Af: Anne Middelboe Christensen - på anmelderteamets vegne

2. april 2014

Teateravisen.dk er hacket

Hackerne er dog afsløret: De er en lille, hårdfør gruppe anmeldere, der har villet indsmugle en hemmelig lykønskningsartikel – midt under børneteaterfestivalen i Holstebro. For redaktør Carsten Jensen fylder 60 år i dag

Når denne tekst lægges her på Teateravisen.dk, har redaktør Carsten Jensen formodentlig netop forladt Børneteaterfestivalens sekretariat. Han har lagt sit program i inderlommen og har sat sig ud i sin lille, smarte bil – og er kørt på vej mod en børneteaterforestilling et sted i festivalområdet ved Holstebro.

Carsten Jensen vil have slukket sin mobiltelefon, for når denne mand ser børneteater, kan intet teater forstyrre ham. Derfor går der forhåbentlig også nogle timer, før han læser denne artikel.

For Carsten Jensen er analog på den fine måde. Og beskeden på den gammeldags måde. Han kunne sagtens finde på at indrykke en annonce med ordene: ’Al opmærksomhed i anledning af min fødselsdag frabedes.’

Men nu kommer hans ustyrlige anmelderteam ham altså i forkøbet: Vi vil hylde ham i cyber med denne lille overraskelsestekst på hans runde fødselsdag.

 

Uhyggelig

Carsten Jensen er født under en snakkesalig stjerne. Han kender alle børneteaterfolk – og husker alle. Hans hukommelse er nærmest uhyggelig. Alligevel fortæller teaterfolk ham gladelig alverdens små og store nyheder. Eller måske netop derfor. For hvis Carsten Jensen tager fat i et problem eller fænomen og skriver om det, så får det som regel effekt.

Samtidig er Carsten Jensen det mest sociale gemyt. Han er en mand, der er runden af gruppeteatrets idealer om fællesskab. Hans lange aviskarriere har ikke mindst budt på redaktionelle jobs på Aktuelt og Urban. Og i 2011 kunne han fejre 25 års jubilæum som redaktør for ’Børneteateravisen’, som dette medie altså hed, dengang det udkom på papir.

Men det er hans helt særlige forståelse for børneteatret og ungdomsteatrets vilkår, der har givet ham så unik en position i det danske teaterlandskab.

 

Perfekt

Som redaktør er Carsten Jensen den mest betænksomme arbejdsgiver for sine anmeldere. ’Carsten er tilsyneladende en mild og god mand,’ siger Henrik Lyding. ’Men man skal ikke tage fejl,’ fortsætter han. ’Der gemmer sig høje idealer bagved. Han er ekstremt retfærdig, når det gælder fordelingen af anmeldelser til os anmeldere – til glæde for såvel os som teatrene, der sjældent risikerer at få den samme sure anmelder på besøg gang efter gang. Han er en omsorgsfuld redaktør – både i hverdagen og til festivalerne. Det hele er båret af sand kærlighed til børneteater, et stort, varmt hjerte og en mild humor, der gemmer det lynende skarpe og klartseende lige under overfladen. Han er kort sagt en dejlig redaktør og et dejligt menneske. En alt for sjælden kombination i dansk presse.’

Randi K. Pedersen siger tillykke ved at kalde Carsten Jensen for ’Danmarks mest tålmodige redaktør og omsorgs-mester, der både kan rose og rise og aldrig er ligeglad med vores indsats.’ Og Janken Varden formulerer sin hilsen ultrakort og præcist: ’Carsten Jensen er den perfekte redactor: observant, loyal, forstandig – og diskret!’

 

Flittig

Kirsten Dahl er Carsten Jensens Jyllandsbaserede anmelder. Hendes fødselsdagshilsen er et stort tillykke: ’Tillykke til en lille skægget mand i kondisko, cowboybukser og lynlåsjakke, som på vej fremad med raske skridt mellem to forestillinger på en festival altid er god for en kvalificeret teatersamtale,’ skriver Kirsten Dahl. ’Og tusind tak til flittigheden selv, som usædvanligt hjælpsomt servicerer sit anmelderkorps med diverse nyttige informationer, og som året rundt lynhurtigt besvarer ens mails angående de enkelte forestillinger. En bedre arbejdsgiver findes vist ikke på denne planet’.

 

Rødmende

Hvis Carsten Jensen nu er begyndt at rødme, kan han bare påstå, at han har spillet for meget tennis i forårssolen. Ellers må han læse denne hyldest til ende. Og han må indse, at hans ansatte næppe frivilligt stopper som anmeldere i hans stald.

For ikke alene sætter vi anmeldere og teaterhistorikere enorm pris på, at han har skrevet to afgørende grundbøger om dansk børneteater –  Intet spil for galleriet : et strejftog gennem dansk børneteater i 25 år, 1969-1994 og For det største i det mindste – et strejftog gennem dansk børneteater 1994-2004. Vi er også taknemmelige for, at han her på portalen skriver han flere artikler om ugen med nysgerrige nyheder fra børneteaterverdenen.

For er der nogen, der har fingeren på børneteaterpulsen i Danmark, så er det Carsten Jensen. Børneteaterverdenen har da også flere gange sat konkret pris på ham – i 2005 fik han Horsens Børneteaterpris, og i 2009 modtog han Springprisen.

 

Stjerneglad

Derimod er der kun skrevet ganske lidt om – Carsten Jensen. I hvert fald om DENNE Carsten Jensen. Hans ekshibitionisme er ikke-eksisterende, og hans trang til at værne om sit privatliv vil vi selvfølgelig gerne respektere. Men nu har vi altså hacket os frem til spalteplads for i hvert fald at hylde REDAKTØREN Carsten Jensen.

Til lykke, kære redaktør. Vi håber, at du tilgiver os vores flabethed. Så lover vi til gengæld at skrive en hel masse anmeldelser i dit næste årti. Med eller uden stjerner.

Seneste artikler

Seneste artikler

Trekantsdrama

Trekantsdrama

Teatret Trekanten i Vejle har fået kniven af kulturudvalget, der har besluttet at lukke byens velfungerende egnsteater. Sådan kan man osse markere indsatsen over for børnekultur i Region Syds hovedsæde.
Læs mere
Nu mangler de bare 14-15 millioner

Nu mangler de bare 14-15 millioner

ASSITEJ Danmark er en del af det internationale netværk for børneteater. Sammen med de svenske kolleger skal man nu arrangere verdens største begivenhed for professionelt teater for børn og unge i 2011 - nemlig ASSITEJ's verdenskongres.
Læs mere
På konfrontationskurs

På konfrontationskurs

Når dette års Horsens-festival afvikles fra 19.-21. september vil det være uden størsteparten af BTS-teatrene. Arrangørerne synes at have bragt sig i et modsætningsforhold til både teatre og det oprindelige festivalgrundlag.
Læs mere
Verdens bedste kritikere

Verdens bedste kritikere

Henrik Ipsen er uddannet skuespiller fra Odense Teaters skuespillerskole og var igang med en regelret karriere på de store scener, da han blev vakt for børneteatret og dets særlige magi og specielle udfordringer. Her fortæller han om det at spille for børn.
Læs mere
Historien om at være menneske

Historien om at være menneske

Fortællingen før historien eller den sigende før det er sagt. Om at skabe teater for babyer og kunstgallerier. Tanker forud for opsætningen af danseforestillingen og installationen 'Mig Dig Os' for Åben Dans.
Læs mere
Trekantsdrama

Trekantsdrama

Teatret Trekanten i Vejle har fået kniven af kulturudvalget, der har besluttet at lukke byens velfungerende egnsteater. Sådan kan man osse markere indsatsen over for børnekultur i Region Syds hovedsæde.
Læs mere
Nu mangler de bare 14-15 millioner

Nu mangler de bare 14-15 millioner

ASSITEJ Danmark er en del af det internationale netværk for børneteater. Sammen med de svenske kolleger skal man nu arrangere verdens største begivenhed for professionelt teater for børn og unge i 2011 - nemlig ASSITEJ's verdenskongres.
Læs mere
På konfrontationskurs

På konfrontationskurs

Når dette års Horsens-festival afvikles fra 19.-21. september vil det være uden størsteparten af BTS-teatrene. Arrangørerne synes at have bragt sig i et modsætningsforhold til både teatre og det oprindelige festivalgrundlag.
Læs mere
Verdens bedste kritikere

Verdens bedste kritikere

Henrik Ipsen er uddannet skuespiller fra Odense Teaters skuespillerskole og var igang med en regelret karriere på de store scener, da han blev vakt for børneteatret og dets særlige magi og specielle udfordringer. Her fortæller han om det at spille for børn.
Læs mere
Historien om at være menneske

Historien om at være menneske

Fortællingen før historien eller den sigende før det er sagt. Om at skabe teater for babyer og kunstgallerier. Tanker forud for opsætningen af danseforestillingen og installationen 'Mig Dig Os' for Åben Dans.
Læs mere