Af: Carsten Jensen

18. august 2017

Nu med horn!

Med nøje aftalt forsinkelse fejrer Teater Hund & Co. sin åbning som lille storbyteater 26. august, hvor man byder på indvielse, reception og teater på og ved BIBLIOTEKET i København NV, der er teatrets nyehjemsted. Teatret har både fået tillægsnavn og horn i sit logo for at markere, at man nu også skal producere voksenteater - og måske også for at være klar til kulturkamp i den udsatte københavnske bydel.

Det vakte undren, da Københavns Kommune sidste efterår udpegede sine storbyteatre for perioden 2017-20 og ikke alene fravalgte to veletablerede børneteatre – AnemoneTeatret og Zangenbergs Teater – i indre by, men også placerede nyvalgte Teater Hund i København NV og i et pladsmæssigt presset kulturhus i et område, hvor ikke mindst Batida holder til i eget teaterhus og sammen med kulturhuset administrerer det kommunalt støttede projekt Teater Nordvest, der står for 100 gratis familieforestillinger hver sæson i bydelen.

Men siden årsskiftet har Teater Hund & Co. brugt tiden til at finde sig til rette med sin nye status og sit nye kvarter og sit værested – og lørdag 26. august markerer man den officielle start som Københavns Kommunes lille storbyteater i NV.

Det sker med indvielse, reception og udendørs teater på og ved BIBLIOTEKET på Rentemestervej. Her bliver både det nye navn og logo givet flashet…

Åbningsprogram med bobler

Åbningsprogrammet byder på udendørsforestilling kl. 11,00 af franske Cie la Passante – 11,50 er der indvielse af den nye indgang til Salen, hvor teatret skal holde til – 12,00 er der reception her med bobler, snacks og velkomsttaler – og 13,00 sluttes af med endnu en udendørsforestilling, franske Compagnie des Quidams med 'Helt til hest'.

De to udendørs forestillinger er på snedig vis en del af Danmarks Internationale Gadeteaterfestival (se note), hvor Teater Hund & Co. er medarrangører i København NV sammen med Batida og således også allerede her viser flaget lokalt.

Teater Hund & Co. skal naturligvis også fremvise egne frembringelser, men det sker først til efteråret, hvor man har lagt premieren på de to første produktioner som lille storbyteater samme dag, 14. oktober, hvor man viser familieforestillingen 'Den store jagt på lykken' og voksenforestillingen 'Drømme om noget andet'.

De to forestillinger spiller i øvrigt i samme scenografi og udspringer af samme tema.

Et halvt års respit

Egentlig sker den officielle åbning af kvarterets nye lille storbyteater med et halvt års forsinkelse, for Teater Hund & Co. har haft status som lille storbyteater siden 1. januar, men teatret har indgået en aftale om først at starte aktiviteter som sådan fra starten af sæson 2017-18.

Det forklarer teatrets administrative leder og producent, Kenneth Gall, med, at udmeldingen om den nye status kom ret sent i forhold til at planlægge repertoire fra 1. januar 2017, ligesom man havde aftaler med og et halvt års midler fra Projektstøtteudvalget for Scenekunst, som skulle realiseres – primært produktionen 'Hvem bestemmer?', der spillede på AnemoneTeatret i foråret.

»Derfor lavede vi en aftale med de to støtteydere – staten og kommunen – om, at vi officielt starter vores lille storbyteater-aktiviteter i Nordvest fra sæson 2017/18. 

Udover at producere ovennævnte forestilling har vi i det halve år brugt tiden på at planlægge og afsøge mulighederne for at drive teater i Nordvest. Og vi har ændret i teatrets profil, så Teater Hund nu hedder Teater Hund & Co. – og givet logoets hund horn – for bl.a. at markere, at vi nu også producerer teater for voksne,« fortæller Kenneth Gall.

Ledelse ændret

Ændringen af teatret som producent af både børne- og voksenteater var et led i Teater Hunds succesrige ansøgning om at blive lille storbyteater, og det har så også betydet ændringer i ledelseslaget.

Mens Methe Bendix fortsætter som kunstnerisk leder af børne- og familieforestillingerne – og sit virke som dramatiker og instruktør – er instruktør Petrea Søe blevet hyret som kunstnerisk leder af voksenafdelingen.

Kenneth Gall er som nævnt administrativ leder og producent. Han har været væk fra teatret med et par år som projektkonsulent hos teaterformidlingsinstitutionen Scenit, men vendte tilbage til Teater Hund i forbindelse med dets nye status som lille storbyteater.

»Og det er os tre, der sidder i teatrets repertoireudvalg, som vi har valgt er øverste myndighed – lige efter bestyrelsen. Methe og jeg agerer daglig ledelse, da Petrea stadig iscenesætter forestillinger på andre teatre – hun har senest iscenesat 'Ordet på bordet' (til børn) hos Teater Nordkraft, og 'Stræber' (til unge) for teatret Mærkværk,« fortæller Kenneth Gall – der i øvrigt selv også har en tjans som medlem af dramaturgiatet for Horsens Teaterfestival og producent for DramatikerVæksthus-projektet – og han er også medlem af Teatercentrums bestyrelse.

Petra Søes første opgave som kunstnerisk leder af voksenteaterafdelingen hos Teater Hund – som vel så må være '&Co.' – bliver at instruere forestillingen 'Drømme om noget andet' – som hun også er idekvinde til og som lanceres som 'en tragikomisk musikalsk collage af hverdagsbilleder om at være lykkelig men utilfreds'.

Udfordringer

Forhåbentlig bliver Teater Hund & Co. lykkelige i deres nye status og deres virke som teater i en af Københavns udfordrede og belastede bydele.

De er nu de nye aktører i et område, der rent scenekunstmæssigt altså også rummer Batidas Teaterhus på samme vej, Dansekapellet med Uppercut ved Bispebjerg Kirke – og projekt Teater Nordvest med de 100 gratis forestillinger, hvor en del også skal have plads i BIBLIOTEKET sammen med betalingsteatret…

Kenneth Gall har tidligere udtalt til teateravisen.dk i en artikel om teater i Nordvest, at der her lå både en 'skævvridning og en udfordring at skulle betale salshusleje og være pålagt billetsalg, når der ofte i samme sal bliver opført gratis forestillinger – huslejefrit – til samme målgruppe', men situationen er nu den, at en del af det nye samarbejde bl.a. er, at gratis forestillinger så vidt muligt ikke spilles i Salen, hvor der også er betalingsteater.

Dertil kommer det helt generelle, at et bibliotek traditionelt er et borgernes hus, hvor brugen er betalt over skattebilletten, men Teater Hund & Co. er klar til at tage arbejdshandskerne på.

»En befolkningstæt bydel, der med sin sammensætning og sin mangfoldighed indenfor kunst- og kulturlivet giver en fantastisk grobund for at lave et fedt teater‚« udtalte han og priste BIBLIOTEKET – et prisbelønnet byggeri, tegnet af COBE, hvor stablede kasser indpakket i guldfarvet strækmetal udgør en iøjnefaldende kontrast til en ældre fabriksbygning, som også er en del af huset – for dets muligheder:

»Der er en fuldt udstyret stor sal med al teknik, fuldautomatisk mørklægning, elektronisk rig, elevator, fantastisk udsigt over byen fra foyerens tagterrasse mv. Og så er biblioteket et samlingspunkt i området. Der er over 40.000 brugere igennem huset hver måned. Det giver et godt potentiale til at indfange et godt publikum,« sagde han i efteråret, da teatrets placering som nyt lille storbyteater var besluttet.

Synergi

Det er nu trekvart år siden, og Teater Hund & Co. er nu en aktiv del af BIBLIOTEKET, hvor man forventer at blive.

»Om det bliver til evig tid vides ikke endnu, men vi har etableret et rigtig fint samarbejde med huset, og skaber sammen med dem en scene, 'SALEN', der præsenterer både koncerter, stand-up og teater. SALEN får sin egen indgang fra gadeplan foran på huset,« fortæller Kenneth Gall om den ombygning, der skal indvies ved åbningsarrangementet.

»Ligeledes indgår vi samarbejde med huset arrangements- og kommunikationsafdeling og husets café. Det er sat gang i et stort visionsarbejde om, hvordan alle os aktører i huset kan drage synergi af hinanden, hvor også husets værksteder byder ind med workshop mv.,« fortæller den administrative leder af Københavns Kommunes officielt nyeste lille storbyteater.

Seneste artikler

Seneste artikler

Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere