Af: Carsten Jensen

9. januar 2025

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.

Teateravisen stopper sit virke som uafhængig nyhedsportal med udgangen af februar 2025 – hvilket effektueres samtidig med at denne skribent skal fratræde som ansvarshavende redaktør. Frem til 1. marts vil Teateravisen dog fungere nogenlunde som hidtil med anmeldelser, nyheder og annoncer m.v.

Udgiveren Teatercentrum har besluttet at afvikle nyhedsportalen med baggrund i en presset økonomisk situation samt behovet for en ny kommunikationsstrategi, der ikke indbefatter en uafhængig netportal. I stedet er aftalt et nyt samarbejde mellem Teatercentrum og ISCENE om formidling af nyhedsstof og anmeldelser fra børne- og ungdomsteaterområdet. Det udrulles i en længere pressemeddelelse, hvori det bl.a. hedder:

”1. marts 2025 indgår Teatercentrum og ISCENE et nyt samarbejde om det professionelle anmelderi af børne- og ungdomsteatret, som herefter vil være at finde på en fælles børne- og ungdomsside på ISCENE. Gennem samarbejdet mellem ISCENE og Teatercentrum samles alt nyhedsstof om børne- og ungeområdet under ét på en medieplatform, der i forvejen dækker et bredt udsnit af scenekunstområdet. Samlingen af stoffet skal give brugerne lettere adgang til fagstærkt scenekunststof fra hele landet uanset målgruppe”. 

Anmelderiets bevarelse

Således vil man altså sikre den vigtige synliggørelse af børne- og ungdomsteater via ikke mindst anmelderiet, hvor ISCENE ifølge pressemeddelelsen vil supplere sit nuværende anmelderkorps med udgangspunkt i Teateravisens aktuelle freelanceanmeldere. Samtidig vil Teateravisen.dk fortsat være tilgængelig som digitalt arkiv for de mange nyhedshistorier og de over 1800 anmeldelser, portalen har bragt fra 2008-2025.

I pressemeddelelsen siger direktør i Teatercentrum, Dorthe Bébe, pænt farvel til det medie, der har eksisteret under først navnet  BørneTeaterAvisen fra 1972 og siden Teateravisen fra 2013.

”At lukke Teateravisen.dk er naturligvis vemodigt, og der skal lyde en stor tak til redaktør Carsten Jensen og alle anmelderne på Teateravisen for det dedikerede arbejde gennem de mange år. Fordi scenekunstområdet for børn og unge fortsat skal have stor bevågenhed, glæder det mig, at ISCENE træder ind i samarbejdet om nyhedsdækning af området, så Teatercentrum i højere grad kan fokusere på at skabe og styrke nye kommunikationsveje med målrettet og vidensbaseret formidling til områdets aktører og meningsdannere.

Professionelt anmelderi af børne- og ungdomsteatret har været en af hjørnestenene i Teateravisen.dk og målsætningen er fortsat, at alle nye forestillinger for børn og unge anmeldes hver sæson. Udgangspunktet for samarbejdet med ISCENE har været videreførelsen af denne målsætning”.

Et vigtigt nyhedsreservat forsvinder

Som nu afgående redaktør efter næsten 39 år med det specifikke formål at formidle kendskabet til det store, men alt for skjulte teatermiljø, der udgøres af det professionelle børne- og ungdomsteater, er beslutningen om at lukke Teateravisen en kedelig showstopper på den ellers interessante rejse fra BørneTeaterAvisens fire årlige papiravisudgaver frem til Teateravisen i den digitale og døgnåbne netportal med de mange udvidede muligheder for synliggørelse af miljøet.

Det er forstemmende, at dette særlige nyhedsreservat nu forsvinder. Men det er godt at se, at det omfattende anmelderi af børne- og ungdomsteater søges bevaret, for det har været en vigtig, synliggørende trædesten for en lang række både store og små og ustøttede producenter  siden indførelsen af anmeldelser i 1993.

Men udviklingen viser også, at selvom offentligheden stadig er relativ ubekendt med den kunst, som områdets mange teatre præsterer, er den tidligere markante afstand mellem børne- og voksenteatret både kunstnerisk og organisatorisk efterhånden afløst af gensidig respekt, samarbejde og et samlet teaterfelt, hvor mange producerer forestillinger for alle aldre.

Derfor håber denne skribent, at børneteatret trods Teateravisens sørgelige afvikling vil finde sin fortjente plads i et medie med fokus på hele teaterlivet – som det udlægges i pressemeddelelsen af chefredaktør Rie Hammer fra ISCENE:

”Ambitionen for ISCENE er at styrke synligheden af scenekunsten for et bredt segment af brugere. Det er derfor en stor glæde, at vi nu i samarbejde med Teatercentrum kan optimere formidlingen ved at samle stoffet på én platform og gøre det let for brugerne at finde fagstærkt indholdsstof om scenekunst fra hele Danmark for alle målgrupper. Med det nye tiltag sikrer vi, at den journalistiske formidling kan nå ud til langt flere brugere og dermed styrke synligheden af kunstarten og samtalen om scenekunstens betydning for samfundsudviklingen”.

Men uanset en forklaringsivrig pressemeddelelse med velvalgte ord om samarbejde og samlet formidlingsplatform m.v., finder denne redaktør det stadig sørgeligt, at en kombination af spareøvelse og ændret kommunikationsstrategi rent faktisk betyder, at der om lidt ikke længere er et aktivt medie, der hedder ”Teateravisen – scenekunst for børn og unge”.

Seneste artikler

Seneste artikler

Lotte går nye veje

Lotte går nye veje

Lotte Faarup, der er en del af den kunstneriske ledelse hos Corona La Balance, forlader teatret med udgangen af denne sæson. Hun vil være dramatikerspire samt instruere og arbejde med forskning inden for scenekunst. Kort sagt lave mere kunst og mindre organisation.
Læs mere
Festival i vadestedet

Festival i vadestedet

Horsens Børneteaterfestival 2008 var første censurerede arrangement med et særligt udpeget dramaturgiat - og fravær af mange af de store børneteatre som følge af en konflikt mellem BTS-teatre og festival. Bodil Alling fra det nyslåede dramaturgiat fortæller om de nye tider og nogle af de nye ideer.
Læs mere
Kø ved kassen

Kø ved kassen

Budgetforliget på Københavns Rådhus kastede bl.a. 5,6 mio. kr. af til byens små teatre. Mens Uppercuts danseteaterprojekt i Nordvest kan håbe på hele 18 mio. kr.
Læs mere
En velsmurt og rullende festival

En velsmurt og rullende festival

Den tredje udgave af CARAVANEN kørte velsmurt gennem Vestsjælland, Randers og Viborg, men den internationale festivals overlevelse er tvivlsom, idet kulturpolitiske tordenskyer trækker sammen over egnsteatrene, som spiller en central rolle i afviklingen af festivalen.
Læs mere
Lotte går nye veje

Lotte går nye veje

Lotte Faarup, der er en del af den kunstneriske ledelse hos Corona La Balance, forlader teatret med udgangen af denne sæson. Hun vil være dramatikerspire samt instruere og arbejde med forskning inden for scenekunst. Kort sagt lave mere kunst og mindre organisation.
Læs mere
Festival i vadestedet

Festival i vadestedet

Horsens Børneteaterfestival 2008 var første censurerede arrangement med et særligt udpeget dramaturgiat - og fravær af mange af de store børneteatre som følge af en konflikt mellem BTS-teatre og festival. Bodil Alling fra det nyslåede dramaturgiat fortæller om de nye tider og nogle af de nye ideer.
Læs mere
Kø ved kassen

Kø ved kassen

Budgetforliget på Københavns Rådhus kastede bl.a. 5,6 mio. kr. af til byens små teatre. Mens Uppercuts danseteaterprojekt i Nordvest kan håbe på hele 18 mio. kr.
Læs mere
En velsmurt og rullende festival

En velsmurt og rullende festival

Den tredje udgave af CARAVANEN kørte velsmurt gennem Vestsjælland, Randers og Viborg, men den internationale festivals overlevelse er tvivlsom, idet kulturpolitiske tordenskyer trækker sammen over egnsteatrene, som spiller en central rolle i afviklingen af festivalen.
Læs mere