Af: Carsten Jensen

11. oktober 2008

Pengene er fordelt

De københavnske børneteatre fik 1,9 mio. kr. af de 5,6 mio. ekstra kr., som skulle fordeles efter budgetforliget.

Fredag den 10. oktober blev det meldt ud, hvem der får del i de 5,6 mio. kr., som budgetforliget i Københavns Kommune kastede ekstra af sig til hovedstades små storbyteatre.

De 600.000 kr. var dog forlods øremærket til Dansescenen i forbindelse med flytningen til foråret fra Østerbro til en tidligere tappehal på Carlsberg-grunden i Valby.

Var budgetforliget endt med det oprindelige udspil på ekstrastøtte på 12 mio. kr., er det sandsynligt, at der var kommet et eller flere nye teatre med i teaterordningen, som i alt 22 teatre senest havde søgt på at være med i.

Nu valgte et enigt kultur- og fritidsudvalg at tilgodese de nuværende 11 teatre med ekstrabeløb fra 100-600.000 kr.

En mærkesag

Det var en af kultur- og fritidsborgmester Pia Allerslevs (V) mærkesager, at hovedstadens små teatre fik mere for at undgå en mulig lukning af et eller flere af de økonomisk trængte teatre.

»Vi ville gerne have taget nye ind, men vurderede i fællesskab, at de eksisterende teatre i ordningen havde så stort behov for et løft her og nu, at der med den sum penge, udvalget havde til rådighed, ikke var basis for at inddrage nye teatre,« hedder det i en pressemeddelelse fra borgmesteren, der også kan glæde sig over, at de små storbyteatre har haft en publikumsfremgang på 34 procent over de sidste ti år, således at man p.t. kan bryste sig af et samlet årligt publikumstal på 275.000 teatergængere.

Baggrunden for de ekstra penge til de små storbyteatre er, at kultur- og fritidsudvalget i Københavns Kommune allerede i juni besluttede, at de nuværende 11 teatre fortsætter i ordningen frem til 2012 med det nuværende støtteniveau på i alt 36,66 mio. kr. Det statslige tilskud i perioden udgør uændret 16,5 mio. kr., hvortil kommer tipsmidler på omkring en million.

Det betød i første omgang, at de 11 teatre blot fik forlænget deres kontrakter med en ubetydelig opskrivning, der ikke dækker prisstigninger til husleje og lønninger m.v. I de nye kontrakter er i øvrigt indskrevet et kommunalt forbehold for, at der kan ske ændringer over perioden. Det handler om usikkerheden om de fremtidige statslige tilskud som følge af rammestyring, evt. ny teaterlov osv.

Letter på kassekreditten

Fredagens udmelding fra vakte selvsagt glæde hos de 11 teatre – og nu skal centrale og lokale forhandlinger afgøre, hvad de ekstra penge skal bruges ud – selvom de fleste nok ‘bare’ skal bruges til at lukke de gabende huller i budgettet.

»Det giver da forhåbninger om at komme igennem 2009 på en økonomisk forsvarlig måde, hvor kassekreditten ikke længere skal finansierede vores løbende lividitetsbehov. Næsten alle teatre inden for vores område må bruge, hvad der svarer til flere månedsløninger på rente- og provisonsudgifter til kassekreditten. Altså kunne vi og de andre teatre få mulighed til på sigt at skabe flere arbejdspladser og/eller alternativ forbedre vores miljøinvesteringer i teatret energimæssigt og arbejdspladsmæssigt,« siger Jan Grube Christiansen – der sidder i styrelsen hos Teatret Zeppelin, men understreger, at han her udtaler sig helt for egen regning…

Seneste artikler

Seneste artikler

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere