Af: Peter Byrholt Nielsen

25. november 2018

Om at ‘tykne’ en teaterforestilling

Afprøvning af værktøjer til at beskrive og vurdere teateroplevelser fyldte godt på Teatercentrums dialogmøde, hvor der dog også blev plads til evaluering af årets Aprilfestival, hvor der bl.a. blev talt om deltagerøkonomi, formidlerkontakt, teatrenes mange flyers m.v. Peter Byrholt Nielsen var eneste deltager-repræsentant for formidlerne og giver her en skildring fra dialogmødet.

Teatercentrums dialogmøde om årets Aprilfestival blev afviklet på Teatret Zeppelin i København og indledt med Passepartout Theatre Productions forestilling 'TO BE' samt et helt nyt dansk ord.

Den lille poetiske og ordløse forestilling om Badesvampen og Tandbørstens rejse blev set af 25 deltagere sammen med 25 elever fra en Københavnsk 3. klasse. 'TO BE' af og med Jacques S. Matthiessen var udvalgt til mødets første dialog; at samtale om en teaterforestilling.

 Inden publikum blev lukket ind i Zeppelins teatersal, opfordrede afvikler Karin Ahlfelt Rønne utraditionelt skoleeleverne til at tale sammen under selve fremførelsen af 'TO BE'. 

Forestillingen handler om menneskerettighederne og et umage pars flugt over havet et ubestemt sted i verden. Ellers er der åbent for mange tolkninger af, hvad der foregår på den lille scene på Jacques Matthiessens skrivebord blandt de medvirkende pensler, blyanter, tandbørster og andre småting. 

Ingen facitliste

'Publikums rolle er at stille sig til rådighed i teaterforestillingen', lagde formidlingskonsulent Pernille Welent Sørensen fra Teatercentrum ud bagefter i teatrets foyer:. Vi skal som publikum hver for sig selv danne vores egen version af teaterforestillingen i hoved og krop. Det er vores personlige oplevelse og der er ingen facitliste med en forkert og rigtig tolkning. 

Vi har på adskillige seminarer ved Aprilfestivalen hørt og talt om, at børn er kompetente teatergængere og derfor også har ret til at udtale sig om deres oplevelse i teatret. Apropos temaet i 'TO BE' kan vi lige hente artikel 12 fra Menneskerettighederne:

‘Deltagerstaterne skal sikre et barn, der er i stand til at udforme sine egne synspunkter, retten til frit at udtrykke disse synspunkter i alle forhold, der vedrører barnet; barnets synspunkter skal tillægges  passende vægt i overensstemmelse med dets alder og modenhed.’

Uenighedsfællesskab

Udfordringen for de lærere og pædagoger, der ser teater sammen med børnene, er, hvordan der skabes rum for, at det enkelte barn trygt kan danne og udtrykke sin oplevelse af den forestilling, det netop har deltaget i. 

En diskussion i klasseværelset bagefter kan nemt komme til at dreje sig om hvor vidt vi, altså hele klassen, kunne lide det vi så, og her kan de meget udadvendte elevers ytringer få den største tyngde.

Det er her at der er brug for en indsats fra teatergrupperne. Når forestillingen er slut pakker skuespillerne sammen, siger farvel og læreren står alene med klassen og evalueringen. “Vi oplever ikke det samme og vi behøver ikke være enige. Der er tale om en flerstemmighed til at give teaterforestillingen en merværdi. Det er således at vi skal tale sammen.” Pernille bruger her udtrykket at ‘tykne’ oplevelsen og vi, der deltager i dialogmødet er kompetente tilhørere, nikker glade og godtager hendes verbalisering. 

Fem værktøjer til ‘tykning’ af en teateroplevelse

Travlhed i skolen betyder at det ikke altid er den underviser, der ser forestillingen, som bagefter kan evaluere sammen med eleverne. Der er behov for et værktøj som uden megen forberedelse kan åbne og ‘tykne’ oplevelsen. Måske er det endda en fordel at det er en anden lærer, som ikke er farvet at sin egen oplevelse, der evaluerer sammen med børnene og her kan stille reelle nysgerrige spørgsmål. 

Værktøjet ‘Teateroplevelser – at skabe samtalerum med børn & unge’ blev introduceret på Faglig Forum ved Aprilfestivalen i Randers i 2011og har været et flittigt anvendt hæfte. Siden er der kommet fire andre metoder til og de kan alle sammen hentes ned fra Teatercentrums hjemmeside: 'Forventnings- og oplevelseskort'; 'At tale om teater'; 'Mit IRIS' og 'Hack The Theatre' (se faktaboks)

Vi 25 deltagere på Teatret Zeppelin afprøvede i grupper de fem metoder og var i plenum bagefter enige om, at der var meget brugbart stof at hente i de forskellige metoder, der har en del til fælles – yderpunkterne er 'Mit IRIS' som kan udføres individuelt på computer eller smartphone og 'Hack The Theatre', som kræver en instruktør eller god forberedelse fra lærerside. 

Punktet blev afrundet med en diskussion om vigtigheden at italesætte en teateroplevelse kontra synspunktet at en oplevelse også kan tales ihjel: Eksemplificeret i kvinden, der vendte hjem fra en rejse i Grønland og blev spurgt, om det havde været en stor oplevelse. Hun svarede, at det ikke var muligt så kort tid efter at tale om sine oplevelser. Alle kunne sikkert være enige om, at det er godt at øve sig i at tale om teater og andre kunstformer.

Aprilfestival: Dyrt og svært for nye teatre

Og så blev der konkret evalueret på Aprilfestival 2018: Der er mange interessenter at tage hensyn til på festivalen. Men hele grundlaget for begivenheden   for begivenheden er de turnerende teatre som netop derfor er Teatercentrums tætteste samarbejdspartnere. 

Teatercentrums direktør, Henrik Køhler, fortalte at festival 2018 i Ebeltoft og Rønde havde været en meget positiv oplevelse, og på trods af logistikken, festivalens beliggenhed og 21 km mellem de to weekendfestival-byer var det lykkes at skabe festivalstemning med godt besøg af publikum, formidlere og deltagende teatre. 

Pernille Stockfleth fra teatret Levende Fortællinger medbragte foruden ros til festivalen et lille suk: Det er dyrt at være på festival fra mandag til søndag, når hun som teaterleder skal aflønne sin musiker uden at få indtægter for forestillingerne. 

Teatercentrums svar til hende var, at man ikke behøver at være fuldt tilstede, hvis bare man passer de forestillingstider, man får tildelt i hverdagene. 

Som ny på festivalen synes Pernille også, at det er svært at få formidlerne i tale: De går efter de kendte teatre og forestillinger. 

En lignende kommentar blev fortalt af en anden teaterleder på vej hjem fra dialogmødet: Nogle storopkøbere af forestillinger, som vedkommende havde talt med på festivalen, havde udtalt en ligegyldighed med mangfoldigheden og de nye teatre: De skulle bare have et antal forestillinger med hjem i mappen!

Flyers flyder

Uddeling og opstilling af flyers fra teatrene på festivalen er heller ikke optimal efter alles mening. De rodes sammen på bordene ved billetkontoret, og på spillestederne bliver de hurtigt fjernet, når andre teatre overtager lokalerne. 

Pernille Welent Sørensen fra Teatercentrum fortalte, at der bliver smidt rigtig mange kilo flyers i genbrugscontainer hvert år efter festivalen. Men undtagelser:

'De flotteste gemmer jeg som til- og fra-kort, når familie og venner får julegaver. Så gør jer umage med flyers, kære teatre, eller brug pengene på noget andet…'.

Aprilfestival 2019

Næste festival er Hjørring, der er klar til at modtage besøg fra 31. marts 2019, og de glæder sig helt vildt. 

Der er plads til alle teaterfolk i Skallerup Klit Seaside Resort, som ligger 13 km fra Hjørring. 

Et samarbejde mellem Hjørring og Frederikshavn kommuner betyder, at man kan få lov at spille nogle af ugens forestillinger i Skagen.

Weekendens forestillinger er derimod tæt samlet i Hjørring by i uddannelsesområdet Skolevangen, som under Aprilfestival 2019 skifter navn til Teatervangen.

 

Peter Byrholt Nielsen er drama-/teaterlærer, formidler og teaterspotter ved teaterbilletter.dk

Seneste artikler

Seneste artikler

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere