Af: Jørn Langsted

13. april 2011

Under Langsteds Lup

(April 2011) – Kaptajn Øvlisen og hans besætning siger tak, fordi De har fløjet med os de sidste fire år. Vi håber, De har haft en god rejse gennem det kunstneriske landskab og håber, De vil fortsætte rejsen – gerne med et andet selskab. Klokken er nu fem minutter i 12 lokal tid, og den […]

(April 2011) – Kaptajn Øvlisen og hans besætning siger tak, fordi De har fløjet med os de sidste fire år. Vi håber, De har haft en god rejse gennem det kunstneriske landskab og håber, De vil fortsætte rejsen – gerne med et andet selskab. Klokken er nu fem minutter i 12 lokal tid, og den nye kaptajn, kaptajn Arnoldi, der overtager dette fly efter landingen, har besluttet at flyve tilbage til Start-lufthavnen for at finde en anden, mere jordstrygende og mindre udfordrende rute. Ønsker De at fortsætte Deres rejse, må De derfor skifte fly her i lufthavnen. På kaptajnens og besætningens vegne ønskes De alt godt fra kunstens verden.

– Det er kaptajnen igen. Desværre må jeg meddele vore passagerer, at et flertal af flyets piloter, d’herrer Munck-Hansen, Mortensen og Bellincampi, her under indflyvningen og landingen forsøgte at afmontere flyets cockpit, fordi de – som de udtrykte det – hellere ville have et strategisk pilotråd til at styre flyet end den ledelse, vi har fløjet med de sidste fire år. Til glæde for vore passagerer kan jeg berolige Dem og fortælle, at d’herrer er lagt i håndjern og spærret inde på flyets forreste toilet, som derfor er afspærret for vore passagerer på resten af turen. Mytteristerne blev overmandet med hjælp fra flyets kvindelige pilot, Toubro. Jeg vender tilbage, så snart der er mere at informere om.

– Det er chefpilot Toubro. Kaptajnen har – efter at jeg netop er blevet udnævnt til chefpilot med skulpturelle særkompetencer – anmodet mig om at orientere vore passagerer om situationen blandt flyets personale. Baggrunden for det mytteri, der har fundet sted blandt flyets piloter og deres håndgangne mænd og kvinder, er, at mytteristerne mener, at de og deres jævnbyrdige er bedre skikkede til at stikke kursen ud og give passagererne nye kunstneriske oplevelser end kaptajnen og de såkaldte ’frie fugle. Mytteristerne synes, at de selv og deres kumpaner burde udgøre et formandskollegium, der skulle mødes engang imellem og snakke lidt frem og tilbage, men i øvrigt sidde med hver sin styrepind og tvinge flyet til at zig-zagge sig frem nærmest i polkatakt. Hensigten, hvis mytteristerne havde haft held med deres forehavende, var så at åbne flyets lastluge og verfe kaptajnen og de ”frie fugle” ud her under indflyvningen.

Den situation, mytteristerne drømte om, kan bedst sammenlignes med den tilbagerulning af Statens Kunstråd, som nogen af underudvalgsformændene foreslog, da de her for nylig gik af. Altså en afvikling af Statens Kunstråd til fordel for en tilbagevenden til forne tiders selvstændige råd og nævn, der vil umuliggøre enhver samlet kunstpolitisk handlen i kongeriget. Forslaget fra underudvalgsformændene faldt passende – eller upassende – sammen med den tumult, som den nye formand Per Arnoldis dekorationskunstsyn lægger op til. Det har i de forløbne år været vigtigt for kaptajn Øvlisen og den loyale del af hans besætning at flyve Dem gennem et landskab, der kunne udfordre Deres sanser, Deres følelser og Deres intellekt. Besætningen håber, at Deres nysgerrighed er blevet vakt, pirret og udfordret. Kaptajn Øvlisen og jeg samt de ’frie fugle’, som De nu kan se ud af kabinens vinduer, siddende på den venstre vinge, lidt forpjuskede, beklager denne afslutning på Deres rejse med os, men håber alligevel, at De vil være parat til at flyve med os en anden gang.

– Dette er kaptajnen igen. På grund af de netop indtrufne begivenheder vil flyet blive parkeret to km fra lufthavnsbygningen. Jeg vil bede Dem om at blive siddende på Deres pladser, også når flyet står helt stille. Før passagererne kan komme ud af flyet, vil teaterpolitiet, bistået af PET, FET, RET og SLET, føre mytteristerne bort til anbringelse i Blaataarn. Her vil de i de kommende år kunne sidde og føre formandskollegiale drøftelser om dit og dat, uden at det får konsekvenser for noget som helst udover deres mundlæder og stemmebånd. Når mytteristerne er ført fra borde, vil vore passagerer blive afhentet af kunstnerstyrede limousiner og som tak for Deres tålmodighed under indflyvningen og landingen, vil De i dag have mulighed for at blive kørt direkte til Deres hjem, hvis De ikke ønsker at fortsætte rejsen med kunsten som følgesvend i et andet fly.

– Dette er tårnet med en baggrundsorientering til passagererne i flyet, der netop er landet fra Start-lufthavnen: Vi kan oplyse Dem om, at udvalgsformændenes oprør i Statens Kunstråd vil blive tacklet på den måde, at Statens Kunstråd fremover udelukkende vil bestå af otte ’frie fugle’. Udvalgsformændene vil ikke længere være medlemmer af rådet, men vil have mødepligt som observatører til rådets møder. Og i øvrigt jævnt hen stå til spanking i rådet. Rådet vil blive styrket såvel økonomisk som politisk. Udvalgsformændenes drøm op at slippe for formand og fem ’frie fugle’ og selv agere formand er skudt helt og aldeles ned. Luftfartsmyndighederne har meddelt, at de vil søge en parallel løsning for mytteristerne på det fly, De er passagerer i. Alt er i gode hænder.

– Det er chefpiloten. Vi er nu rede til at lade Dem gå fra borde. Bureaukrati-turbulensen er overstået. Kunst sætter spor, og kunst gør en forskel, og det uanset hvilken kunstart der er tale om og uanset om det er med eller uden vand. Derved adskiller kunst sig fra bl.a. dekoration og pæn og harmløs udsmykning. Kaptajn Øvlisen og jeg håber, at de trods alt har nydt turen med SK Airways, og at De er parat til at lade Dem udfordre en anden gang. Godnat og tak fra det intakte cockpit.


Læs også Kunstrådets kritiske udspil
og resultatrapport

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere