Af: Carsten Jensen

30. april 2010

Lige til at anmelde

På Festival 2010 i Esbjerg deltog 108 teatre med 165 forskellige forestillinger. Mange var spritnye, andre havde et eller flere år på bagen. Omkring 100 er i tidens løb og ikke mindst de seneste år blevet anmeldt i børneteateravisen.dk – og i den kommende tid følger yderligere et halvt hundrede nye anmeldelser af festivalens forestillinger.

Festival 2010 i Esbjerg havde 165 forskellige forestillinger på programmet, og i tiden efter festivalen håber teatrene på travlhed, idet det er tiden, hvor arrangørerne vurderer og bestiller i det store udvalg af turneforestillinger fra børne- og ungdomsteatrene.

Og det kan jo bl.a. ske på basis af egne erfaringer på festivalen, andres underretninger, granskning af Den Røde Brochure – men også faglige vurderinger fra børneteateravisen.dk’s seks professionelle anmeldere.

Som det fremgår af vedstående faktaboks, så ER omkring 75 af de deltagende forestillinger på festivalen allerede at finde her på portalen, mens yderligere 20-25 forestillinger faktisk også er anmeldt, men de er af ældre dato og derfor kun kan findes i de trykte udgaver af Børneteateravisen – dvs. fra foråret 2008 og i årene forud (her er man nødt til at scrolle gennem de digitale udgaver i ’Arkiv’-mappen her på portalen – eller bladre i arkiverne…

Langtidsholdbare

Men i disse dage og uger skriver børneteateravisens anmeldere løs på en række anmeldelser fra festivalen i Esbjerg, således at yderligere 40-50 forestillinger bliver anmeldt i de kommende måneder – idet børneteateravisen.dk løbende bringer minimum to anmeldelser om ugen. Heri vil dog også indgå også helt nye forestillinger fra de stationære børneteatre m.v.

Festivalens forestillinger er for de flestes vedkommende turneforestillinger med flere års forventet holdbarhed, så anmeldelserne af dem skulle ikke overskride sidste salgsdato foreløbig…

Her to uger efter festivalen tegner der sig som vanligt et broget billede for de mange turneteatre ovenpå anstrengelserne i Esbjerg: Flere teatre melder om rigtig godt salg – enkelte kan sågar melde om udsolgt på de udstukne turneperioder – mens andre stadig håber på mere aktivitet på turnefronten i næste sæson. Enkelte teatre må imødese stot set intet salg overhovedet.

Stjernedrys

Netportalens anmeldelser og ikke mindst brugen af stjerner var som vanligt et samtaleemne på festivalen både blandt teatrene og formidlerne.

På den baggrund er det måske lige på sin plads her at gentage kriterierne for de forkætrede stjerner, der altså kun ER en indikator for niveauet på forestillingen – ligesom børneteateravisens anmeldelser jo stadig kun er en enkeltstående vurdering. Også indbyrdes i anmelderkorpset kan der og vil der være divergerende faglige opfattelser af de enkelte forestillinger:

Seks stjerner er en helt igennem glimrende forestilling – et mesterværk
Fem stjerner er en fremragende forestilling
Fire stjerner repræsenterer den særdeles professionelle og seværdige forestilling
Tre stjerner er en absolut godkendt forestilling, men med plads til forbedringer
To stjerner er udtryk for en professionel, men også mangelfuld forestilling
En stjerne er en dårlig forestilling
Nul stjerner er en oplevelse udenfor kategori…

Anmeldelser skal læses!

Men igen: Der bør ikke kun kigges på stjerner! Anmeldelser skal læses!
Og ideen er stadig, at de forhåbentlig fortæller noget om dansk børneteaters øjeblikkelige niveau – og at både formidlere og teatrene selv kan blive klogere af at læse dem…

For selvom dansk børneteater godt kan lide at bryste sig af at være verdens bedste, kan det være godt at få præsenteret de enkelte bidrag – og erkende, at der altså også produceres en hel del mindre godt børneteater her i landet.

På Festival 2010 var der flere af de garvede folk i dansk børneteater, der udtrykte bekymring over en vis stagnation og metaltræthed hos mange børneteatre. Men heldigvis støder man så også ind i forestillinger, der modsiger udsagnet.

Men lad nu børneteateravisen.dk’s anmeldere få ordet…

Se også artiklen ‘Stjernedrys’
– hvor stjernesystemet kommenteres og anmelderne bliver præsenteret.

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere