Af: Jørn Langsted

13. april 2011

Under Langsteds Lup

(April 2011) – Kaptajn Øvlisen og hans besætning siger tak, fordi De har fløjet med os de sidste fire år. Vi håber, De har haft en god rejse gennem det kunstneriske landskab og håber, De vil fortsætte rejsen – gerne med et andet selskab. Klokken er nu fem minutter i 12 lokal tid, og den […]

(April 2011) – Kaptajn Øvlisen og hans besætning siger tak, fordi De har fløjet med os de sidste fire år. Vi håber, De har haft en god rejse gennem det kunstneriske landskab og håber, De vil fortsætte rejsen – gerne med et andet selskab. Klokken er nu fem minutter i 12 lokal tid, og den nye kaptajn, kaptajn Arnoldi, der overtager dette fly efter landingen, har besluttet at flyve tilbage til Start-lufthavnen for at finde en anden, mere jordstrygende og mindre udfordrende rute. Ønsker De at fortsætte Deres rejse, må De derfor skifte fly her i lufthavnen. På kaptajnens og besætningens vegne ønskes De alt godt fra kunstens verden.

– Det er kaptajnen igen. Desværre må jeg meddele vore passagerer, at et flertal af flyets piloter, d’herrer Munck-Hansen, Mortensen og Bellincampi, her under indflyvningen og landingen forsøgte at afmontere flyets cockpit, fordi de – som de udtrykte det – hellere ville have et strategisk pilotråd til at styre flyet end den ledelse, vi har fløjet med de sidste fire år. Til glæde for vore passagerer kan jeg berolige Dem og fortælle, at d’herrer er lagt i håndjern og spærret inde på flyets forreste toilet, som derfor er afspærret for vore passagerer på resten af turen. Mytteristerne blev overmandet med hjælp fra flyets kvindelige pilot, Toubro. Jeg vender tilbage, så snart der er mere at informere om.

– Det er chefpilot Toubro. Kaptajnen har – efter at jeg netop er blevet udnævnt til chefpilot med skulpturelle særkompetencer – anmodet mig om at orientere vore passagerer om situationen blandt flyets personale. Baggrunden for det mytteri, der har fundet sted blandt flyets piloter og deres håndgangne mænd og kvinder, er, at mytteristerne mener, at de og deres jævnbyrdige er bedre skikkede til at stikke kursen ud og give passagererne nye kunstneriske oplevelser end kaptajnen og de såkaldte ’frie fugle. Mytteristerne synes, at de selv og deres kumpaner burde udgøre et formandskollegium, der skulle mødes engang imellem og snakke lidt frem og tilbage, men i øvrigt sidde med hver sin styrepind og tvinge flyet til at zig-zagge sig frem nærmest i polkatakt. Hensigten, hvis mytteristerne havde haft held med deres forehavende, var så at åbne flyets lastluge og verfe kaptajnen og de ”frie fugle” ud her under indflyvningen.

Den situation, mytteristerne drømte om, kan bedst sammenlignes med den tilbagerulning af Statens Kunstråd, som nogen af underudvalgsformændene foreslog, da de her for nylig gik af. Altså en afvikling af Statens Kunstråd til fordel for en tilbagevenden til forne tiders selvstændige råd og nævn, der vil umuliggøre enhver samlet kunstpolitisk handlen i kongeriget. Forslaget fra underudvalgsformændene faldt passende – eller upassende – sammen med den tumult, som den nye formand Per Arnoldis dekorationskunstsyn lægger op til. Det har i de forløbne år været vigtigt for kaptajn Øvlisen og den loyale del af hans besætning at flyve Dem gennem et landskab, der kunne udfordre Deres sanser, Deres følelser og Deres intellekt. Besætningen håber, at Deres nysgerrighed er blevet vakt, pirret og udfordret. Kaptajn Øvlisen og jeg samt de ’frie fugle’, som De nu kan se ud af kabinens vinduer, siddende på den venstre vinge, lidt forpjuskede, beklager denne afslutning på Deres rejse med os, men håber alligevel, at De vil være parat til at flyve med os en anden gang.

– Dette er kaptajnen igen. På grund af de netop indtrufne begivenheder vil flyet blive parkeret to km fra lufthavnsbygningen. Jeg vil bede Dem om at blive siddende på Deres pladser, også når flyet står helt stille. Før passagererne kan komme ud af flyet, vil teaterpolitiet, bistået af PET, FET, RET og SLET, føre mytteristerne bort til anbringelse i Blaataarn. Her vil de i de kommende år kunne sidde og føre formandskollegiale drøftelser om dit og dat, uden at det får konsekvenser for noget som helst udover deres mundlæder og stemmebånd. Når mytteristerne er ført fra borde, vil vore passagerer blive afhentet af kunstnerstyrede limousiner og som tak for Deres tålmodighed under indflyvningen og landingen, vil De i dag have mulighed for at blive kørt direkte til Deres hjem, hvis De ikke ønsker at fortsætte rejsen med kunsten som følgesvend i et andet fly.

– Dette er tårnet med en baggrundsorientering til passagererne i flyet, der netop er landet fra Start-lufthavnen: Vi kan oplyse Dem om, at udvalgsformændenes oprør i Statens Kunstråd vil blive tacklet på den måde, at Statens Kunstråd fremover udelukkende vil bestå af otte ’frie fugle’. Udvalgsformændene vil ikke længere være medlemmer af rådet, men vil have mødepligt som observatører til rådets møder. Og i øvrigt jævnt hen stå til spanking i rådet. Rådet vil blive styrket såvel økonomisk som politisk. Udvalgsformændenes drøm op at slippe for formand og fem ’frie fugle’ og selv agere formand er skudt helt og aldeles ned. Luftfartsmyndighederne har meddelt, at de vil søge en parallel løsning for mytteristerne på det fly, De er passagerer i. Alt er i gode hænder.

– Det er chefpiloten. Vi er nu rede til at lade Dem gå fra borde. Bureaukrati-turbulensen er overstået. Kunst sætter spor, og kunst gør en forskel, og det uanset hvilken kunstart der er tale om og uanset om det er med eller uden vand. Derved adskiller kunst sig fra bl.a. dekoration og pæn og harmløs udsmykning. Kaptajn Øvlisen og jeg håber, at de trods alt har nydt turen med SK Airways, og at De er parat til at lade Dem udfordre en anden gang. Godnat og tak fra det intakte cockpit.


Læs også Kunstrådets kritiske udspil
og resultatrapport

Seneste artikler

Seneste artikler

Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere