pengene er smidt ud af vinduet.

Nå, mens parthaverne i Melodi Grand Prix'et har travlt med at vaske hænder og gnubbe ansvaret over på hinanden, så ser lupholderen frem til, at der nu er sat en Rigsrevisions-undersøgelse i gang af hele moradset. Det bliver nok artige sager, der vil vise sig, selvom hele arrangementet givetvis er sovset ind i juristerier.

242.000.000 kroner: Det er godt nok mange penge!

Jamen hov, skrev lupholderen ikke, at det var et børne-tv-program, Melodi Grand Prix'et? Jo, det gjorde han! Hvordan kan han gøre det?

Grand Prix'et er ligesom tilsvarende estradekonkurrencer for dilettanteriets triumf på de danske tv-stationer, 'Sild med svans', 'X Factor' osv. osv. –  programtyper, der er vokset op som svampe af skovmulden på en fugtmættet efterårsdag, karakteristisk ved at der er udviklet en måde at tale til seerne på, der mimer voksnes misforståede opfattelse af, hvordan man taler til børn: Med store bogstaver, fejlagtige betoninger og fræsende juhu-fjant i stemmen. Seerne bliver talt til som en flok sinker. Alting gentages i det uende- og ulidelige. Med faste formler og floskuløse opråb: 'Giv ham en stor hånd!' Og som seer venter man bare på at se den store hånd blive overrakt. Men man venter forgæves. Der er hverken en stor eller en lille hånd.

Måske skal man så alligevel ikke se det europæiske Melodi Grand Prix som en børne-tv-udsendelse, men – svarende til de nævnte andre estradekonkurrencer – som udtryk for den infantilisering, der finder sted i de her år i det offentlige og mediemæssige rum, en holden befolkningen hen på baby-stadiet. Og det sker jo ikke alene her. Politikernes talen til os er en anden infantiliserings-genre. Pludre-tv og -radio er en anden.

Men 242.000.000 offentlige kroner for et Melodi Grand Prix: Det er saftsusemig mange penge!

Infantiliseringen udfolder sig tydeligst i konkurrencegenrer, hvor der – som det siges igen og igen – kun er én vinder! En ideologisk konkurrencementalitet smugles lige så stille ind i hovedet på seerne under dække af fis og ballade og med en henvendelse, der taler til vores infantile rester. Det klinger så smukt sammen med overordnede politiske signaler fra finansministeren om, at vi lever i, og at Socialdemokraterne kæmper for, at vi skal leve i en konkurrencestat.

Lupholderen kan godt høre, at hans læserinder efterhånden tænker, at han er langt ude. At han lider af ideologikritisk efterslæb fra 1970'erne. Det er der så ikke noget at gøre ved, er hans svar. Måske er det, der mangler i disse år, netop et minimum af kritisk sans.

Og 242.000.000 skatteyder-kroner. Det er dælen sgisme mange penge!

– Men, hvad har det så med teater at gøre? Er teateravisen.dk ikke er teateravis? siger den ensomme læserinde, der stadig hænger på. – Er lupholderen ikke ved at gå til i forsuring?

– Det er da et synspunkt, svarer lupholderen med en karakteristisk afværgemekanisme fra det politiske overdrev. Men lad os så prøve at komme til teatret og det optrædende.

Det karakteristiske ved de tv-genrer, lupholderen har udsat for ideologikritisk storvask, er, at det er udsendelsestyper, hvor nogen optræder på en scene for et levende publikum. Og at tv-kikkerne er publikum både til de optrædende og til publikum i studiet. Der er altså tale om en dobbelt-kikker-position, hvor seerne på én og samme tid er tæt på de optrædende, men samtidig fjernt fra dem, fordi de ikke er publikum i studiet. Denne fjernhed forsøger programtypen at overvinde ved at indbygge pseudodemokratiske seerafstemninger om, hvem af de optrædende, der skal sendes hjem og dermed udgå af konkurrencen. Seerne søges aktiveret i et uigennemskueligt afstemnings morads, hvor resultatet aldrig offentliggøres. Om der er 120 eller 300.000 seere, der har stemt, tæller ikke. Om det overhovedet er en seerafstemning, der bestemmer resultatet, eller om det er programmagerne, der stille og roligt sidder og manipulerer, er uigennemskueligt. Kun resultatet tæller.

242.000.000 skatteyder-kroner!

Den infantilisering, man oplever i tv's konkurrencegenrer, har tilsyneladende et arnested dér, hvor tv mest mimer optrædende – ja, nok ikke kunst – men så bare optræden, estrade, performativitet. Altså dér, hvor tv ligner affilmet teater. Det kan godt give anledning til lidt eftertanke, at det lige er dén genre, der ser ud til at være velegnet til at døve seerne hen med baby-talk og pseudodemokrati.

242.000.000!

Der kunne godt nok komme en del kunst ud af den slat penge, fx børne- og ungdomsteater.

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere