Carsten Jensen

1. november 2023

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.

Teateravisen varslede før sommerferien, at der var en ny udgave af portalen på vej. Her er den så. En stærkt tiltrængt grafisk og teknisk makeover, der ikke mindst tilgodeser brugervenligheden ved nu automatisk at tilpasse sig de besøgendes enheder, hvor størrelsen justeres på mobil og tablet og derved bidrager til at lette overblikket.

Der er blevet arbejdet med at skabe et tidssvarende udseende, men indholdselementerne er bevaret: Anmeldelser af stort set alle nye professionelle forestillinger for børn og unge, suppleret med nyheder og baggrundshistorier – og en indlægsparat debatspalte.

Der er skabt plads til flere bannere fra teatre, festivaler og andre annoncører med relevans for området – og video er et nyt valg her.

Nyt er også, at der er mulighed for flere fotos ved anmeldelser og artikler – og vist i bedre kvalitet – og der er andre illustrative features på vej.

Det har været helt essentielt for projekt ny portal at kunne overføre alle data fra den gamle til den nye portal: Dvs. over 1700 anmeldelser, mange hundrede artikler, flere tusinde nyhedsnoter – og de alt for få debatindlæg – som tilsammen fungerer som dokumentation for dansk børne- og ungdomsteater gennem de sidste 15 år.

Vil man følge historien længere tilbage, er alle udgaver af BørneTeaterAvisen på papir fra august 1972 til maj 2008 bevaret i digital udgave og kan afhentes via portalens Arkiv…

Men nu er et nyt kapitel i Teateravisens historie altså åbnet. Med den samme mission: Synliggørelse af det professionelle børne- og ungdomsteaters virke og vigtige position i det danske teaterliv.

Seneste artikler

Seneste artikler

Verdens bedste kritikere

Verdens bedste kritikere

Henrik Ipsen er uddannet skuespiller fra Odense Teaters skuespillerskole og var igang med en regelret karriere på de store scener, da han blev vakt for børneteatret og dets særlige magi og specielle udfordringer. Her fortæller han om det at spille for børn.
Læs mere
Historien om at være menneske

Historien om at være menneske

Fortællingen før historien eller den sigende før det er sagt. Om at skabe teater for babyer og kunstgallerier. Tanker forud for opsætningen af danseforestillingen og installationen 'Mig Dig Os' for Åben Dans.
Læs mere
Teater i tilbageblik

Teater i tilbageblik

Teaterårbogen: Mens regeringen svinger sparekniven over felter, som rammer dansk børneteater, blev der i sæson 2006-07 igangsat flere initiativer til at synliggøre, beskrive og videreformidle den værdifulde kæmpeerfaring, som feltet scenekunst for børn og unge rummer. Og nedskæringerne til trods er området stadig arnested for noget af det mest spændende og avantgardistiske scenekunst i Danmark.
Læs mere
Verdens bedste kritikere

Verdens bedste kritikere

Henrik Ipsen er uddannet skuespiller fra Odense Teaters skuespillerskole og var igang med en regelret karriere på de store scener, da han blev vakt for børneteatret og dets særlige magi og specielle udfordringer. Her fortæller han om det at spille for børn.
Læs mere
Historien om at være menneske

Historien om at være menneske

Fortællingen før historien eller den sigende før det er sagt. Om at skabe teater for babyer og kunstgallerier. Tanker forud for opsætningen af danseforestillingen og installationen 'Mig Dig Os' for Åben Dans.
Læs mere
Teater i tilbageblik

Teater i tilbageblik

Teaterårbogen: Mens regeringen svinger sparekniven over felter, som rammer dansk børneteater, blev der i sæson 2006-07 igangsat flere initiativer til at synliggøre, beskrive og videreformidle den værdifulde kæmpeerfaring, som feltet scenekunst for børn og unge rummer. Og nedskæringerne til trods er området stadig arnested for noget af det mest spændende og avantgardistiske scenekunst i Danmark.
Læs mere