Af: Anne Middelboe Christensen

27. maj 2013

Rosenteater med mystik og musik

Tulipanteatret lader skolestarterne sanse al eventyrets kraft i 'Sommerlandet'. Men handlingen bliver for tynd.

Roserne dufter, saften smager, og vandet plasker. Så let er livet i hvert fald i 'Sommerlandet', som er Tulipanteatrets nye forestilling. Sanseindtrykkene er det bærende i forestillingen, der puffes blidt frem af den musik, som de to skuespillerkvinder spiller. Og imens bevæger børnene sig stille fra den ene telthule til den næste i denne forestilling, der handler om at nå frem til en uendelig sommerfest.

Sommerlandet er en meget stille forestilling. Den får børnene til at være tyste på den nysgerrige måde. Og den får dem til at snuse til tørret kamille, der hænger i tykke klaser – og til at nusse kolde sten og vælge en enkelt med omhu. Forestillingen får dermed de store børnehavebørn og skolestarterne til at digte med på denne rejse, der absolut foregår til ’barfods’ – og som kræver kravlelyst og villige knæ.

For forestillingen opstår inde i en lavloftet labyrint af telte, der byder på vidt forskellige universer. Rosensalen er smuk og tøset med pynt og testel som i mormors kolonihavehus. Skovbunden er mørk og kølig og perfekt til hårdhudede drengefødder og ivrige samlerhænder, der ikke kan lade være med at konkurrere med egern og mus om særligt udsøgte grankogler. Og klippeudspringsrummet er køligt med vandplask og silhuetter.

Mere en koncert

Dette sanseteater har dog svært ved at holde sin dramaturgiske spænding mellem de forskellige scener. Fortællingen er simpelthen for spinkel, ikke mindst fordi vandringen mellem de forskellige telte giver følelsen af at skulle ’begynde forfra’, hver gang børnene har sat sig på hug et nyt sted. Og måske fordi instruktøren Lisa Becker i højere grad har instrueret forestillingen som en koncert end som en teaterforestilling.

For desværre daler dynamikken, hver gang et stykke musik spilles uden at have en naturlig plads i handlingen. Og melodierne taber uvilkårligt til rummenes visuelle eventyrlighed.

Det er ærgerligt. For Susanne Noer spiller smukt og mystisk på sin fløjte og sin klezmerglade harmonika, og Lisa K. Nielsen har godt fat i tøjlerne på både ungerne og på sin guitar – og på de mærkelige rør, som hun puster sære lyde ud af. Desuden er den enkle historie om Liv og Ask en fin afspejling af urhistorien om kvinden og manden, der møder hinanden. Blot lidt for spinkel; måske fordi vi aldrig ser disse to personer eller hører, hvad de egentlig tænker, men kun hører om deres handlinger i resuméform.

Forhindringer søges

Som musikteaterforestilling er 'Sommerlandet' i fin familie med forestillinger som instrumentskattejagten Mosekonens Bryg på Asterions Hus – og den vandrende labyrintforestilling Kalejdoskop for nogle år siden hos Carte Blanche.

Sommerlandet giver børnene nogle skønne stunder af eventyr. Men den mangler grundlæggende en dramatisk modstand og nogle forhindringer, som kan skabe kontrast til rosenidyllen. Altså den mørkekraft, der netop gør et eventyrs afsluttende fest så eventyrligt ubekymret.  

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
God fortællekunst går aldrig af mode
Det Fortællende Teater:
'Gilgamesh'
Med den 4000 år gamle historie ’Gilgamesh’ skaber Jesper la Cour og Det Fortællende Teater virkeligheder omkring os kun ved hjælp af god, gammeldags og gedigen storytelling.
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
God fortællekunst går aldrig af mode
Det Fortællende Teater:
'Gilgamesh'
Med den 4000 år gamle historie ’Gilgamesh’ skaber Jesper la Cour og Det Fortællende Teater virkeligheder omkring os kun ved hjælp af god, gammeldags og gedigen storytelling.