Af: Kirsten Dahl

17. oktober 2012

På identitetsrejse

Hvordan gøres en vanskelig bog om identitet til teater? TeaterMinisteriet har kastet sig ud i projektet med reb, elge-step og totempæl. Men er forestillingen ikke mest for voksne?

På teater kan man vise tanker. Man kan iklæde dem en krop. Man kan lade skuespillere spille noget så abstrakt som det, der foregår inde i et andet menneske. Teater Hund gjorde det for år tilbage i deres forestilling ’Tænk engang!’, hvor de medvirkende sprang rundt inde i knolden på den granvoksne Anne. På 'stakkels' Anne som ikke kunne forme firkanter! Nogle af tankerne var befordrende tanker – de såkaldte ’fremmere’. Andre var de ødelæggende ditto, kaldet ’hæmmere’.

Her i TeaterMinisteriets frie gendigtning af Erland Loes roman ’Doppler’ er der knap så meget humor på spil. Her lægger Helga Rosenfeldt-Olsen og Jacob Melchior krop og stemmer til manden Doppler, der har besluttet sig for at forlade kone og barn.

Olsen og Melchior befinder sig for enden af de to reb, som Doppler har om livet. De sidder på scenografiens firkantede kasse af en skovillusion. En kasse som i øvrigt behændigt fungerer som skjul og omklædningsrum for spillerne.

Filosofisk sværvægter

Doppler er træt af at være den kompetente slipsemand. Fagidioten der altid har svar parat. Nu vil han ud i skoven og finde sig selv. Leve som jæger og samler. Forlade den moderne civilisation og vende tilbage til rødderne.

Lyder det som et drama om identitet? Ja, korrekt. Doppler vil ud at finde sig selv og det hænger for ham tæt sammen med at få styr på forholdet til sin far – den far han aldrig lærte at kende.

Erlend Loes' roman er ikke for blebørn. Den er noget af en filosofisk sværvægter. TeaterMinisteriets dramatisering kan sine steder falde noget snirklet ud. Men teatret har åbenlyst også arbejdet med at tydeliggøre, hvad det er der er på spil for Doppler, og arbejdet med at putte humor ind. Det at klargøre og tilføje lethed har Teresa Daewaell Grønning også bygget ind i sin iscenesættelse.

Den måde, hvorpå Dopplers tanker tager konkret skikkelse, kan være noget af det ,som fænger hos det unge publikum. Noget andet kan være den nørdede figur, som Jacob Melchior skaber ud af Düsseldorf – manden der via et lille snedkeri af en bil også har et projekt kørende med sin afdøde far. Og noget tredje kan være det barn han får frem i Dopplers søn. Og endelig er Helga Rosenfeldt-Olsen herlig livagtig som ung sky elg. Når hun støder sine 'hove' i gulvet og virrer med nakken, er vi på.

Steffen Nielsen går ind i rollen som Doppler med ildhu og får mandens projekt til at virke meget seriøst. Men det ændrer ikke på, at helheden på mange måder virker mere som en forestilling, der mere er for voksne end for unge. Og det har intet at gøre med, at unge ikke kan forstå, hvad der foregår. Det skyldes alene, at forestillingens tematik virker mere møntet på og aktuel for voksne end for unge. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Mennesker i modlys
Teatret Fair Play:
'Milkwood'
Teatret Fair Play vover pelsen og præsenterer en forestilling fuld af poesi, fantasi og fabulerende lidenskab i en tid, hvor ungdomsforestillinger præges af virkelighedsteater
Brandgod barnlighed
Teatret Trekanten:
'Englen & Den Blå Hest'
I 'Englen & Den Blå Hest' går scenebillede, ord, skuespil og musik op i en mimisk,uhøjtideligt, poetisk og fantasibefordrende helhed, som man bliver helt høj af.
I helvedes forgård
Teatret Møllen:
'Oskar'
Teatret Møllen gør med 'Oskar' 11 september endnu mere uhyggeligt vedkommende, når de opleves med drengeoptik
Solospil i særklasse
De Røde Heste:
'Grebet i luften'
Med sin virtuose spillestil har Claus Mandøe skabt er en lille perle af en forestilling
Brynhilde i barbershop – og Sigurd på catwalk
Det lille Turneteater:
'Sangen om Sigurd og Brynhilde'
Det lille Turnéteater forfører teenagerne med sin originale sanghybrid over Wagners ellers så utilgængelige skæbnehistorie. Fortællingen om den kærlighed, man ikke selv kan styre
En rigtig Grimm Snehvide
Svanen, dansk-tjekkisk dukketeater:
'Snehvide'
Snehvide bliver med en eventyrlig Westi i en dekorativ scenografi en gedigen oplevelse for specielt de mindste
Mennesker i modlys
Teatret Fair Play:
'Milkwood'
Teatret Fair Play vover pelsen og præsenterer en forestilling fuld af poesi, fantasi og fabulerende lidenskab i en tid, hvor ungdomsforestillinger præges af virkelighedsteater
Brandgod barnlighed
Teatret Trekanten:
'Englen & Den Blå Hest'
I 'Englen & Den Blå Hest' går scenebillede, ord, skuespil og musik op i en mimisk,uhøjtideligt, poetisk og fantasibefordrende helhed, som man bliver helt høj af.
I helvedes forgård
Teatret Møllen:
'Oskar'
Teatret Møllen gør med 'Oskar' 11 september endnu mere uhyggeligt vedkommende, når de opleves med drengeoptik
Solospil i særklasse
De Røde Heste:
'Grebet i luften'
Med sin virtuose spillestil har Claus Mandøe skabt er en lille perle af en forestilling
Brynhilde i barbershop – og Sigurd på catwalk
Det lille Turneteater:
'Sangen om Sigurd og Brynhilde'
Det lille Turnéteater forfører teenagerne med sin originale sanghybrid over Wagners ellers så utilgængelige skæbnehistorie. Fortællingen om den kærlighed, man ikke selv kan styre
En rigtig Grimm Snehvide
Svanen, dansk-tjekkisk dukketeater:
'Snehvide'
Snehvide bliver med en eventyrlig Westi i en dekorativ scenografi en gedigen oplevelse for specielt de mindste