Af: Carsten Jensen

28. maj 2011

Præsident for alverdens børneteater

Det politiske arbejde på ASSITEJ’s verdenskongres resulterede bl.a. i en kvindelig præsident fra Sydafrika og nye vedtægter, mens den danske repræsentant i executivkomiteen røg ud med et brag. Til gengæld delte Gruppe 38 den ærefulde ’The Honorary President’s Award’ med det multinationale NIE-teater.

Mens scenekunstfestivalen i forbindelse med ASSITEJ 2011 i København og Malmø har fyldt meget i gadebilledet i de to byer – hvor man har set i hundredvis af udlændinge med navneskilte om halsen halse fra det ene spillested til det andet – har der også været arbejdet politisk i organisationen, hvor delegerede fra over 50 lande har deltaget i generalforsamlingen og de tilhørende forummer m.v.

Torsdag blev generalforsamlingen så ført til ende med valg af ny præsident efter tyske Wolfgang Schneider, der efter tre tre-årsperioder på posten mente at have aftjent sin værnepligt.

Sikkert var det derefter, at der ville blive valgt en ny præsident fra en verdensdel, som  ikke tidligere havde haft posten, idet der var venskabeligt kampvalg mellem Yvette Hardie fra Sydafrika og Maria Ines Falconi fra Argentina.

Og ny præsident blev så Yvette Hardie, og med hende får ASSITEJ en efter rigtig manges mening yderst kompetent, veltalende og begavet kvinde – mens Marie Ines Falconi efterfølgende blev valgt til executivkomiteen med næsthøjeste stemmetal og fortsætter som vicepræsident.

Desuden blev Ivica Simic fra Kroatien genvalgt til det slidsomme job som generalsekretær for ASSITEJ.

Ud med Ovesen

De nordiske lande, der traditionelt har haft stor indflydelse på organisationen – og har haft generalsekretærposten gennem adskillige perioder (danske Michael Ramløse fra 1990-96 og svenske Niclas Malmcrona fra 1999–2008) – måtte nøjes med et enkelt medlem – islandske Vigdis Jakoobsdottir – af den nye 14 personer store executivkomite, idet danske Søren Ovesen godt nok genopstillede, men blev stemt ud.

Søren Ovesen, hvis internationale kontaktnet er stort og opstået bl.a. i forbindelse med teatret Batidas overvældende mange udlandsture og -projekter – fik nemlig som den ene af de tre afviste kandidater overvældende stemmetal imod sig.

Ganske som i den hjemlige børneteaterdebat havde Ovesen valgt rollen som oppositionel Rasmus Modsat over for executivkomiteens ideer og arbejdsform i den forløbne tre-års-periode, og det blev altså til kontant afregning.

»Der var afgjort tale om ’tak for sidst’,« lyder det fra Søren Ovesen, der var fattet, men også anelse forundret over det markante udfald.

Han føler dog selv, at han har været med til at flytte på tingene i den forløbne periode, bl.a. ved at få det ellers noget højstemte toneleje ved møderne kørt ned.

»De tror, at de skal redde verden, men som pragmatiker mener jeg, at ASSITEJ bør nedtone den politiske retorik og primært være et netværk for arbejdet med teater for børn og unge,« lyder det fra det detroniserede executivmedlem, som også mener, at der mangler substans i de nye vedtægter for organisationen – der bl.a. benyttede verdenskongressen til at sløjfe betegnelsen International foran ASSITEJ og indføre et nyt valgsystem med direkte valg af præsident og generalsekretær.

De nye netværk

De nye vedtægter for ASSITEJ blev af mange betegnet som et stort skridt mod fornyelse af organisationen, selvom Søren Ovesen kalder det ’makværk’ og ’pseudosnak’, fordi den generelle udvikling og de yngre medlemmer allerede havde vist vejen frem.

Optimisme for organisations fremtid på basis af de nye unge kunne i hvert fald spores hos danske Klaus Eggert, der fulgte generalforsamlingen tæt og lagde alle nyheder og valg på Facebook med minutters varsel – og i øvrigt selv har stor erfaringsmæssig ballast efter seks år som kasserer i (International) ASSITEJ.

Klaus Eggert glædede sig især over nye netværk som Next Generation (med danske Katrine Karlsen fra Graense-Loes som særdeles aktivt medlem) og New Faces.

»De har lavet nogle forrygende samarbejdsprojekter, og flere af deltagerne er nu valgt ind i deres nationale centre og arbejder videre derfra,« lyder det fra Eggert, der bl.a. fremhæver et projekt, hvor samer fra Finland og aboriginer fra Australien gik sammen i et teaterudviklingsarbejde.

Fornem pris til Gruppe 38

Men selvom generalforsamlingen sluttede torsdag, var der lige et vigtigt hængeparti fredag: Uddelingen af The ASSITEJ International Award for Artistic Excellence, der også går under navnet ’The Honorary President’s Award’ og er blevet indstiftet af en tidligere ASSITEJ-præsident, Nat Eek fra USA (der var valgt til posten fra 1972-75).

Prisen, der blev uddelt første gang i 1996 – hvor dansk-hollandske Ray Nusselein delte den med tyske Volker Ludwig– gives for en helt ekstraordinær kunstnerisk indsats, der peger fremad for børneteatret.

Der var otte nominerede – men hædersprisen endte med at blive delt mellem danske Gruppe 38 fra Århus og det multinationale teater NIE, der med base i både London og Oslo har kunstnere fra en række lande i truppen – og fik del i prisen netop som de kan fejre deres ti års jubilæum og et dusin overordentligt vellykkede forestillinger. 

Begge teatre er kendt for deres konstante arbejde med at flytte grænserne for børne- og ungdomsteater. Og de kan nu dele prisen på 5.000 US-dollar samt en lille sølvpokal.

I spidsen for Gruppe 38’s flok af glade prismodtagere var naturligvis den kunstneriske leder, Bodil Alling, der som takketale underholdt forsamlingen med en smuk fortælling om det at samle på øjeblikke – hvoraf et af dem var en overvældende tur til Tasmanien, hvor man havde spillet og fundet fælles hjerterytme langt ude for lands lov og ret.

Prisoverrækkelsen blev i øvrigt sluttet af med et muntert afskedsparty for den afgåede præsident Wolfgang Schneider, der er et fysisk kæmpemenneske med tilsvarende generøse mentale og menneskelige egenskaber.

Han har ydet en stor indsats for ASSITEJ gennem sine 20 år i organisationen, hvoraf de ni altså har været som præsident.

Betydning til at overse

Men har ASSITEJ og dens arbejde og resultater overhovedet nogen betydning for dansk børneteater i det daglige?

Tjah – Klaus Eggerts helt korte svar er: Nej!

Med de oplagte tilføjelser om, at det selvfølgelig er vigtigt at mødes og blive inspireret af hinandens former for teaterkunst. Et udvidet netværk og mange nye kontakter afføder også flere invitationer til danske teatre om at komme til udlandet, hvor dansk børneteater stadig har en meget høj stjerne.

Og selvom ASSITEJ er en verdensomspændende organisation, der arbejder på at skabe bedre rammer for professionelt børneteater overalt, har Danmark i forhold til de fleste andre medlemslande også andre fora at arbejde i, nemlig Teatercentrum og BørneTeaterSammenslutningen (BTS), der henholdsvis formidler og organiserer børneteater.

Men der vil i øvrigt i forbindelse med fusionen mellem BTS og FAST (Foreningen Af Små Teatre) til TIO blive arbejdet på at skabe en større sammenhængskraft mellem organisationerne, så  det internationale arbejde kan profileres og prioriteres bedre….

Seneste artikler

Seneste artikler

Verdens bedste kritikere

Verdens bedste kritikere

Henrik Ipsen er uddannet skuespiller fra Odense Teaters skuespillerskole og var igang med en regelret karriere på de store scener, da han blev vakt for børneteatret og dets særlige magi og specielle udfordringer. Her fortæller han om det at spille for børn.
Læs mere
Historien om at være menneske

Historien om at være menneske

Fortællingen før historien eller den sigende før det er sagt. Om at skabe teater for babyer og kunstgallerier. Tanker forud for opsætningen af danseforestillingen og installationen 'Mig Dig Os' for Åben Dans.
Læs mere
Teater i tilbageblik

Teater i tilbageblik

Teaterårbogen: Mens regeringen svinger sparekniven over felter, som rammer dansk børneteater, blev der i sæson 2006-07 igangsat flere initiativer til at synliggøre, beskrive og videreformidle den værdifulde kæmpeerfaring, som feltet scenekunst for børn og unge rummer. Og nedskæringerne til trods er området stadig arnested for noget af det mest spændende og avantgardistiske scenekunst i Danmark.
Læs mere
Verdens bedste kritikere

Verdens bedste kritikere

Henrik Ipsen er uddannet skuespiller fra Odense Teaters skuespillerskole og var igang med en regelret karriere på de store scener, da han blev vakt for børneteatret og dets særlige magi og specielle udfordringer. Her fortæller han om det at spille for børn.
Læs mere
Historien om at være menneske

Historien om at være menneske

Fortællingen før historien eller den sigende før det er sagt. Om at skabe teater for babyer og kunstgallerier. Tanker forud for opsætningen af danseforestillingen og installationen 'Mig Dig Os' for Åben Dans.
Læs mere
Teater i tilbageblik

Teater i tilbageblik

Teaterårbogen: Mens regeringen svinger sparekniven over felter, som rammer dansk børneteater, blev der i sæson 2006-07 igangsat flere initiativer til at synliggøre, beskrive og videreformidle den værdifulde kæmpeerfaring, som feltet scenekunst for børn og unge rummer. Og nedskæringerne til trods er området stadig arnested for noget af det mest spændende og avantgardistiske scenekunst i Danmark.
Læs mere