Af: Carsten Jensen

6. september 2018

Kineserier og kulturudveksling

Kompetencecentret Teatercentrum fortsætter sit flerårige samarbejde med China National Theatre for Children i Beijing, der byder på dialogmøder, kulturel udveksling, og sågar konsulentbistand i forbindelse med det nyligt afviklede store ASSITEJ Artistic Gathering-arrangement i den kinesiske hovedstad.

Teatercentrum er dybt involveret i samarbejdsprojekter med Kina og ikke mindst China National Theatre for Children i Beijing. Det danske kompetencecenter deltog derfor også i planlægningsarbejdet, da nationalteatret var medarrangør af ASSITEJ Artistic Gathering i slutningen af august, der samlede omkring 500 teater- og teaterfagfolk fra hele verden til workshops, seminarer, uformelle teatersnakke m.v.

I forbindelse med dette store ASSITEJ-arrangement med gæster fra 46 forskellige lande, afviklede China National Theatre for Children sin årlige Summer Festival, hvor de udenlandske delegerede og de hjemlige kinesiske børn og deres voksne kunne opleve 18 forestillinger, hvor de otte var kinesiske og de øvrige var gæstespil fra ti forskellige lande. 

Og med godt 20.000 publikummer, der fik set både traditionelt kinesisk børneteater og internationale produktioner i mange genrer.

Fokus på basisdemokrati

Dertil kom altså mere end en snes forskellige workshops, dialogmøder og tre særlige dage med Artistic Encounter for de 500 delegerede. 

I en spændende insiderartikel har ASSITEJ Internationals danske generalsekretær, Louis Valente, bl.a. fortalt, hvordan det for organisationen og i et tæt samarbejde med de kinesiske arrangører var vigtigt, at disse Encounters blev afviklet efter basisdemokratiske og dialogorienterede idealer, hvor alle uanset position deltager på ligeværdige vilkår. 

Det er som han skriver i sin artikel, 'I samtale med Kinas kulturminister', 'et samtaleformat, der ligger milevidt fra den måde, hvorpå ASSITEJ Kina normalt arrangerer sine officielle konferencer og fora, hvor de officielle hierarkier er afspejlet i, hvordan man sidder i rummet, hvem der har taleret, hvem der overhovedet er inviteret til at deltage samt at alle indlæg er fremsendt på forhånd til oversættelse og styring af indholdet'.

Danske islæt

Men det lykkedes altså at præsentere disse dialogformater med succes i Beijing i fælles forståelse af, at det hele jo handler om, hvordan man kan  give børn og unge de mest optimale oplevelser af kunst, der kan røre, reflektere og underholde.

Blandt de mange faglige arrangementer ved Artistic Gathering i Beijing var der også flere med dansk indhold, bl.a. en workshop med med repræsentanter for det integrationsarbejdende C:ntact og en workshop med Sisters Hope ved Gry Worre Hallberg, og derudover kunne de mange internationale gæster opleve en dansk forestilling, 'Sand Forvirring' af Teater Minsk ved et særarrangement på Det Danske Kulturcenter i Beijing.

Der var også dansk deltagelse i en dialog om forskellen på østerlandsk og vestlig kultur, som den kommer til udtryk i scenekunst for børn og unge. Her kunne Henrik Køhler, direktør for Teatercentrum, fortælle både om H. C. Andersen og den særlige danske tilgang til børns møde med kunst.

Og blandt de cirka 20 danske deltagere var også Glad Teaters kunstneriske chef, Lars Werner Thomsen, der udover at deltage i forskellige arrangementer også var taget af sted for at samle et internationalt netværk for de teaterfolk, der arbejder med den særlige form for inklusiv teater, der inddrager mennesker med funktionsnedsættelse.

T.E.E.N i kinesiske hænder

Det var ikke kun erfarne teaterfolk, der var til stede i Beijing. Som del af det europæiske, EU-støttede T.E.E.N.-projekt deltog seks teenagere fra Danmark, Norge og Italien sammen med amerikanere i et arrangement om unges tilgang og oplevelse af scenekunst. 

De unge T.E.E.N-ambassadører var inviteret til at afholde en såkaldt køkkenbordsdiskussion om sprog og kunst, hvor de selv var både facilitatorer og panel. Formatet tiltede dog noget, fordi en voksen kinesisk vært overtog en del af styringen.

Og som Henrik Køhler fra Teatercentrum, der huser T.E.E.N.-projektet i Danmark konstaterer:

De unge kinesere var alle under 13 år og kunne derfor ikke helt betragtes som teenagere. Derfor blev en del af det, der kunne have været en spændende dialog om teenageres oplevelser af teater, erstattet med teater lege og fremvisning af den helt særlige kinesiske tradition med at lade børn optræde med udenadlærte monologer, sange og digte, gerne på formfuldendt engelsk…

Men som det positivt blev udlagt T.E.E.N's Teatercentrum-konsulent, Naja Birke, på Facebook: 'Sikkert er det i hvert, at alle tager hjem med nye perspektiver, undren og gode minder om, hvor stor kulturel diversitet der findes i verdenen, både i sprog, og måde at udtrykke sig kunstnerisk på'. 

Danske og kinesiske havfruer

Som det allerede er blevet nævnt, har Teatercentrum samarbejdet med China National Theatre for Children i en årrække. Det har bl.a. udmøntet sig i, at Teatercentrums Aprilfestival i 2017 i Sønderborg fik besøg af en kinesisk forestilling, og nationalteatret havde også sendt en større delegation til Aprilfestival i år i Syddjurs for at lære mere om, hvordan man organiserer så store begivenheder. 

Og som direktøren for Teatercentrum, Henrik Køhler, der selv var med i Beijing, fortæller, så havde man leveret flere insidertip, der havde gjort forberedelserne enklere for de kinesiske arrangører. 

Samarbejdet mellem China National Theatre for Children og Teatercentrum fortsætter derfor også efter, at ASSITEJ Artistic Gathering i Beijing er afsluttet. Teatret får i sommeren 2019 premiere på en kinesisk forestillingsudgave af H. C. Andersens 'Den lille Havfrue' – men med et dansk kreativt cast.

»Vi er skal i gang med at finde frem til et hold med dansk instruktør, scenografi og komponist, der med et dansk-skrevet manuskript har mod på at tage til Beijing i maj 2019 for at skabe forestillingen sammen med kinesiske skuespillere,« fortæller Henrik Køhler

Tilsvarende er det planen, at kinesiske kunstnere kommer til Aprilfestival i Hjørring i 2019 for at gennemføre en workshop med den kinesiske fabel om havfruen i det østkinesiske hav – den stort anlagte forestilling, 'The Mermaid in East China', blev præsenteret ved festivalen i Beijing, men er ifølge Henrik Køhler alt for stor og mandskabstung til, at et egentlig gæstespil kan lade sig gøre i festivalregi i Danmark.

Han siger dog, at workshoppen til gengæld kan tænkes at føre til en dansk version af den kinesiske historier. Så at sige udvekling af havfruer…

Og endelig er det i det aktuelle samarbejdsperspektiv også planen, at der skal deltage danske forestillinger i den 9. udgave af China National Theatre for Childrens summerfestival i juli/august 2019. 

Seneste artikler

Seneste artikler

Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere