Af: Kirsten Dahl

19. juni 2018

Skøn næseflugt

Humøret, timingen og fantasien er i top i MishMash fysisk-musikalske udlægning af Gogols selvtilfreds-kritiske og sjovt sammenskruede novelle 'Næsen'.

Begyndelsen er herlig. Flankeret af Sofie Faurschou på livfuld harmonika vralter Päivi Raninen ind bærende på Elif Temuçin og Erkan Uyanıksoy, som har kastet sig om livet på hende fra hver side.

På afstand ligner det en trehovedet person, der er sunken i knæ under vægten af nogle meget brede hofter – eller også en energisk og ukuelig optimistisk klovn på dobbeltarbejde.

Entreen emmer af højt humør, musik og glade farver.

Et energibundt

Teatret MishMash arriverer som en hvirvelvind af energi. En trup, der spiller en trup, som er kommet til os for med krop og musik alene at omsætte Gogols novelle 'Næsen' til fysisk teater.

Og styr på musik, kropsudtryk, rytme, timing, tempo har truppen, som også med succes har udfoldet en nonverbal version af Shakespeares 'Romeo & Julie'.

Modsat denne er fortællingen her på sin vis mere enkel og direkte – med færre personer involveret i historien, færre dødsfald og en mere enkel og personfikseret dramatik.

Hvis man måtte savne de elementer opvejes de af at der er mere kulør og musik over feltet i 'Næsen'.

Sofie Faurschou har fuldstændigt styr på sin harmonika og holdets russer-dress med pelshuer, hvide skjorter, sorte veste og ens knaldrøde, posende knickers lyser op – dog fremhæves Faurschous som mere blege, fordi hun – som hun tørt – og morsomt for os – svarer de andre, da de undrende spørger til den mere dæmpede farve: 'Jeg har vasket dem!'.

Den svagere røde næse, de alle sammen bærer, skaber diskret og samtidigt tydeligt et komisk ladet og universelt menneskeligt fokus på den lille centrale tip mellem øjnene.

Pist væk

Fælles – lige indtil en af dem mister den – Elif Temuçin, som spiller den meget selvsikre og stolte general Kovalef, opdager til sin store forskrækkelse en dag han står og poserer foran sit spejl, at han har mistet sin næse. Temuçin gør en morsom figur ud af Kovalef. Hun markerer og spiller tydeligt og morsomt generalens chok og frygt for statusfald.

Vi er ikke i tvivl om, at her er en person som helst altid vil gå med næsen i sky og føler sig bedre og mere vigtig end alle andre. Men den går ikke længere for næsen er pist væk! Der er kun et sort (nar)hul tilbage, hvor næsen engang sad. Oh rædsel!

Umiddelbart før har vi set Erkan Uyanıksoy mime generalens barber, der bliver meget overrasket over pludselig at finde Kovalefs næse i et stykke brød. Uyaniksoy får fermt illustreret hvad der er på spil.

Herfra tager en skøn løjerlig og komikfyldt fortælling fart. Næsen får sit eget liv – den gestalter sig som en selvstændig person, der kører rundt i karet i Skt. Petersborgs gade. Den tidligere ejermand ser det fra sit vindue, forbløffes og bliver vred.

Et sprælsk og morsomt menageri

Et værre redelighed af hændelser tager form – vel at mærke ved at de fire spillere alene med musik og deres kroppes bevægelser og mimik dygtigt og fantasifuldt sætter rummet og skildrer novellens personer.

Fordi de medvirkende er så dygtige, opfindsomme og musikalske (både på instrument og med deres kroppe) er der hverken brug for scenografi eller lyssætning til at skabe illusionen. Det giver en ekstra kolorit og er morsomt at se dem agere forskellige menneskelige karakterer, dyr og alskens møbler, heriblandt en radio, som indstilles på forskellige frekvenser og bølgelængder.

Og det er pudsigt at se Päivi Raninen komme til live i fuld figur som næse, der både har forladt sin ejermand, som den tilslut vender tilbage til.

Skulle man være i tvivl om Gogols tanke med novellen, formulerer holdet den til slut. Herudover siger de kun ganske lidt. Det er heldigvis kroppenes energiske, temperamentsfulde, humoristiske og akrobatisk præcise udtryk og den cirkusklingende musik som er i fokus – det som truppen behersker rigtigt godt.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Tinka i Tivoli
Lion Musicals:
'Tinkas Juleeventyr'
’Tinkas Juleeventyr ’som familie-musical i julemagiske Tivoli leverer varen uden at rokke ved hverken det oprindelige tv-forlæg, forventningerne til genren eller den gode gamle jul.
Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
En ærgerlig nitte
Odense Teater:
'Narnia'
’Narnia’ på Odense Teater er dårlig på næsten samtlige parametre – hvor alene en storslået og detaljerig visualitet lever op til et forventeligt kunstnerisk niveau fra en landsdelsscene.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Tinka i Tivoli
Lion Musicals:
'Tinkas Juleeventyr'
’Tinkas Juleeventyr ’som familie-musical i julemagiske Tivoli leverer varen uden at rokke ved hverken det oprindelige tv-forlæg, forventningerne til genren eller den gode gamle jul.
Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
En ærgerlig nitte
Odense Teater:
'Narnia'
’Narnia’ på Odense Teater er dårlig på næsten samtlige parametre – hvor alene en storslået og detaljerig visualitet lever op til et forventeligt kunstnerisk niveau fra en landsdelsscene.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.