Af: Carsten Jensen

22. januar 2017

Tre i én

Der er lagt an til en kommende fusion mellem Odenses tre små storbyteatre for at sikre administrative stordriftsfordele. Og de bor jo i samme hus allerede. Carsten Wittrock, leder af børne- og ungdomsteatret Nørregaards Teater, ser fællesprojektet som en mulighed for bl.a. bedre teatersalsudnyttelse, professionalisering af pr-indsatsen og samproduktioner m.v.

En 3-i én jo bl.a. et udtryk for den klassiske neglerenserklipperfil, der på ingen plads samler flere funktioner – men det kan da i en poppet vending også lige bruges om et endnu ikke fastlagt fremtidsscenarie for de tre små storbyteatre i Odense, der i forvejen har til huse i teaterhuset på Filosofgangen 19 og nu barsler med planer om en egentlig fusion, der skal give administrative stordriftsfordele og bedre arbejdsbetingelser for alle tre teatre. Og også mere kunstnerisk synergi.

Teaterhuset rummer børne- og ungdomsteatret Nørregaards Teater, Den Fynske Opera og voksenteatret Momentum – og mangler vel egentlig bare et danseteater for at være en komplet scenekunstnerisk enhed.

At de tre nuværende produktionsenheder har forskellige teaterprofiler betyder bl.a., at en fusion hverken skal give kunstneriske reduktioner eller kannibalisering af den samlede publikumsmasse.

De tre teatre er alle selvejende institutioner, hvis bestyrelser angiveligt er indstillet på at arbejde videre på ideen, der primært skal give fælles administration med stordriftsfordele omkring fx lokaleudnyttelse, pr-arbejde, billethåndtering, fælles forsikringer m.v.

Operaen udfordret på økonomien

De tre teatre har nogenlunde samme årlige omsætning omkring de fem mio. kr., og de to af dem faktisk også p.t. samme leder i skikkelse af Marianne Klint, der efter otte år som leder af Momentum sidste år også blev leder af Den Fynske Opera – mens lederen af Nørregaards Teater er Carsten Wittrock.

Operaen har modsætning til de to øvrige teatre røde tal på bundlinjen, og Marianne  Klint tiltrådte i april 2016 med det formål at få styr på økonomien, ligesom Odense Kommune ikke har villet skrive under på en ny driftsaftale med en organisation, der har underskud – omend kommunen dog sørger for at tilføre operaen de nødvendige midler, mens budgettet rettes op og til.

Det er så også en meget konkret hurdle for en fusion, der kræver positiv økonomi for alle tre teatre, kommunal accept af fusionsplanerne og ditto fra Slots- og Kulturstyrelsen, som administrerer det statslige bidrag til de tre små storbyteatre (se faktaboks).

Som Odense Kommunes daværende kulturchef, Ellen Drost, november 2016 sagde til tv2fyn:  

'Det støtter vi op om, og nu må vi se, hvad de finder ud af. Det er jo tre selvejende institutioner, så de skal jo finde ud af, hvad de kunne tænke sig i fremtiden. Og så skal vi lige have Slots- og Kulturstyrelsen til at sige OK, at det er måden, man gør det her på'.

 

Kapacitetsudvidelse

Hos Nørregaards Teater, der skiftede livet som turnerende børneteater ud med status som lille storbyteater i Odense i 2011, har bestyrelsen endnu ikke givet endeligt tilsagn, men man skal drøfte fusionsplanerne på et møde i starten af februar.

Og teaterleder Carsten  Wittrock forventer i øvrigt ikke, at en endelig fusion bliver realiseret før tidligst i sommeren 2019 – som også er deadline for indgåelse af nye driftsaftaler for de tre små storbyteatre.

Det giver så også Den Fynske Opera tid til at få økonomien til at balancere.

Wittrock ser dog heller ikke en eventuel fusion som en form for økonomisk spareøvelse, men at de samlede driftsmidler kan udnyttes bedre og medarbejdere får mere hele jobs frem for lave en masse små forskellige opgaver hvert sit sted.

»Jeg ser det som en kapacitetsudvidelse med professionalisering af pr-arbejdet og større faglighed på de enkelte poster og en bedre koordinering af lokalerne – hvor det vil gå fra at være 'vores sal' til 'husets sal' for teatrene på stedet,« siger han.

Ledelsesstruktur

Der er i sagens natur ikke lagt færdige planer for en overordnet ledelsesstruktur, men ideen er at bevare selvstændige rammer for de enkelte kunstneriske enheder.

»I skitseform kan der være en administrativ leder og tre kunstneriske ledere af hver sin produktionsenhed. Den administrative leder skal ikke blande sig i de kunstneriske valg, men være med til at definere de økonomiske rammer for kunstproduktionen samt gæstespil, fordeling af de enkelte sale og lokaler til produktioner m.v.,« siger Carsten Wittrock, der tror at en fusion og en centralt administrativ enhed vil give bedre arbejdsvilkår for de kunstneriske ledere og producenter, fordi de ikke samtidig skal tage sig af en masse praktiske ting i forløbene.

Selvstændige profiler og synergi

Og selvom de tre nuværende små storbyteatre altså vil være sikret deres individuelle profil efter en fusion, ser han udvidede muligheder for kunstneriske synergieffekter og egentlige samproduktioner.

Den Fynske Opera og Nørregaards Teater kunne gå sammen om en børneopera, Momentum og Nørregaards Teater kunne samproducere en ungdoms-/voksenforestilling og der kunne produceres musikdramatiske forestillinger på tværs af de tre teatre m.v.

Men nu skal bestyrelserne i de tre teatre altså blive enige om at gå videre med planerne, ligesom Odense Kommune og Stats- og Kulturstyrelsen som de kommunale og statslige økonomiske bidraggivere skal sige god for den endelige fusionsmodel.

Og rent økonomisk er der vel også en økonomisk gulerod, efter at nu forhenværende kulturminister Bertel Haarders omfordeling af statslige midler til de små storbyteatre jo sendte nogle øremærkede kroner fra hovedstaden til bl.a. Odense: Fra 127.450 kr. årligt voksende til 892.149 kr. i 2024.  

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere