Af: Morten Hede

19. juli 2021

To tossede guder og verdens begyndelse

Vi har instinktivt lyst til at lytte til Saúl Amaya Hernández, mens han fortæller den urgamle maya-historie ’Popol Vuh’ om verdens skabelse

Vores kunstart, scenekunsten, var formentlig aldrig blevet til noget, hvis det ikke var for vores trang til at fortælle om – og ikke mindst høre om – os selv og vores ophav. Hulemalerierne er et ældgammelt bevis for, at vi siden tidernes morgen har berettet om menneskets og verdens historie – ej blot til lyst.

Særligt har behovet for at fortælle om verdens oprindelse været fundamental. Nordisk, græsk og romersk mytologi fortæller alle skabelsesberetninger, og om vi vil det eller ej, så er vores kultur funderet i både de nordiske og de bibelske historier om altings begyndelse. Det er ikke alle, der tror på, at verden blev skabt på seks dage – men på hviledagen kan ikke engang ateisterne komme ud at shoppe.

Før alle disse skabelsesberetninger blev nedskrevet på ruller, i bøger og i pjecer, da var de vandrehistorier, der blev fortalt omkring bål, i de mørke aftener i hytter (uden strøm og internet) og til fester og ceremonier. De blev iscenesat på græske amfiscener og senere i teaterhuse med lyd- og lysanlæg.

Historierne blev overleveret fra generation til generation, og derfor kender vi dem i dag. En af disse historier tilhører maya-folket Kʼicheʼ (på spansk Quiché), og den blev først i midten af 1500-tallet nedskrevet og kaldt ‘Popol Vuh’ – folkets bog. Det er den historie, som Saúl Amaya Hernández nu genfortæller i forestillingen af samme titel.

Autentisk kulturhistorie

Han står alene på scenen, Saúl Amaya Hernández. Bag ham hænger en kunstfærdigt udsmykket dekoration, der – meget apropos hulemalerierne – skildrer skabelsen ifølge ‘Popol Vuh’. Han er klædt i en lang, hvid trøje med frynser, og op af en lille, specialsyet brystlomme fisker han en fløjte i blyantstørrelse, som han indimellem scenerne fløjter en to-tonet melodi på, mens han nærmest ceremonielt går rundt i en cirkel.

Saúl Amaya Hernández præsenterer sig selv som en slægtning til mayafolket, og hans iklædning såvel som udseende, hans rituelle sceneskift, hans vægdekoration og ikke mindst hans accent gør hele oplevelsen meget autentisk.

Historien om de to guder Qʼuqʼumatz og Tepeu, der lidt for sjov og med et par uheldige svipsere undervejs får skabt både jord og bjerge, dyr og mennesker, er både morsom og – i hvert fald for en religion- og kulturnørd som mig – vældig interessant.

Og hvilket barn i målgruppen 4-10 år vil ikke finde det underholdende at høre om to tossede guder og deres opfindsomme verdensskabelse? Om ikke for andet, så for at give vores vidunderlige virkelighed lidt mere magi, end biologibøgerne i skolen kan mønstre.

Væk fra linoleumsgulvet

Saúl Amaya Hernández har et roligt gemyt og en bjergtagende stemme, som man instinktivt får lyst til at lytte til. Men lyst skal der desværre også til. For hvad ‘Popol Vuh’ må have ophobet af gode plot-twist og drama igennem århundreder – historier bliver som bekendt altid bedre med tiden – får vi ikke rigtig med i Hernández’ fortælling.

Det bliver en temmelig monoton teateroplevelse, der foruden de korte ophold med fløjtespil ikke varierer nok i udtrykket, og derfor skal vi være ualmindeligt villige til at sidde helt stille og lytte – ret længe endda.

Forestillingens turnéoplysninger siger, at mørklægning ønskes, men ikke er nødvendigt. Denne dag spiller ‘Popol Vuh’ indendørs i dagslys. Og selvom en medbragt teaterlampe stadigvæk kan give en varm glød af morgensol i vores fortællers ansigt, så er det ret fladt at opleve sådan en urfortælling i så smerteligt almindelige omgivelser. Linoleumsgulv har aldrig gjort noget godt for skabelsesberetninger.

Et mørklagt rum med rigtig teaterbelysning – eller ude i den åbne natur, som det hele i virkeligheden handler om – kunne sikkert give forestillingen et tiltrængt skvæt fortællestemning. Alt, hvad der kan skærpe vores opmærksomhed omkring det talte ord, er mere end velkomment. For ordene bør vi simpelthen lytte til – de handler jo om os.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.