Af: Rikke Giselsson

18. februar 2019

Små netværk – store planer

Odsherred Teater og Bornholms Teater mødes, deler viden og udveksler som led i et pilotprojekt, kaldet 'Små netværk til udveksling og videndeling blandt egnsteatre'. Rikke Giselsson er samarbejdspartner på pilotprojektet og fungerer som projektleder samt som facilitator og tilrettelægger af netværksmøderne og fortæller her om projektet.

Odsherred Teater og Bornholms Teater mødtes sidst i januar 2019 på Odsherred Teater til det første af to netværksmøder mellem de to teatre. Møderne er en del af pilotprojektet 'Små netværk til udveksling og videndeling blandt egnsteatre', som er støttet af Kunstfondens Projektstøtteudvalg for Scenekunst.  

Pilotprojektet vil udforske værdien for egnsteatre i at mødes i helt små netværk, hvor fokus kun er på to organisationer, og hvor der på den baggrund er mulighed for at komme tættere på helt lokale betingelser og udfordringer. 

'Jeg synes, at det at mødes med ligesindede, folk der bakser med de samme udfordringer og opgaver som os, er enormt givende – fordi det er i et mindre forum, hvor man kan tale mere i dybden om emnerne og også reflektere over de daglige udfordringer end ved f.eks. en egnsteaterkonference, hvor der kun er plads til de store linjer. Man har nemlig også brug for de helt konkrete, praktiske råd fra andre,  der kan se på én fra en vinkel, man ikke selv kan' (Joan Stræde – Odsherred Teater).

Teatrets mange ansigter og fagligheder 

I pilotprojektet er det alle de faste medarbejdere på de to teatre, lederne og repræsentanter fra teatrenes bestyrelser, der mødes i en god tværfaglig blanding. På den måde er der lagt op til kollektive videndelings og læreprocesser, der på forskellig vis kan kobles direkte til en teaterhverdag på de to teatre, som mange personer og fagligheder er fælles om. 

'Når man arbejder på et lille teater er det helt afgørende, at der er fællesskab i hele personalegruppen. For at det kan lade sig gøre er det utrolig vigtigt at alle føler sig set og anerkendt for deres arbejde.  De “udøvende” bliver klappet af og får blomster – og derfor er det helt centralt, at dem bag scenen og på kontoret bliver set og påskønnet' (Mei Oulund – Odsherred Teater).

Indholdet på netværksmøderne fastlægges ud fra input fra alle deltagerne. Som forberedelse til januarmødet har der været en proces i gang med formøder og idéudveksling siden oktober/november måned, og allerede nu er arbejdet i gang med at fastlægge indhold til det næste netværksmøde, som er til maj i Rønne. 

At plante en nysgerrighed

Et vigtigt formål med netværksforløbet har fra starten været udtalt af deltagerne, nemlig at plante en nysgerrighed: 'Hvad kan vi bruge hinanden til?' – og det kan være på mange planer: at finde én, man kan ringe til for en god idé, at udveksle viden om et særligt værktøj eller en særlig metode, at besøge hinanden i en form for praktik….eller noget helt syvende.  

På det første møde blev der derfor brugt en god del tid til at præsentere de to teatre samt lære hinanden og hinandens funktioner og kompetencer at kende. Videndeling kræver kendskab og tillid. 

Desuden var indholdet på netværksmødet samtaler på tværs om generelle vilkår, forskelle og udfordringer, der var mere fagspecifikke samtaler, der var sparring og deling af succes’er, og der var case-arbejde med gode idéer til hinandens helt konkrete situationer.

'Et sådant netværk mellem to teatre bør man bevare og udbygge, hvis det er muligt.  Det kan forhåbentligt også være med til at udbygge netværket indenfor de forskellige fagområder,  hvor det er relevant' (Helle Lindblad – Bornholms Teater).

Plads til nye interesserede

Efter de to fastsatte fælles netværksmøder her i 2019 er der planlagt en opsamling på hvert teater – og i hvilken form, udvekslingen mellem de to teatre så fortsætter derefter, afhænger af de implicerede personer og deres behov og idéer – nysgerrigheden og kendskabet til hinanden er i hvert fald plantet!

Hvis man er blevet nysgerrig på dette netværks-eksperiment – som for nuværende slet ikke er afsluttet – og hvis man vil vide mere, så kontakt Rikke Giselsson på rikgis@mail.dk. Måske er der teatre derude, der kunne være interesserede i at være med i anden omgang af 'små netværk'?

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere