Af: Søren K. Kløft

5. december 2008

Kunsten at synliggøre dansk børneteater

En gruppe studerende fra Københavns Universitet har brugt efterårssemestret på at arbejde med bl.a. synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Resultatet af deres anstrengelser blev præsenteret den 4. december i Kulturministeriet.

Kan kulturlivets forretningsstrategier professionaliseres? Kan kreativ kultur og erhvervsliv gå hånd i hånd? Og er det muligt at synliggøre de skjulte kulturskatte?

Disse spørgsmål har 20 overbygningsstuderende fra faget Dansk fra Københavns Universitet stillet sig selv, og i faget ’Medieret Selvfremstilling’ har de arbejdet med disse problemstillinger og brugt dansk børneteater som case.

Resultatet af deres anstrengelser blev overrakt til Kulturministeriet og Teatercentrum som en julegave til det danske kulturliv ved en lille ceremoni i kulturministerens forkontor. Helt konkret er der tale om et strategiforslag, som beskriver hvordan dansk børneteater kan opnå mere synlighed i den bredere offentlighed.

Kontorchef i Ledelsessekretariatet i Kulturministeriet, Anders Friis Brorholt, tog imod gaven på vegne af kulturminister Carina Christensen (K). ”Projektet falder i tråd med de tanker, kulturministeren er optaget af for tiden. Alle danskere skal føle, at kulturlivet er tilgængeligt, og kulturlivet og erhvervslivet skal ikke være bange for at arbejde sammen. Så vi er meget glade for julegaven”, sagde Anders Friis Brorholt.

Strategioplægget indeholder en lang række forslag til, hvordan man som aktør i kulturlivet kan nå ud til offentligheden. De studerende har forsøgt at modarbejde de barrierer, der findes mellem kulturlivet og erhvervslivet, og rapporten indeholder konkrete eksempler på, hvad virksomheder kan bidrage med til kulturlivet. Rapporten beskriver også, hvordan man kan gå nye – og billigere – veje, når det gælder markedsføring og sponsorering.

Henrik Køhler, sekretariatsleder på Teatercentrum, modtog også et eksemplar af rapporten, som han vælger at betragte som et stort idékatalog, der kan inspirere Teatercentrums videre arbejde med at udbrede kendskabet til børne- og ungdomsteater i Danmark.

”Vi brænder meget for vores arbejde, og vi glæder os til at ’stjæle’ ideerne. De er lige til at gå i gang med allerede i morgen, måske” udtalte Henrik Køhler.

De 20 studerendes undervisningsforløb var tilrettelagt af Mie Femø Nielsen og Hilde Schroll Jespersen, der begge underviser på Københavns Universitet.

Seneste artikler

Seneste artikler

Nu mangler de bare 14-15 millioner

Nu mangler de bare 14-15 millioner

ASSITEJ Danmark er en del af det internationale netværk for børneteater. Sammen med de svenske kolleger skal man nu arrangere verdens største begivenhed for professionelt teater for børn og unge i 2011 - nemlig ASSITEJ's verdenskongres.
Læs mere
På konfrontationskurs

På konfrontationskurs

Når dette års Horsens-festival afvikles fra 19.-21. september vil det være uden størsteparten af BTS-teatrene. Arrangørerne synes at have bragt sig i et modsætningsforhold til både teatre og det oprindelige festivalgrundlag.
Læs mere
Verdens bedste kritikere

Verdens bedste kritikere

Henrik Ipsen er uddannet skuespiller fra Odense Teaters skuespillerskole og var igang med en regelret karriere på de store scener, da han blev vakt for børneteatret og dets særlige magi og specielle udfordringer. Her fortæller han om det at spille for børn.
Læs mere
Historien om at være menneske

Historien om at være menneske

Fortællingen før historien eller den sigende før det er sagt. Om at skabe teater for babyer og kunstgallerier. Tanker forud for opsætningen af danseforestillingen og installationen 'Mig Dig Os' for Åben Dans.
Læs mere
Teater i tilbageblik

Teater i tilbageblik

Teaterårbogen: Mens regeringen svinger sparekniven over felter, som rammer dansk børneteater, blev der i sæson 2006-07 igangsat flere initiativer til at synliggøre, beskrive og videreformidle den værdifulde kæmpeerfaring, som feltet scenekunst for børn og unge rummer. Og nedskæringerne til trods er området stadig arnested for noget af det mest spændende og avantgardistiske scenekunst i Danmark.
Læs mere
Nu mangler de bare 14-15 millioner

Nu mangler de bare 14-15 millioner

ASSITEJ Danmark er en del af det internationale netværk for børneteater. Sammen med de svenske kolleger skal man nu arrangere verdens største begivenhed for professionelt teater for børn og unge i 2011 - nemlig ASSITEJ's verdenskongres.
Læs mere
På konfrontationskurs

På konfrontationskurs

Når dette års Horsens-festival afvikles fra 19.-21. september vil det være uden størsteparten af BTS-teatrene. Arrangørerne synes at have bragt sig i et modsætningsforhold til både teatre og det oprindelige festivalgrundlag.
Læs mere
Verdens bedste kritikere

Verdens bedste kritikere

Henrik Ipsen er uddannet skuespiller fra Odense Teaters skuespillerskole og var igang med en regelret karriere på de store scener, da han blev vakt for børneteatret og dets særlige magi og specielle udfordringer. Her fortæller han om det at spille for børn.
Læs mere
Historien om at være menneske

Historien om at være menneske

Fortællingen før historien eller den sigende før det er sagt. Om at skabe teater for babyer og kunstgallerier. Tanker forud for opsætningen af danseforestillingen og installationen 'Mig Dig Os' for Åben Dans.
Læs mere
Teater i tilbageblik

Teater i tilbageblik

Teaterårbogen: Mens regeringen svinger sparekniven over felter, som rammer dansk børneteater, blev der i sæson 2006-07 igangsat flere initiativer til at synliggøre, beskrive og videreformidle den værdifulde kæmpeerfaring, som feltet scenekunst for børn og unge rummer. Og nedskæringerne til trods er området stadig arnested for noget af det mest spændende og avantgardistiske scenekunst i Danmark.
Læs mere