Af: Anne Rasmussen

30. maj 2020

Over 500 børn så teater sammen på afstand

Teater Fantast diskede forleden op med teater til børn i Ballerup Kommune i et anderledes format end normalt. Publikumsrækkerne på Baltoppen LIVE var nemlig tomme, for teatret livestreamede i stedet forestillingen 'Lille Frø”' direkte ud til 500 børn i klasselokaler og børnehuse. Kulturkonsulent Anne Rasmussen har sendt denne reportage til Teateravisen.

»Vi står her på scenen i Baltoppen LIVE, lige i nærheden af jer, så hvis I griner rigtig højt, så kan vi høre jer!«

Sådan åbnede skuespillerne Stine Q. Pagh og Ditte Ylva Olsen fra Teater Fantast tirsdagens forestilling, da de trådte frem i en tom sal foran kameraet på Baltoppen LIVE. 

Under corona-nedlukningen har Teater Fantast flere gange livestreamet forestillingen 'Lille Frø' efter Jakob Martin Strids børnebog af samme navn, men denne forestilling var alligevel anderledes.

Forestillingen var indkøbt af Ballerup Kommune og blev livestreamet direkte ud til over 500 børn i kommunens daginstitutioner og skoler. For når nu børn og voksne ikke kan komme i teatret på grund af coronavirus, må teatret finde en corona-sikker måde at nå ud til dem på. 

»Baltoppen LIVE er den normale ramme for en række skoleforestillinger hvert år, arrangeret af den lokale teaterforening, og teatret præsenterer herudover også bevægelsesforestillinger for de helt små. Med den nuværende corona-situation var det derfor oplagt at finde en ny måde at give børnene en kulturoplevelser,« fortæller Ib Jensen, der er teaterchef på Baltoppen LIVE. 

Et helt nyt tiltag

Tirsdagens livestreaming var arrangeret i et samarbejde mellem Ballerup Kommune, Baltoppen LIVE og Ballerup Bibliotekerne, og det er helt nyt og unikt at en kommune tilbyder teater via livestream til daginstitutioner og skoler. 

Forestillingen er indkøbt til en pris i forhold til antallet af publikummer med refusion fra Kulturstyrelsen, og de virtuelle pladser er blevet udbudt via et tilmeldingssystem. 

Det hele er foregået så tæt på virkeligheden som overhovedet muligt. Alle ville hellere have tilbudt børnene en ægte teateroplevelse, så derfor var det også en pointe, at skuespillerne rent faktisk stod i børnenes vante kulturrammer på Baltoppen LIVE, men situationen gav omvendt mulighed for at teste et helt nyt koncept.

Begejstring i klasseværelserne

Nogle af dem, der så med på afstand, var 1. H fra Skovvejen Skole Vest. Deres lærer, Marie Schjoldager, kunne – i modsætning til skuespillerne i den tomme teatersal – i den grad høre børnene grine.  

»Det var en virkelig god forestilling. Børnene var vilde med de mange narrestreger, som den lille frø lavede, og de syntes det var rigtig sjovt, at frøens ballade blev til kunstværker,« fortæller Marie Schjoldager. 

Eleverne fra 1. H har tidligere på året set en anden Teater Fantast-forestilling. Den gang foregik det tæt sammen i teatermørket på Baltoppen LIVE, og derfor var det en lidt alternativ oplevelse at sidde på en stol med 1 meters afstand foran en skærm i klasselokalet og se teater. 

»Det var fantastisk at høre fra børnemunde, at de var glade for forestillingen, men også at de var bevidste om, at det havde været anderledes end at se det rigtig, og at de allerhelst ville have set forestillingen på Baltoppen LIVE,« fortæller Marie Schjoldager.

Svar på tiltale

Pædagogerne og lærerne har til lejligheden modtaget et inspirationsmateriale, udarbejdet af Ballerup Bibliotekerne med udgangspunkt i Jakob Martin Strids børnebog. Sammen med de voksne har børnene derfor kunne forberede sig til forestillingen på forhånd og blandt andet sende spørgsmål ind til Teater Fantast. 

Så da forestillingen er spillet færdigt på Baltoppen LIVE, får børnene svar på tiltale. Blandt andet får August svar på om Lille Frø frøs, da han faldt ned fra bjerget og Lisa får opklaret, hvordan meteoren faldt ned uden at lave hul i gulvet. Alt det inden de to skuespillere vinker til kameraet og de fader væk fra skærmen i de mange klasselokaler og daginstitutioner i Ballerup Kommune. 

På Baltoppen LIVE glæder de sig over igen at kunne åbne op for publikum. 

»Vi glæder os til at se børn og voksne igen på Baltoppen LIVE, men der er ingen tvivl om, at det her set-up med livestream i forhold til de mindste børn har nogle spændende potentialer, som vi da gerne vil udforske lidt nærmere i fremtiden,« siger Ib Jensen.  

Anne Rasmussen er kulturkonsulent i Ballerup Kommune

Seneste artikler

Seneste artikler

Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere