Af: Randi K. Pedersen

11. april 2023

Skøn skyhøj råstyrke

Historien om faldskærms-pioneren Tiny er teater på højeste niveau fuld af dybe følelser.

’Tiny’ er en billedskøn forestilling om at drømme stort og have modet til at gøre drømmen til virkelighed. Det er en utrolig og tilmed sand historie om en lille spinkel teenagepige, der målrettet går efter skyerne og lykkes med at udføre store bedrifter som verdensberømt ballon-artist og faldskærmsudspringer. 

Men selvom det er en solstrålehistorie, så er det også en beretning om modstand, afsavn og sorg. 

Anna Panduro er hverken 14 år eller lillebitte, men hun bliver det og meget mere i rollen som amerikanske Georgia Broadwick. Hun blev født i 1893 i North Carolina som den yngste af syv piger i en fattig arbejderfamilie og vejede ikke mere end en liter mælk. Derfor blev hun kaldt Tiny (Lillebitte) og var fra begyndelsen en sej overlever. En nyttig evne i et miljø, hvor storesøstrene mobbede, og Tiny som 14-årig erfarede, at den lokale bomuldsmølle ikke var det voksen-eventyr, som hun havde troet. 

Det var en livsfarlig arbejdsplads, som en fyr, der bliver en ven igennem mange år, råder Tiny til hurtigst muligt at komme væk fra. Så hun griber chancen, da et show med en varmluft-ballon og en gruppe faldskærmsudspringere kommer forbi og giver Tiny ubændig lyst til også at komme til vejrs. 

Hun overtaler showejeren Charles Broadwick til at optage hende i truppen, og som kun 15-årig foretager Tiny sit første udspring med faldskærm. Få år senere bliver hun den første kvindelige udspringer fra flyvemaskine.

Poetisk sødme og gys

Som modydelse må hun under protest finde sig i at blive markedsført som ”Det flyvende dukkebarn”. Et syn for guder med flæser og sløjfer og samtidig også for nutidens publikum et lærestykke i, at der er kampe, der ikke er værd at kæmpe. 

Det behøver Tiny ikke at sige, for det fremgår klart af Anna Panduros fine mimik. Fuld af poetisk sødme, inddragende glimt i øjet til publikum og smittende råstyrke sætter hendes udtryksfulde ansigt de skiftende stemninger i tæt kontakt med Morten Bo Kochs karakterfulde og underfundige spil i rollen som Broadwick.  

Med den store luftballon i centrum er ’Tiny’ et visuelt fabelagtigt stærkt mix af video, animation og skuespillernes samspil med de tekniske finesser. Et par enorme sorte overskæg  og ditto hatte er nok til at præsentere brødrene Wright, der opfandt flyvemaskinen. Andre personer og årene, der går, får præcis karakter med en hovedbeklædning eller jakke her og en flyverhjelm der. Det foregår i lynskift bag en konstruktion, der med forbløffende snilde kan forvandles til forskellige lokaliteter.

Selvfølgelig også til en flyvemaskine i et gys af en episode, der er uhyggelig tæt på at koste Tiny livet. Det sker heldigvis ikke. Men man holder vejret, når Anna Panduro flagrer frem og tilbage og får os til at tro, at hun befinder sig højt oppe over jorden hængende under flyvemaskinen. 

Vel nede igen er det med til at overbevise det amerikanske luftvåben om, at de uanset prisen skal investere i samtlige piloters sikkerhed med en særlig faldskærmsrygsæk. Den, hvis livreddende egenskaber Tiny har sat alt ind på at demonstrere for dem. 

Et velskrevet manuskript og en frisk og medrivende iscenesættelse skåner publikum for en sødsuppeoplevelse med en heltinde svævende på en lyserød sky. 

’Tiny’ er teater på højeste niveau fuld af dybe følelser, der ikke lægger skjul på, at succesen har en pris. Men som heller ikke er bange for at vise, at sejren er det hele værd og bliver hendes trofaste følgesvend igennem et langt godt liv fjernt fra bomuldsmøllens trængsler.  

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
En ærgerlig nitte
Odense Teater:
'Narnia'
’Narnia’ på Odense Teater er dårlig på næsten samtlige parametre – hvor alene en storslået og detaljerig visualitet lever op til et forventeligt kunstnerisk niveau fra en landsdelsscene.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
En ærgerlig nitte
Odense Teater:
'Narnia'
’Narnia’ på Odense Teater er dårlig på næsten samtlige parametre – hvor alene en storslået og detaljerig visualitet lever op til et forventeligt kunstnerisk niveau fra en landsdelsscene.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’