Af: Søren K. Kløft

6. juni 2017

Tørke og teateroverflod i Kapstaden

En katastrofalt tørkeramt Kapstad dannede i dagene 16.-27. maj ramme omkring afviklingen af den 19. ASSITEJ Verdenskongres og en international festival for teater for børn og unge i Sydafrika. En dansk delegation på over 40 personer havde fundet vej til det afrikanske kontinents allersydligste spids. Her fandt de både inspiration, store og små teateroplevelser og et velsmurt kongres- og festivalapparat, som bragte mennesker, kunst, teatertanker og fagsnak sammen på en yderst frugtbar måde under overskriften 'Cradle of Creativity'.

'Hov, jeg er vist en havareret flymotor! Hvad kan DU gøre for mig?'

Sådan lyder det fra Faith Busika, som ligger på gulvet i en sær positur, mens jeg står bøjet over hende med udstrakte arme og prøver at ligne et rutefly ude af kurs.

En akavet, men ganske sjov situation. Vi leger. Vi er til workshop i Cape Town. Klokken er tre om eftermiddagen, og udenfor stråler en klar efterårssol over Township Guga S'Thebe ca. 7 km fra centrum. Jeg er til den 19. ASSITEJ World Congress, og dette er bare ét af mange aktivitetstilbud i de 16 dage, arrangementet kører.

Vores workshopleder bryder ind i legen:

'Skift stilling! Hvad siger I nu til hinanden? Hvad sker der i relationen?'

Rundt om os pustes og rumsteres der. Der er fem andre par på gulvet. Vi er ved at dø af grin. For hvad snakker man med en flymotor om? Men det er også ganske interessant at lege sig frem gennem dagen på denne måde, og det synes de øvrige workshop-deltagere også.

Mød en ny ven – lige i øjenhøjde og uden filter

Vi er samlet i to fulde timer i townshippens gamle posthus, hvor vi har lært hinanden at kende udelukkende gennem leg. Ingen af os har præsenteret sig ved navn, alder, nationalitet, stilling og/eller baggrund. Vi har mødt hinanden på gulvet, som mennesker og som helt ubeskrevne blade i en bog.

Jeg har kendt Faith i en time, men vi er allerede helt trygge i hinandens selskab. Men jeg ved stadig ikke, hvad hun øvrigt laver, eller hvor hun kommer fra. Og således er workshoppens mål næsten allerede nået.

For hele denne dag i en forstad til The Cape er dedikeret til emnet 'Theatre for Healing', og vores workshopleder, psykolog Hector Aristizábal fra Colombia, har næsten 30 års erfaring med at bruge teatrets virkemidler til at (gen-)opbygge menneskelige relationer og (nye) venskaber på kort tid.

Han har tidligere arbejdet med at bringe dødsfjender i den colombianske borgerkrig sammen, og de senere år har han beskæftiget sig med hårdkogte kriminelle i Los Angeles' fængsler. Hans mission er enkel nok: forsoning. Og hans værktøjskasse består af dramapædagogiske virkemidler. Og så afsted – ud på gulvet. Mød dine medmennesker, som de personer, de i virkeligheden er. Uden sociale eller nationale etiketter. Uden andet end et åbent sind og lyst til at lære sine medmennesker at kende.

Hvis man er klar til dét, så klarer teatrets virkemidler resten. Næsten.

Kunst – og noget af Afrika

Senere på dagen, da workshoppen er færdig, og vi alle står i det lokale kulturhus og spiser lune pandekager med puddersukker på, finder jeg ud af, at mine workshop-kolleger kommer fra bl.a. USA, Nigeria, Israel, Nordirland og Sydafrika. Men dét er jo bare håbløse nationale etiketter – først og fremmest er vi mennesker. Nu har jeg fået en hel bunke nye venner, som jeg kan drikke lokal friskpresset guava-juice med, mens solen hurtigt synker mod horisonten, og Kapstadens begsorte nat falder på.

Og jo, Faith viser sig så at være underviser og dramapædagog på University of the Witwatersrand i Johannesburg og tilmed en del af Drama for Life-projektet, som står for at organisere hele den temadag, som jeg deltager i. Såmænd.

Vi har været 'på gulvet' hele eftermiddagen, og nu skal vi se teater i en teatersal opbygget af gamle containere og med et bliktag, der stadig knitrer lidt, mens eftermiddagsvarmen slipper sit tag i bygningen.

Senere på aftenen kører vores bus ind mod centrum igen. Vi er helt fyldt op af indtryk, lidt klogere på hvad teater kan og mange gode venner rigere. Vi har mødt kunst, og vi har mødt noget af Afrika – det har været en stor dag…

Tættere på det ægte menneske…

Den efterfølgende weekend – efter en lang uge med såvel teater som lange mødedage på selve kongressen – sætter jeg mig til rette for at se en af den sidste forestillinger i festivalens officielle program. Jeg har ikke høje forventninger, men så snart lyset går ned, og musikken starter, ved jeg at der er noget helt særligt på færde her.

For dette er ikke helt almindeligt teater. På scenen står nemlig performere med forskellige former for fysiske funktionsnedsættelser. En kvinde i en specialkørestol kommer til syne. Hun ligner ved første øjekast… en krøbling. Men performer Christelle Dreyer kan danse – og hun han udtrykke sig med sin krop på måder, som vi andre med almindelig førlighed kun kan længes efter at kunne.

Og Christelle gør det med humor! Publikum sidder som naglet til stolene. Flere dansere kommer nu på scenen, akkompagneret af et gudsbenådet énmandsorkester – og Christelle danser med dem, og hun indgår i den fire-mands dansetrup uden problemer.

Man kniber sig i armen, når man ser sådan noget på en scene – for pludselig går det op for mig, at i kontrasten mellem det såkaldte 'unormale' og 'normale' får jeg bedre øje på mennesket. Det her er så vellykket kunst.

Forestillingen er produceret af The Chaeli Campaign, som bl.a. har specialeret sig i at lave professionel scenekunst med kunstnere med funktionsnedsættelser. 'No Fun ction alL anguage', som forestillingen hedder, afsøger på mange måder, hvordan vi skaber mening i det, vi ikke kan udtrykke med ord.

Dansen kan dét her – den kan udfylde tomrummet mellem det usagte og sagte, mellem det udtrykte og fortiede. Så flot – og vi kan næsten ikke holde op med at klappe til sidst. For hér så vi så meget mere af det hele menneske, når vi spejlede os i et funktionsnedsat individ. Meget tankevækkende og en stor kunstnerisk bedrift.

Cradle of Humanity & Creativity

Der blev præsenteret over 60 forestillinger fra i alt 34 forskellige lande (heriblandt bl.a. Danmark) på den internationale festival i Cape Town. Hertil kom i dusinvis af workshops og andre teaterfaglige arrangementer, som alle interesserede havde mulighed for at deltage i rundt omkring i hele byen – også helt ude i de mest fjerntliggende townships. Det var umuligt at nå det hele, men man kunne kun glædes over det enorme arbejde, som ASSITEJ South Africa havde lagt i arrangement, som var blevet til over fire intense planlægningsår.

Som almindelig deltager følte man sig i sandhed i en regulær smeltedigel – på et stolt kontinent, hvor der er almindelig enighed om, at det moderne menneskes vugge stod. Og derfor var det også nærliggende for arrangørerne at lade alt foregå under den fælles og meget dækkende overskrift Cradle of Creativity – med en flot respektfuld hilsen til den antropologiens Cradle of Humanity. Så har vi det hele med, og så kan vi se fremad sammen. Et budskab, som gennemsyrede alle aktiviteter på kongressen og på festivalen. Det var flot tænkt og fantastisk at være en del af i de 16 dage, hele arrangementet varede.

Dansker valgt til generalsekretær

Hertil kom selvfølgelig den mere formelle del af festen, som udgjordes af en tredages kongres, hvor 168 delegerede i ASSITEJ International enedes om en hel del og diskuterede en hel del mere.

Af størst interesse for et dansk publikum er uden tvivl, at ASSITEJ Danmarks forretningsfører Louis Valente valgtes til generalsekretær for ASSITEJ International for de næste tre år.

Dette betyder, at også organisationens hovedkontor flytter til København de næste tre år sammen med en hel del nye arbejdsopgaver.

Den næste ASSITEJ-verdenskongres (den 20. i rækken) med tilhørende international festival finder sted i Tokyo i 2020.

Seneste artikler

Seneste artikler

Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere