Af: Søren K. Kløft

7. september 2009

Kunst- og kulturformidlere – nu med diplom

’We did it!’ Sådan valgte sekretariatsleder Benedicte Helvad fra Børnekulturens Netværk bl.a. at sætte ord på sine følelser. Anledningen var, at det første kuld studerende – flere med børneteaterbaggrund - fra den nye Kunst- og Kulturformidleruddannelse torsdag fik deres afgangsbeviser i Styrelsernes Hus i København.

Der var mange, der havde grund til at være stolte ved dimissionen i Kunst- og Kulturformidleruddannelsen i torsdags. De i alt 26 studerende, der nu som de første har gennemført uddannelsen og dermed har diplom på deres færdigheder, kunne være ganske stolte. Men også repræsentanterne for den store tværfaglige arbejdsgruppe, der med bl.a. Benedicte Helvad i spidsen, sammen havde fået stykket en levedygtig diplomuddannelse sammen, kunne være stolte.
Danmark har nemlig fået en ny uddannelse, som med tiden vil kunne berige kulturlivet med nytænkende ildsjæle, der har nye redskaber med sig i deres arbejde som kunst- og kulturformidlere.

Formidlingseksperimentarium

Dette kunne man ved selvsyn forvisse sig om ved selve dimissionen, idet flere af de nyudklækkede diplomindehavere fremviste konkrete eksempler på deres kunnen i form af projektrapporter, scrapbøger, foldere, billeder og slideshows på deres computere.
Således fortalte f.eks. Annemarie Jeppesen, som nogle af børneteateravisen.dk’s læsere måske bedst kender som dukkespiller hos Carte Blanche, om sit unikke formidlingseksperimentarium, ’Cirkel, Streg, Firkant’, som hun havde udviklet i samarbejde med Skovgaard Museet i Viborg. Og pædagog René Laustsen fortalte om, hvorledes han arbejder med improvisationsbørneteater inden for rammerne af Jovica-teatret – børnenes eget teater.
Alene titlerne på et udvalg af de øvrige afgangsprojekter afslører noget af den idérigdom og nytænkning, som eleverne havde lagt for dagen under deres uddannelse: ’Runedetektiv’, ’Den sensoriske boganmeldelse’, ’Autobiografisk historiefortælling’ og ’Musik i skoven”.

Forsøg er nu permanent

Koordinator Pernille Welent Sørensen fra Scenekunstens Udviklingscenter i Odsherred har været med hele vejen. Hun har været med til de mange møder og forhandlinger, hun har arbejdet med, hvorledes uddannelsen kunne stykkes sammen, og hun har været med til at eksaminere de studerende. Og derfor virkede det da også helt naturligt, at det var hende, der højtideligt – men også med en slet skjult moderfølelse over for de studerende – uddelte eksamensbeviserne
»Jeg er bare så stolt over dem,« sukkede hun, efter at den formelle seance var overstået.
Den to-årige uddannelse har kørt siden 2007 som et forsøg, men Undervisningsministeriet har nu godkendt udannelsen som permanent på University College Syd, som starter op til januar 2010, og på University College Sjælland, hvor undervisningen af 30 nye studerende starter på Odsherred Teaterskole allerede nu i september. Dermed er uddannelsen landsdækkende.

Søren K. Kløft er kommunikationsmedarbejder på Teatercentrum

Seneste artikler

Seneste artikler

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere