Af: Morten May

2. februar 2015

Scenekunstarkivets digitale epoke er i fuld gang

Takket været det digitale scenekunstarkiv.dk er det blevet lettere end nogensinde at søge informationer om professionel scenekunst. Morten May fra Teaterbilletter.dk, der som organisation står for udvikling og administration af det digitale teaterarkiv, følger her op på den seneste udvikling.

Med hjælp fra Projektstøtteudvalget for Scenekunst har et omfattende og helstøbt teaterarkiv set dagens lys. Det digitale Scenekunstarkiv.dk er henvendt til alle, der interesserer sig for scenekunst – fra dem der går i teatret en gang om året til teaterkunstnere, entusiaster og forskere, der trofast følger med og ser det meste.

Arkivet er den fuldgode erstatning for den hedengangne Teater i Danmark årbog der udkom for sidste gang i forbindelse med sæsonen 2008/09. Projektstøtteudvalget afviklede i sin tid støtten til Teaterårbogen, da det blev fastslået, at der måtte være en billigere og mere effektiv måde at dokumentere teaterhistorien på. Og Scenekunstarkiv.dk blev altså løsningen.

Fordelene ved et digitalt arkiv

Arkivet har en række indlysende fordele alene i kraft af, at det er digitalt. Det er nu lettere for ikke-branchekyndige at søge informationer, som før var forbeholdt personer med adgang eller kendskab til Teaterårbogen. Dette er et stort skridt i retningen imod en friere og enklere adgang til informationsmængden.

Derudover har Scenekunstarkiv.dk visse ekstra fordele i forhold til Teaterårbogen, da det nu er muligt at indhente flere forestillingsinformationer udover blot en krediteringsliste. Disse informationer rummer bl.a. forestillingernes primære pressebillede, redaktionelle tekster om samtlige arrangementer samt oplysninger om, hvilke støtteordninger der har været med til at skabe hver enkelt produktion.

Det er muligt at lave helt specifikke søgninger og f.eks. finde samtlige arrangementer fra et bestemt postnummer eller få en liste over alle produktioner, hvor en specifik teaterkunstner har medvirket.

Ydermere kan man som noget helt nyt søge efter kulturvirksomheder og finde historik for teatrenes administrative og kunstneriske ledelse. En funktion der fortsat vil sørge for, at alle nyere professionelle producenter kan komme i historiebøgerne. Endelig er digitaliseringen også med til at gøre informationerne uforgængelige og langholdtidsbare og vil i fremtiden være med til at sikre et solidt fundament for den teatervidenskabelige forskning.

Kulturpolitisk værktøj

Scenekunstarkivet er også udviklet med henblik på at stå som et brugbart værktøj i den kulturpolitiske debat.  Den store udvidelse af søgeparametre giver en langt mere omfattende mulighed for at lave statistikker og se uopdagede tendenser i udbredelsen af dansk scenekunst.

Samtidig dokumenterer arkivet sammen med IVDS (International vidensdatabase for dansk scenekunst info om netværk, EU projekter, støttemuligheder, turnélande m.v. – se www.ivds.dk – red.)

Den internationale vidensdatabase, IVDS, er et unikt arbejdsredskab, den verdensomspændende turnéaktivitet som især de danske børneteatre står for. Alt sammen faktorer som i fremtiden kan være med til at afgøre hvorledes morgendagens støttekroner skal fordeles.

Teaterlivet taster selv

Når et digitalt arkiv som Scenekunstarkiv.dk kan se dagens lys, skyldes det især to ting. En selvfølge i udviklingen af arkivet har været, at det bygger på den fem år gamle database Tereba (Teater Register Basen, red.), hvor alle professionelle teaterproducenter har indtastet deres forestillinger siden 2009/10. Det er vitalt, at arkivet kan hente sine informationer herfra da det ellers ville være en uoverkommelig opgave at indtaste de forskellige oplysninger.

Derudover har Projektstøtteudvalget bevilliget midlerne til de to udviklingstrin for arkivet, hvoraf første trin blev færdiggjort i forbindelse med førstelanceringen i december 2012.

Denne seneste opdatering i januar 2014 er det foreløbig sidste trin i udviklingen af arkivet. Dette er med til at sikre at alle professionelle opsætninger, også i fremtiden, vil blive tilgængelige via arkivet for alle, der måtte have interesse.

Seneste artikler

Seneste artikler

Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere