Af: Kirsten Dahl

2. marts 2009

Mellemtingsagtigt urmageri

'Det fortryllede Urværk' er en god og spændende historie om, at vi ikke kan leve uden kærlighed fra andre. Historien bliver tydeligt formidlet. Men iscenesættelsen spiller på for ens strenge, og der synes at være lagt låg på fortællingens gys.

I efteråret iscenesatte Aarhus Teater ‘Det Gyldne Kompas’, og nu spiller Filuren ‘Det fortryllede Urværk’. Den populære engelske forfatter Philip Pullman er nået til de danske teaterbrædder.

På Filuren er ‘Det fortryllede Urværk’ blevet en mærkelig mellemtingsagtig forestilling. Jakob Sheppard Hermann har som tekstbearbejder valgt at betone gyserhistoriedimensionen, og den historie, der er kommet ud af det, er både klar, stram og begivenhedsrig. To parallelle historier snor sig ind og ud af hinanden. En historie om urmagersvenden Carl, der ikke har fået lavet sin svendeprøve – en figur til kirkens klokketårn. Og en fortælling om Kong Otto og hans kone, som ikke kunne få børn, men omsider får en søn, Prins Florian, der imidlertid dør kort efter sin fødsel, men bliver vakt til live af Dr. Kalmenius. En heksekyndig doktor som først indopererer et mekanisk urværk i prinsen og siden kongens eget hjerte.

Og der ligger noget elementært spændende i, at historien ikke udspiller sig kronologisk. At vi fx først i anden del forstår, hvad det var, vi oplevede i første del. Hvad det var for noget med Kong Otto, der skindød og kun med en højrehånd, som bevægede sig, kom farende hjem i den slæde, hvor ellers kun hans lille søn, Prins Florian lå svøbt.

Klarhed i tekst og iscenesættelse

Siddende i et stort beduinagtigt telt (en fortælle-pagode) følger vi i tre akter de to handlingsforløb i et celloakkompagneret fortælleteaterforløb, som Jakob Sheppard Hermann har instrueret så historien træder tydeligt frem.

Merete Hegner og Kirsti Kærn hopper ud og ind af alle stykkets roller og har undervejs også fortællerens rolle. Med ændringer i gestik og stemmeføring og ved hjælp af enkle kostumeskift markerer de tydeligt hvem de spiller. Kong Otto, forfatteren Fritz, der sætter hele historien i gang, urmagersvenden Carl, kroværtens tjenestepige Grethe, Prins Florian eller Dr. Kalmenius. Dorte Rolff-Pedersen spiller levende musik til og optræder undervejs også som Florian. Og forestillingen slutter fint og publikumsomsluttende af med Florian og den hjertevarme Grethe i teltets ene ende og urmagersvenden Carl i den anden.

Tæt på men uden gys og dynamik

At de tre medvirkende primært spiller lige foran publikum på et forholdsvis lille areal fortætter oplevelsen og giver koncentration til teksten. Men spillet bliver efterhånden noget stillestående og uinteressant at se på, fordi de måder, tingene vises på med gebærder, skyggespil og lyde, begynder at ligne hinanden for meget og har et skær af noget for forklarende. Ret parallelt til urværksprologen. En indledende monolog om mekaniske urværk, som slår stykkets tema omkring død mekanik, menneskets skæbne og evne til kærlighed an, men som samtidig virker noget lang.

Budskabet i ‘Det fortryllede Urværk’ om, at kærligheden skal slå rod i Prins Florian for at han kan blive reddet som menneske, bliver sikkert og varmt formidlet. Og der sker overvirkelige og interessante drabelige ting i forestillingen. Men det er som om gysene bliver pakket ind i en alt for ligefrem instruktion. En iscenesættelse, som har fokus på at ville sikre sig, at børnene kan følge med i historien og ikke bliver bange. Derfor ender ‘Det fortryllede Urværk’ som en klar, sød, ufarlig og lidt kedeligt fortalt historie.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Et liv med snit
Hvid Støj Sceneproduktion:
'CUT//'
Nanna skærer sig. Hun har lyst til livet, men kan ikke overskue dets mange krav og udfordringer. Hun reagerer indadvendt med at straffe sig selv. Cutting er en aktuel og barsk affære, som Hvid Støj Sceneproduktion klogelig har valgt at præsentere ved at blande performance, dans, musik, lys og tekst, frem for at lade en tekst være primært styrende.
Serendipitet i tværdisciplinær åbningsforestilling
Kompagni Kimone:
'NØRD!'
Nycirkusteatret Kimone leverer en nørdet historie om isolation kontra længsel.
’Jeg sagde, at jeg var frisør i Vejle’
Randers Egnsteater:
'Voyeur'
Anne Abbednæs’ luderforestilling er et modigt indlæg i debatten om prostitution – det fordomsfyldte fag, der ikke tager erhvervspraktikanter.
Det er en kamp at være ung
Jako-Bole Teatret:
'Når jeg forsvinder under mig'
Jako-Bole Teatrets 30 års jubilæumsforestilling byder på mange reelt interagerende scener, sej musik og en fysisk iscenesættelse. Men adgangen til ungdomsproblematikkerne hindres undervejs af tekstmomenter som verfer én af på grund af et forudsigeligt indhold eller en for tung brug af symboler.
Håret sidder, som det skal
Uppercut Danseteater:
'Life'
Glem alt om trætte teenagedrenge, der knap kan slæbe sig hen til havregrynen! Uppercuts unge fyre danser, som gjaldt det den sidste gadekamp i breakdance-forestillingen 'Life'.
Trafikal legestue
Zangenbergs Teater:
'Dyt, Båt & KlingKlang'
Lige lovlig pædagogisk teater om god opførsel i trafikken.
Et liv med snit
Hvid Støj Sceneproduktion:
'CUT//'
Nanna skærer sig. Hun har lyst til livet, men kan ikke overskue dets mange krav og udfordringer. Hun reagerer indadvendt med at straffe sig selv. Cutting er en aktuel og barsk affære, som Hvid Støj Sceneproduktion klogelig har valgt at præsentere ved at blande performance, dans, musik, lys og tekst, frem for at lade en tekst være primært styrende.
Serendipitet i tværdisciplinær åbningsforestilling
Kompagni Kimone:
'NØRD!'
Nycirkusteatret Kimone leverer en nørdet historie om isolation kontra længsel.
’Jeg sagde, at jeg var frisør i Vejle’
Randers Egnsteater:
'Voyeur'
Anne Abbednæs’ luderforestilling er et modigt indlæg i debatten om prostitution – det fordomsfyldte fag, der ikke tager erhvervspraktikanter.
Det er en kamp at være ung
Jako-Bole Teatret:
'Når jeg forsvinder under mig'
Jako-Bole Teatrets 30 års jubilæumsforestilling byder på mange reelt interagerende scener, sej musik og en fysisk iscenesættelse. Men adgangen til ungdomsproblematikkerne hindres undervejs af tekstmomenter som verfer én af på grund af et forudsigeligt indhold eller en for tung brug af symboler.
Håret sidder, som det skal
Uppercut Danseteater:
'Life'
Glem alt om trætte teenagedrenge, der knap kan slæbe sig hen til havregrynen! Uppercuts unge fyre danser, som gjaldt det den sidste gadekamp i breakdance-forestillingen 'Life'.
Trafikal legestue
Zangenbergs Teater:
'Dyt, Båt & KlingKlang'
Lige lovlig pædagogisk teater om god opførsel i trafikken.