Af: Carsten Jensen

15. september 2008

Nu mangler de bare 14-15 millioner

ASSITEJ Danmark er en del af det internationale netværk for børneteater. Sammen med de svenske kolleger skal man nu arrangere verdens største begivenhed for professionelt teater for børn og unge i 2011 - nemlig ASSITEJ's verdenskongres.

Med sloganet ‘BUILDING BRIDGES, CROSSING BORDERS’ som tematisk spydspids lykkedes det delegationen af danske og svenske børneteaterfolk at vinde en verdenskongres til Øresundsregionen, da ASSITEJ i maj i år afholdt verdenskongres i Adelaide i Australien.

Organisationen med det umulige navn er samlingspunkt for over 75 landes anstrengelser med at promovere og udvikle professionelt teater for børn og unge. Og ovenstående slogan, der smukt symboliserer samarbejde hen over nationale og kulturelle grænser, skal nu samle de dansk/svenske henimod afholdelsen af en verdenskongres, der også skal byde på en international teaterfestival, seminarer og symposier, samarbejdsprojekter og møder m.m.

Budgettet er anslået til 14-16 millioner kroner – og det er vildt mange penge i børneteatersammenhæng.

Foreløbig er de 1,6 mio. kr. i hus – de kommer fra Fonden til Markeringsføring af Danmark (M-Fonden) og må først bruges i det sidste halve år op til kongressen.

Der forestår altså nu et langt og sejt træk for at hive de resterende millioner hjem, og det er håbet, at nogle af de helt store fonde i Danmark og Sverige vil gå ind i projektet som hovedsponsor.

Det er en enestående mulighed for at markedsføre Danmark og Sverige, idet der forventes ca. 1500 udenlandske gæster fra over 75 forskellige lande ­ heraf er de ca. 200 egentlige delegerede.

For den almindelige børneteaterinteresserede dansker er det vel først og fremmest international festival med omkring 30 forskellige kvalitetsforestillinger fra alverdens lande, der trækker. Forestillingerne ventes befolket af 20.-25.000 tilskuere primært fra Øresundsregionen.

Seneste artikler

Seneste artikler

Verdens bedste kritikere

Verdens bedste kritikere

Henrik Ipsen er uddannet skuespiller fra Odense Teaters skuespillerskole og var igang med en regelret karriere på de store scener, da han blev vakt for børneteatret og dets særlige magi og specielle udfordringer. Her fortæller han om det at spille for børn.
Læs mere
Historien om at være menneske

Historien om at være menneske

Fortællingen før historien eller den sigende før det er sagt. Om at skabe teater for babyer og kunstgallerier. Tanker forud for opsætningen af danseforestillingen og installationen 'Mig Dig Os' for Åben Dans.
Læs mere
Teater i tilbageblik

Teater i tilbageblik

Teaterårbogen: Mens regeringen svinger sparekniven over felter, som rammer dansk børneteater, blev der i sæson 2006-07 igangsat flere initiativer til at synliggøre, beskrive og videreformidle den værdifulde kæmpeerfaring, som feltet scenekunst for børn og unge rummer. Og nedskæringerne til trods er området stadig arnested for noget af det mest spændende og avantgardistiske scenekunst i Danmark.
Læs mere
Verdens bedste kritikere

Verdens bedste kritikere

Henrik Ipsen er uddannet skuespiller fra Odense Teaters skuespillerskole og var igang med en regelret karriere på de store scener, da han blev vakt for børneteatret og dets særlige magi og specielle udfordringer. Her fortæller han om det at spille for børn.
Læs mere
Historien om at være menneske

Historien om at være menneske

Fortællingen før historien eller den sigende før det er sagt. Om at skabe teater for babyer og kunstgallerier. Tanker forud for opsætningen af danseforestillingen og installationen 'Mig Dig Os' for Åben Dans.
Læs mere
Teater i tilbageblik

Teater i tilbageblik

Teaterårbogen: Mens regeringen svinger sparekniven over felter, som rammer dansk børneteater, blev der i sæson 2006-07 igangsat flere initiativer til at synliggøre, beskrive og videreformidle den værdifulde kæmpeerfaring, som feltet scenekunst for børn og unge rummer. Og nedskæringerne til trods er området stadig arnested for noget af det mest spændende og avantgardistiske scenekunst i Danmark.
Læs mere