Af: Søren K. Kløft

5. december 2008

Kunsten at synliggøre dansk børneteater

En gruppe studerende fra Københavns Universitet har brugt efterårssemestret på at arbejde med bl.a. synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Resultatet af deres anstrengelser blev præsenteret den 4. december i Kulturministeriet.

Kan kulturlivets forretningsstrategier professionaliseres? Kan kreativ kultur og erhvervsliv gå hånd i hånd? Og er det muligt at synliggøre de skjulte kulturskatte?

Disse spørgsmål har 20 overbygningsstuderende fra faget Dansk fra Københavns Universitet stillet sig selv, og i faget ’Medieret Selvfremstilling’ har de arbejdet med disse problemstillinger og brugt dansk børneteater som case.

Resultatet af deres anstrengelser blev overrakt til Kulturministeriet og Teatercentrum som en julegave til det danske kulturliv ved en lille ceremoni i kulturministerens forkontor. Helt konkret er der tale om et strategiforslag, som beskriver hvordan dansk børneteater kan opnå mere synlighed i den bredere offentlighed.

Kontorchef i Ledelsessekretariatet i Kulturministeriet, Anders Friis Brorholt, tog imod gaven på vegne af kulturminister Carina Christensen (K). ”Projektet falder i tråd med de tanker, kulturministeren er optaget af for tiden. Alle danskere skal føle, at kulturlivet er tilgængeligt, og kulturlivet og erhvervslivet skal ikke være bange for at arbejde sammen. Så vi er meget glade for julegaven”, sagde Anders Friis Brorholt.

Strategioplægget indeholder en lang række forslag til, hvordan man som aktør i kulturlivet kan nå ud til offentligheden. De studerende har forsøgt at modarbejde de barrierer, der findes mellem kulturlivet og erhvervslivet, og rapporten indeholder konkrete eksempler på, hvad virksomheder kan bidrage med til kulturlivet. Rapporten beskriver også, hvordan man kan gå nye – og billigere – veje, når det gælder markedsføring og sponsorering.

Henrik Køhler, sekretariatsleder på Teatercentrum, modtog også et eksemplar af rapporten, som han vælger at betragte som et stort idékatalog, der kan inspirere Teatercentrums videre arbejde med at udbrede kendskabet til børne- og ungdomsteater i Danmark.

”Vi brænder meget for vores arbejde, og vi glæder os til at ’stjæle’ ideerne. De er lige til at gå i gang med allerede i morgen, måske” udtalte Henrik Køhler.

De 20 studerendes undervisningsforløb var tilrettelagt af Mie Femø Nielsen og Hilde Schroll Jespersen, der begge underviser på Københavns Universitet.

Seneste artikler

Seneste artikler

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2023 til dørs med enkelte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Der blev atter produceret scenekunst på højt niveau og i imponerende mængder, som samtidig er i stand til at overskygge, at den økonomiske proletarisering af området fortsat er en alt for nærgående medspiller for mange teatre.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2023 til dørs med enkelte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Der blev atter produceret scenekunst på højt niveau og i imponerende mængder, som samtidig er i stand til at overskygge, at den økonomiske proletarisering af området fortsat er en alt for nærgående medspiller for mange teatre.
Læs mere