Af: Carsten Jensen

24. juni 2010

Noget stort i vente

ASSITEJ’s verdenskongres i maj 2011 tager mere og mere form. Der åbnes i Operaen i Malmø og lukkes på Refshaleøen i Danmark. 17 af de internationale forestillinger til den tilhørende festival er udvalgt – og forleden blev også de ti danske bidrag til den afsluttende dansk-svenske kavalkade udpeget.

Der ventes mindst 1.500 kongresdeltagere med professionelt børneteater som absolut førsteprioritet, når den 17. ASSITEJ World Congress afvikles i København og Malmø til næste år i maj.

De kommer fra alle verdens kontinenter – Antarktis dog undtaget – for at snakke fag og afholde generalforsamling og se teater og netværke på alle leder og kanter.

Men det er også hensigten, at hele Øresundsområdets børn og unge og deres forældre får adgang til festlighederne i form af teaterfestivaler med spændende international og nyskabende scenekunst.
Dertil kommer en lang række workshops, seminarer, temadage m.v., som i større eller mindre grad er åbne for både teaterfolk og andre interesserede.

At verdenskongressen og de tilhørende festivalaktiviteter for første gang finder sted i to store byer i hvert sit land, er en både spændende og logistisk udfordring, som også afspejles i kongressens og festivalens overordnede tema: ’Building Bridges, Crossing Borders’. For grænser er ikke kun afskærmende, men også overskridende, og broer kan jo være selve symbolet på samhørighed.

’En kongres over broen viser helt fysisk, hvordan kulturelle, sproglige, politiske og ikke mindst kunstneriske grænser kan ophæves’, som den dansk-svenske organisation skriver på verdenskongressens hjemmeside.

Åbningsceremoni i Malmø Opera

Men transport over en bro gør det jo ikke alene, så der har været arbejdet ihærdigt, siden det i maj 2008 blev besluttet at overlade verdenskongressen i 2011 til det dansk-svenske initiativ (se evt. tidligere artikel på portalen: ‘På vej mod verdenskongressen’
)

Michael Ramløse, chairman of the Executive Board, kan således nu løfte sløret for nogle af de steder, som verdenskongressen og festivalen vil indtage.

»Åbningen af kongressen og festivalen sker i Malmø Opera, mens afslutningsarrangementet finder sted i København på ‘Halvandet’ på Refshaleøen på Amager,« fortæller han.

Det centrale festivalsted i København bliver Folketeatret med fire scener i brug, mens Malmø Stadsteater lægger tre scener til festivalforestillingerne. Der er direkte togforbindelse fra Nørreport til Malmø Central og ca. 250 meters gåtur hvert sted, så det er ikke besværet med afstande, der skal afholde deltagerne fra at besøge begge sider af sundet.

Der er p.t. udvalgt 17 af de 25 internationale forestillinger til festivaldelen, efter at mere end 300 hundrede har budt ind med forestillinger.

Mange er forinden blevet taget i øjesyn af en nedsat Festival Selecting Commitee og de øvrige repræsentanter for ASSITEJ Sverige og ASSITEJ Danmark.

I det hele taget gør man meget for at sikre interessen om arrangementet.

»Vi har besøgt rigtig mange festivaler og diskuteret kongressen og hele inklusionsprogrammet, der altså går ud på, at ASSITEJ-repræsentanter, teatrene og deltagerne skal vide og føle, at de er medejer af hele arrangementet,« fortæller Michael Ramløse, der selv har besøgt bl.a. Frankrig, Wales og Rusland i det sidste halve års tid.

De ti danske bidrag

I den internationale afdeling indgår en særlig ‘nærområde-festival’ med forestillinger fra Finland, Island, Norge og de tre baltiske lande, mens arrangørerne har valgt at lave en særskilt dansk-svensk kavalkade for ikke at dominere den internationale festival.

Denne kavalkade vil bestå af ti danske og ti svenske kvalitetsforestillinger – og forleden blev de danske bidrag så fundet via en afstemning fra medlemsteatrene i ASSITEJ Danmark.

Der var indstillet i alt 58 forestillinger, og følgende ti blev valgt ud:

– Åben Dans Production: Mig Dig Os (0,5-4 år)
– BaggårdTeatret/Mungo Park: Opsang (14 år og op)
– Batida: Ouverture (10 år og op)
– Carte Blanche: Kalejdoskop (8 år og op)
– Gruppe 38: Du må være en engel, Hans Christian (7 år og op)
– Holbæk Teater: Gidsel (14 år og op)
– Limfjordsteatret: Pinkie (12 år og op)
– Meridiano Teatret: Anima (4-10 år)
– Refeksion/Teater My: Himmelsange (2-4 år)
– ZeBU: Stranden (6 år og op)

Disse forestillinger kan dermed se frem til ekstraordinær interesse fra både internationale deltagere og lokale børn og unge til maj næste år.

Denne dansk-svenske festival sker i øvrigt efter samme model som weekendarrangementet på de årlige april-festivaler, rent organisationsmæssigt.

»Vi forestiller os noget i retning af en ny forestilling en gang hver halve time, og at hver forestilling spiller to gange pr. dag. Vi satser på at finde et spilleområde, hvor det hele er inden for kort gåafstand. Tanken er så, at en kongresdeltager skal kunne nå f.eks. seks forestillinger på samme dag,« fortæller Michael Ramløse om kavalkaden, der finder sted de to sidste dage af begivenheden, altså 28. og 29. maj.

Ideen er så, at fem danske og fem svenske forestillinger spiller i København og tilsvarende i Malmø. Forestillingerne bliver så stående til dagen efter, mens det er publikum, der ’bytter’ by.

Generalforsamling i Odd Fellow Palæet

Men der skal jo også snakkes om børneteatrets vilkår og de mange ASSITEJ-centres muligheder og arbejdsforhold, og det sker ved ASSITEJ’s generalforsamling som finder sted i så fornem en lokalitet som Odd Fellow Palæet i København – hvor der også er natcafe – og i Sankt Gertruds Kloster i Malmø. Her vil natcafeen dog være på Stadsteatern.

Der er således faldet en masse praktiske aftaler på plads, men der er masser af arbejde for arrangørerne også det næste år, inden verdenskongressen slår portene op til maj.

»Vi har bl.a. stadig noget finansiering, der skal falde på plads. Det arbejdes der hårdt på – og vi er meget fortrøstningsfulde . Og i forhold til deltagernes transport over Sundet er vi i forhandlinger med trafikstyrelsen og DSBFirst, som kører Øresundstogene om særlige rabat-ordninger og særlige ’ASSITEJ-afgange’ med sær-vogne for deltagere,« fortæller chairman Ramløse.

Færdigt program 15. januar

Det samlede program for verdenskongres, festivaler m.v. præsenteres på ASSITEJ 2011’s hjemmeside 15. januar 2011 – hvor der også åbnes for bestilling af festivalpakker.

Nyt vil her være muligheden for ’gradueret’ deltagelse, således at de udenlandske deltagere kan nøjes med ‘halve pakker’ og altså ikke skal binde sig for alle ti dage, som kan være for lang tid – eller for dyrt – for nogle.
De lokale danske og svenske teatre skal også efter planen for alvor involveres i arbejdet med at lave den bedste og mest interessante ASSITEJ-verdenskongres nogensinde.

Der har allerede været afviklet dansk-svenske seminarer, udflugter m.v., og en ny følger i det tidlige efterår, fortæller Michael Ramløse.

»Nu er der faldet så mange af de helt overordnede ting på plads i planlægningen, at det giver god mening at involvere vores teatre i begge lande – nu kan vi se de konkrete opgaver og udfordringer, så det er muligt at få gang i ’decentralisering’ og specialisering i forhold til de mange opgaver, som teatrene skal være med til at løfte.
Hele dette arbejde tilrettelægges i samarbejde med ASSITEJ DANMARK og SVENSK ASSITEJ – og vi vil bl.a. gentage og udbygge den meget vellykkede workshop vi havde med teatre fra København og Malmø i februar med et tilsvarende arrangement her i efteråret.«

Man kan løbende følge med i forberedelserne via verdenskongressens hjemmeside
: www.assitej2011.info

Seneste artikler

Seneste artikler

Fra luftkastel til slot

Fra luftkastel til slot

Statsensemblet for børneteater har netop lanceret en storslået vision om et scenekunsthus for børn og unge. Der er opbakning fra Københavns kulturborgmester og velvillighed fra Kunstrådet. Nu gælder det så om at finde flere gode samarbejdspartnere, der kan realisere økonomien og få projektet på skinner.
Læs mere
Storkøb – trend eller myte?

Storkøb – trend eller myte?

Enkelte børneteatre er blevet tilbudt salg af 40 forestillinger på en gang til en enkelt kommune. Det er godt for teatrets salg, men måske knapt så godt for børneteaterområdet som sådan. Men ude hos teaterformidlerne ser virkeligheden helt anderledes ud.
Læs mere
Lotte går nye veje

Lotte går nye veje

Lotte Faarup, der er en del af den kunstneriske ledelse hos Corona La Balance, forlader teatret med udgangen af denne sæson. Hun vil være dramatikerspire samt instruere og arbejde med forskning inden for scenekunst. Kort sagt lave mere kunst og mindre organisation.
Læs mere
Festival i vadestedet

Festival i vadestedet

Horsens Børneteaterfestival 2008 var første censurerede arrangement med et særligt udpeget dramaturgiat - og fravær af mange af de store børneteatre som følge af en konflikt mellem BTS-teatre og festival. Bodil Alling fra det nyslåede dramaturgiat fortæller om de nye tider og nogle af de nye ideer.
Læs mere
Kø ved kassen

Kø ved kassen

Budgetforliget på Københavns Rådhus kastede bl.a. 5,6 mio. kr. af til byens små teatre. Mens Uppercuts danseteaterprojekt i Nordvest kan håbe på hele 18 mio. kr.
Læs mere
Fra luftkastel til slot

Fra luftkastel til slot

Statsensemblet for børneteater har netop lanceret en storslået vision om et scenekunsthus for børn og unge. Der er opbakning fra Københavns kulturborgmester og velvillighed fra Kunstrådet. Nu gælder det så om at finde flere gode samarbejdspartnere, der kan realisere økonomien og få projektet på skinner.
Læs mere
Storkøb – trend eller myte?

Storkøb – trend eller myte?

Enkelte børneteatre er blevet tilbudt salg af 40 forestillinger på en gang til en enkelt kommune. Det er godt for teatrets salg, men måske knapt så godt for børneteaterområdet som sådan. Men ude hos teaterformidlerne ser virkeligheden helt anderledes ud.
Læs mere
Lotte går nye veje

Lotte går nye veje

Lotte Faarup, der er en del af den kunstneriske ledelse hos Corona La Balance, forlader teatret med udgangen af denne sæson. Hun vil være dramatikerspire samt instruere og arbejde med forskning inden for scenekunst. Kort sagt lave mere kunst og mindre organisation.
Læs mere
Festival i vadestedet

Festival i vadestedet

Horsens Børneteaterfestival 2008 var første censurerede arrangement med et særligt udpeget dramaturgiat - og fravær af mange af de store børneteatre som følge af en konflikt mellem BTS-teatre og festival. Bodil Alling fra det nyslåede dramaturgiat fortæller om de nye tider og nogle af de nye ideer.
Læs mere
Kø ved kassen

Kø ved kassen

Budgetforliget på Københavns Rådhus kastede bl.a. 5,6 mio. kr. af til byens små teatre. Mens Uppercuts danseteaterprojekt i Nordvest kan håbe på hele 18 mio. kr.
Læs mere