Af: Randi K. Pedersen

1. april 2014

Teater som et postulat

Performernes entusiastiske energi og musikken er 'ByeBye Baby's'styrke. Dens store svaghed er, at de kan for lidt.

Holdet bag 'ByeBye Baby' vil os noget. Det er man ikke i tvivl om. Men hvad det er, de vil – ikke mindst i forhold til en målgruppe fra 9 år – er noget mere tvivlsomt.  Forestillingen kaldes en poetisk collage og handler angiveligt om det at miste som et livsvilkår. Samtidig skal publikum opleve, at der altid er håb.

Så meget for intentionerne, der kun kan vække sympati. Det forholder sig noget anderledes med resultatet.

Christian Maglenfeldt og Michelle Elmhøj Pedersen præsenterer sig som henholdsvis skuespiller og sanger/performer. I forestillingen er det ét fedt. Der opleves de begge som udprægede performere, der agerer, men ikke spiller roller. Individuelt og i samspillet skaber de forestillingens udtryk med krop og lyd på et tæppe af musik, som bassisten Peter Skibsted ruller ud. Hans solide indsats gør musikken til det mest interessante i TeaterSignaturs performance eksperiment

De to performere er glade for at optræde. Som den mandlige part virker Maglenfeldt også meget glad for sig selv, og han er da også imponerende mobil og veltrænet  i sin hvide trikot med geometriske mønstre. Michelle Elmhøj Pedersen er i sort med tilsvarende mønstre, der visuelt tager sig flot ud mod et lækkert dybrødt gulv. Men ingen af dem har en kunstnerisk  udtrykskraft, der kan fylde rummet.

Badutspring og forvredne sange

Det er flot, at Christian Maglenfeldt kan gå ned i en stram ret vinkel og blive stående. Men det er noget af et postulat, at et barn kan opleve det som et følelsesmæssigt dækkende udtryk for deres egne savn og håb.

Michelle Elmhøj Pedersen er forestillingens komponis. En rolle, som hun udfylder betydeligt bedre end sin optræden på scenen. Hendes himmelhøje skrålesang har ubetinget chokeffek. Men synger hun af  sorg, smerte eller glæde, det er umuligt at gennemskue. Det er sang blottet for udtryk, som hverken gør noget godt for forestillingen eller for ørerne.

Men pyt med badutspring og forvredne sange. Pyt med zapperiet fra det ene ultrakorte situationsspil til næste, hvis det samles til et scenisk udsagn, der udtrykker følelser og fortællinger. Det gør det så langt fra. 

Teksterne, og dem er der en del af, er korte og løsrevne fra enhver dramtisk sammenhæng. De jappes af sted, som om de medvirkende ikke selv ved hvorfor. Det er ikke sindsoprivende at opleve oplæsning fra en af Gyldendals røde ordbøger, som i øvrigt næppe er genkendelige for nutidens skolebørn. Det er derimod ulideligt studentikost og umorsomt og et af alt for mange steder, hvor 'ByeBye Baby' rammer helt ved siden af sin målgruppe. 

Til gengæld er det både originalt og skægt, når forestillingen spinder en ende over tabet af elektricitet. Hvad vil vi stille op, hvis det skulle ske. Vil det moderne menneske overhovedet kunne overleve uden elektricitet?

Et spændende emne, som kunne have dannet basis for en hel og mere fokuseret forestilling. Som det er nu, er de to performeres entusiastiske energi og musikken forestillingens eneste styrke. Dens store svaghed er, at de kan for lidt, så form og indhold stritter i alle retninger.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Tinka i Tivoli
Lion Musicals:
'Tinkas Juleeventyr'
’Tinkas Juleeventyr ’som familie-musical i julemagiske Tivoli leverer varen uden at rokke ved hverken det oprindelige tv-forlæg, forventningerne til genren eller den gode gamle jul.
Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
En ærgerlig nitte
Odense Teater:
'Narnia'
’Narnia’ på Odense Teater er dårlig på næsten samtlige parametre – hvor alene en storslået og detaljerig visualitet lever op til et forventeligt kunstnerisk niveau fra en landsdelsscene.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Tinka i Tivoli
Lion Musicals:
'Tinkas Juleeventyr'
’Tinkas Juleeventyr ’som familie-musical i julemagiske Tivoli leverer varen uden at rokke ved hverken det oprindelige tv-forlæg, forventningerne til genren eller den gode gamle jul.
Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
En ærgerlig nitte
Odense Teater:
'Narnia'
’Narnia’ på Odense Teater er dårlig på næsten samtlige parametre – hvor alene en storslået og detaljerig visualitet lever op til et forventeligt kunstnerisk niveau fra en landsdelsscene.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.