Af: Carsten Jensen

16. november 2009

Lige til højrebenet…

Teater O har fundet sig en niche med fortættede sportsdramaer, der har verdenspolitikken som sparringspartner, mens temaer som venskab og integration sættes i spil. 'Europamesteren’ blev i weekenden belønnet med Danmarks Teaterforeningers pris.

Danmarks Teaterforeningers seminar i Hjørring er slut og de over 400 deltagere atter spredt rundt omkring i det kulturelle Danmark.

Forhåbentlig fik de alle gode oplevelser og snakke med sig – og for det lille Teater O var der også en pris med på returrejsen. For lørdag aften blev det afsløret, at prisen for Årets børne- og ungdomsteaterforestilling gik til Teater O’s ’Europamesteren’, der med afsæt i det danske fodboldlandsholds legendariske hjemførelse af europamesterskabet i 1992 fortæller en historie om venskab og venskabets styrke – i skyggen af krigen på Balkan og flygtningestrømmen mod bl.a. Danmark.

Og det var en glad Lars Dammark, der kvitterede for æren ved at læse takketalen op fra sin mobiltelefon!

Reumert-nominering

Selvom Teater O er et relativt nystartet teater, gemmer der sig garvede folk bag i skikkelse af bemeldte Lars Dammark og Anders Valentinus Dam. Alligevel var det bemærkelsesværdigt, at teatrets allerførste forestilling, ’Europamesteren’, blev så overmåde vel modtaget og endog nomineret til en Reumert i 2008.

Siden er fulgt ’Knockout’, der ligesom ’Europamesteren’ har elitesport som ramme om en fortælling om venskab og integration – denne gang med afsæt i krigen i Afghanistan og danske soldaters risiko for at komme hjem i en kiste – og ligeledes blev velmodtaget og godt anmeldt i børneteateravisen.dk.

’Knockout’ fik støtte fra Scenekunstudvalget, der også til næste sæson har vendt tomlen op for Teater O, som har fået 550.000 projektkroner til forestillingen ’Det skal jeg da’ ha’’.

Teatret er i øvrigt i administrativ stald hos Nørregaard Teater – en praktisk løsning, som stadigt flere projektstøttede teatre uden driftsmidler benytter sig af – og der faldt da også en stor tak i takketalen til værtsteatret.

Puls og musikalitet

Men roserne for forestillingen tilfalder Dammark og Dam. Således skrev Kirsten Dahl bl.a. i sin anmeldelse i Børneteateravisen:

‘‘Europamesteren’ er også et møde med de hormoner der raser i pubertetsdrenge – et spil om kammeratskab og konkurrence. Et blik ind i en fodboldtræner-kultur, hvor holdets chancer for at rykke op går forud for spillernes dagligliv, og hvor kammerater bliver spillet ud imod hinanden i fodboldkampens navn.

Lars Dammark og Anders Valentinus Dam springer ud og ind af alle rollerne. Som Patrick og Karl hujer, jubler og synger de om fodbold for fuld udblæsning, og de får troværdig alvor frem, når venskabet slår revner. Men de spiller også troværdigt fodboldtræneren, pigen de er lun på og drengenes forældre. Især Karls far gør indtryk i Anders Valentinus Dams kærligt følsomme, men aldrig parodiske gestaltning.

‘Europamesteren’ fortæller med detaljer og nuancer en meget troværdig historie. En historie med opture, sejre, prøvelser og nedture. Spillets puls og musikalitet går rent ind. Det er en forestilling, som de unge slet ikke kan lade være med at tale begejstret om efter tæppefald’.

Fælles krigstema

De øvrige priser på Danmarks Teaterforeningers seminar faldt således ud: Årets Voksenteaterforestilling blev ’Hjem, kære hjem’ med Teater Grob, Årets turneskuespiller blev Lars Mikkelsen – og endelig gik Årets hæderspris til instruktøren Ulla Gottlieb.

Anmelder, cand. mag. Anne Middelboe Christensen, der var tovholder på søndagens afsluttede paneldiskussion om ’Provinsens teater’, benyttede således sin indledning til at sammenkæde ’Europamestrene’, ’Hjem, kære hjem’ og Odin Teatres ’De Store Byer’, der blev vist fredag aften i Hjørring, for at have i hvert fald én ting til fælles: Krigstemaet – særligt ud fra vinklen om, hvordan danskere reagerer på, at vi faktisk er i krig…

Suset fra gymnastiksalen

Lars Dammark og Anders Valentinus Dam er begge udgået fra Elevskolen ved Aarhus Teater.
Og hvor Dammark bl.a. har spillet teater på Filuren og Aalborg Teater, kan Anders V. Dam skrive flere filmtitler på cv’et – bl.a. med roller i ’Anja og Viktor – Brændende Kærlighed’ – og tv-serier som ’Pyrus i alletiders eventyr’ og ’Forbrydelsen 1’

Men det er altså i børneteatret, at de nu høster de helt store triumfer.

Og selvom de nu har deres eget teater, er de selvfølgelig også at finde hos kollegerne, når tid og mulighed gives. Således spiller Lars Dammark med i LokomotivTeatret LoKoTos ’Den blå dråbe’ – som han selv har skrevet manuskriptet til – mens Anders V. Dam kan opleves i Lampe/Limfjordsteatrets samproduktion ’Drengen der blev født og skulle i skole’.

»Jeg mangler ikke det store sus fra store scener. Der er noget tilfredsstillende ved at komme ud på en skole, til et lokale, der ikke egner sig til teater. I løbet af et par timer stiller vi scenografien op. Så kommer 80 hujende elever ind. På sådan en skole skal det lykkes ellers går det galt. Når man bagefter føler, at man har lagt noget, skabt et rum af eftertænksomhed. Det er ret fantastisk,« har Lars Dammark udtalt i aarhus.dk om sit børneteatervirke.

Seneste artikler

Seneste artikler

På konfrontationskurs

På konfrontationskurs

Når dette års Horsens-festival afvikles fra 19.-21. september vil det være uden størsteparten af BTS-teatrene. Arrangørerne synes at have bragt sig i et modsætningsforhold til både teatre og det oprindelige festivalgrundlag.
Læs mere
Verdens bedste kritikere

Verdens bedste kritikere

Henrik Ipsen er uddannet skuespiller fra Odense Teaters skuespillerskole og var igang med en regelret karriere på de store scener, da han blev vakt for børneteatret og dets særlige magi og specielle udfordringer. Her fortæller han om det at spille for børn.
Læs mere
Historien om at være menneske

Historien om at være menneske

Fortællingen før historien eller den sigende før det er sagt. Om at skabe teater for babyer og kunstgallerier. Tanker forud for opsætningen af danseforestillingen og installationen 'Mig Dig Os' for Åben Dans.
Læs mere
Teater i tilbageblik

Teater i tilbageblik

Teaterårbogen: Mens regeringen svinger sparekniven over felter, som rammer dansk børneteater, blev der i sæson 2006-07 igangsat flere initiativer til at synliggøre, beskrive og videreformidle den værdifulde kæmpeerfaring, som feltet scenekunst for børn og unge rummer. Og nedskæringerne til trods er området stadig arnested for noget af det mest spændende og avantgardistiske scenekunst i Danmark.
Læs mere
På konfrontationskurs

På konfrontationskurs

Når dette års Horsens-festival afvikles fra 19.-21. september vil det være uden størsteparten af BTS-teatrene. Arrangørerne synes at have bragt sig i et modsætningsforhold til både teatre og det oprindelige festivalgrundlag.
Læs mere
Verdens bedste kritikere

Verdens bedste kritikere

Henrik Ipsen er uddannet skuespiller fra Odense Teaters skuespillerskole og var igang med en regelret karriere på de store scener, da han blev vakt for børneteatret og dets særlige magi og specielle udfordringer. Her fortæller han om det at spille for børn.
Læs mere
Historien om at være menneske

Historien om at være menneske

Fortællingen før historien eller den sigende før det er sagt. Om at skabe teater for babyer og kunstgallerier. Tanker forud for opsætningen af danseforestillingen og installationen 'Mig Dig Os' for Åben Dans.
Læs mere
Teater i tilbageblik

Teater i tilbageblik

Teaterårbogen: Mens regeringen svinger sparekniven over felter, som rammer dansk børneteater, blev der i sæson 2006-07 igangsat flere initiativer til at synliggøre, beskrive og videreformidle den værdifulde kæmpeerfaring, som feltet scenekunst for børn og unge rummer. Og nedskæringerne til trods er området stadig arnested for noget af det mest spændende og avantgardistiske scenekunst i Danmark.
Læs mere