Af: Henrik Lyding

16. december 2008

Pigen udenfor

Enkel og stærkt fortalt historie om mobningens modbydelige kunst.

Det er sjældent, at det går den vej. At en børneforestilling opgraderer sit spillerhold med en ekstra medvirkende. Baggrunden for, at Fair Play har valgt at udvide staben i ”Vores forestilling om Sara” fra to til tre medvirkende, er nu heller ikke nogen solstrålehistorie. Teatrets forrige, stærkt anmelderroste produktion, ”Milkwood”, solgte ganske enkelt ikke, og så stod man dér med et spillerhold og en tom kalender i efteråret. Den kreative løsning blev en bearbejdet genopsætning af mobbehistorien om Sara fra 2001. Dengang kun med to spillere, der klarede alle rollerne.

Den nye version er en klar styrkelse af forestillingen, fordi den giver mulighed for, at én spiller koncentrerer sig om Saras altafgørende rolle og dermed giver publikum et fast forankrings- og identifikationspunkt. Samtidig er Bettina Grove Ankerdal med det følsomme ansigt og den lille, vævre skikkelse lige til at holde af. Uforståeligt at nogen vil mobbe hende!

Fortælling og dramatik

Men mobning er, hvad det handler om. I en enkel, firkantet scenografi med publikum på alle sider – nærmest som en slags cirkusmanege, hvor en sort, flytbar plint udgør hele det sceniske udstyr – fortælles historien om Sara. Med streg under fortælles. For Michael Ramløses tekst krydsklipper elegant fra det fortællende til det dramatiske, mens vi langsomt kanter os ind på Sara, hendes familie og skolekammerater. Som om både spillerne og vi betragter det hele udefra. Som om det bare er et eventyr. Betragter den morgen, hvor tiårige Sara pludselig er væk. I hver sit hjørne står spillerne og fortæller. Hvad personerne tænkte og følte, hvad de sagde og gjorde.

Og så spoles historien tilbage. Til dengang, hvor Saras bedste veninde Maria fik at vide, at hun alligevel ikke kunne komme med Sara til sommerhuset i Sverige. Da Sara begyndte i skolen igen efter sommerferien, var alt forandret. Med Maria som den værste. Sara lugtede, Saras tøj var grimt, ingen ville lege med Sara. Mobning og isolation, uforklarligt og ubønhørligt, som kun børn mestrer det. Hjemme forsøger forældrene velment, men forkert, at bagatellisere problemerne i skolen.

Det bliver det totale afbud til Saras fødselsdag, der gør udslaget. Ikke en eneste af kammeraterne har tænkt sig at dukke op – så stærkt er presset fra Maria. Alt sammen på grund af det med sommerferien. Og så stikker Sara af. Dér slutter vi.

Renskrabet scenisk udtryk

Ubesværet og sikkert snor Jesper Pedersen og Marita Dalsgaard sig ud og ind af de mange udenomsroller. Forældrene, læreren, klassekammeraterne. Hele tiden med en fin balance mellem det barnlige udtryk og den voksne fortællemåde.

Derfor kommer historien heller aldrig til at virke banal eller befamlende – den lette distance i Michael Ramløses fortættede fortælleform, Henrik Steen Larsens præcist aflyttede iscenesættelse med plads til både de talende pauser og de genkendende smil, og det renskrabede sceniske udtryk modvirker effektivt enhver ansats til unødig sentimentalisering, og sikrer samtidig, at vores fantasi selv skaber resten af billedet.

‘Vores forestilling om Sara’ er en fornem opvisning i mobningens modbydelige kunst, der ikke kan undgå at sætte nødvendige eftertanker i gang hos sit unge publikum.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang