Af: Carsten Jensen

2. november 2018

Julerier på scenen

Så er det atter sæson for juleforestillinger på små og store teatre og en masse andre steder. Der bydes på traditionel dramatik, balletter, teaterkoncerter, installationer og sanseoplevelser med større eller mindre julestemning Teateravisen forsøger som vanligt at servere et overblik over denne sæsons kunstneriske juleknas.

Så er det atter tid til at hive den mentale nissehue frem for at give dette års juleteatersæson et par ord med på vejen.

Det er altid er en særlig tjans for denne skribent, der ikke selv har fejret jul siden 1972 (hvor gaveræs og forbrugerisme og ædegilder var blevet – og siden har været – for meget for den dengang ungdommelige oprører), men som af et godt (jule)hjerte bestemt under resten af verden at jule løs.

Det er da også fint at peppe julestemningen op med teater og anden kunstnerisk juleknas fra små og store scener, der byder på gedigne teaterforestillinger, store balletter, dramatisk installationskunst, musikalske legestuer og kreative oplevelsesrum m.v. Og måske bliver der i samme ombæring ligefrem lidt plads til kontemplative stunder, som juletiden også burde indeholde. 

Det går løs helt fra starten af november – og selvom juleteater også kan opleves på biblioteker og skoler, i butikscentre og på torve m.v., så er vedstående faktaboks  – der er en overvægtig juleand værdig – primært helliget de stationære scener rundt om i landet.

Der kan være smuttere – som i givet fald vil blive tilføjet, så såre informationer tilgår redaktionen…

Genopsætningernes metusalemmer

Nogle af de store teatre har fravalgt scenografisk og dramaturgisk julestemning i deres nye klassiske familieforestillinger, nogle af de mindre og de små har helt valgt juletemaer og sågar forestillinger fra, mens de samler kræfter til nye udfordringer – men et sikkert tegn på teaterjul er og bliver de mange genopsætninger. 

Men gensynsglæde er jo også en umistelig del af denne årstid – mange steder ser man familier indfinde sig år efter år til de kendte forestillinger. Og ikke mindst gode  småbørnsforestillinger kan jo hente nye generationer ind med ganske få års mellemrum.

Blandt hardcore-genopsætningerne finder man Bellevue Teatrets 'Folk og røvere i Kardemommeby' der starter allerede 3. november og spiller på 37. sæson. Det er en uopslidelig juleklassiker uden juleindhold – men til gengæld kan børn og barnlige sjæle få mulighed for at hilse på Kardemomme Bys levende kamel og æsel uden for teatret før alle forestillinger lørdage og søndage.

Riddersalen har også et stort og (tro)fast publikum til 'De underjordiske', hvor tågetuller, tottentuer og gemmekoner m.fl. i år bemægtiger sig den lille scene i Allégade på 24. år.

Også Anemonen kan være med i dette gensynsglade selskab. Egentlig stoppede Anemone Teatrets 'Når du ser et stjerneskud' i 2014 efter 20 års tro tjeneste, men nu har det nye scenekunsthus taget forestillingen op igen – dog med ny besætning.

Julen er ikke aflyst – og så alligevel…

Egentlig burde London Toast Theatres vanedannende Crazy Christmas Cabaret også nævnes blandt de tilbagevendende juleteater-tilbud, men selvom man nu er på 37. sæson, så er det jo en ny forestilling hvert år. Egentlig skulle det være slut sidste år, men publikums insisteren – via mails, Facebook og stående applaus – på, at Vienne McKee & Co. dermed nærmest afskaffede julen, gjorde indtryk, så der nu er endnu en sæson og sikkert flere forude i Glassalen i Tivoli.

I år tager man så livtag med den gamle historie om Phileas Fogg, der pga. et væddemål tager ud på en jordomrejse på tid. Det skal de McKee'ske løjer nok få spoleret, tilsat faste elementer som Andrew Jeffers' 'Dame' og formentlig lidt malplaceret juleri.

Teatret insisterer på, at CCC også er for de unge (15 år har man sat grænsen til i år), og der er da også ofte fyldt godt op med elever fra de ældste klasser og gymnasier, der her får prøvet engelsk-kundskaberne af… 

Blev julen reddet i Glassalen – hvor også Eventyrteatret spiller forestillinger på udvalgte dage – så måtte ZeBU og samarbejdspartneren Børnekulturhus Ama’r aflyse julen i form af teaterinstallationen '24 (små) hemmeligheder', der ellers var annonceret og programsat.

Men den igangværende ombygning af ZeBU’s og Amager BIO’s lokaler (se artikel) og manglende alternativer satte en stopper for vandrejulekalenderen, hvor 24 kunstnere og lokale børn de seneste tre år har lavet en stor og anderledes julesanseoplevelse.

Jul i koncert-, komedie- og syngmed-form

Forsøg på at renovere juleteater-konceptet har man også gjort på Holbæk Teater, hvor man i 2012 sammen med Black Box Theatre bød på breakdance-forestillingen 'Julemanden og den farlige forbryder' og med en teaterkoncert i 2014, hvor 'Dejlig er Haven' udsatte Johannes Møllehaves børnebibels kendte historier for ord, musik, dans og billeder.

I år tager bruger man så samme koncept i 'This is Christmas' – hvor hele familien (hvis man altså er mindst otte år) kan opleve kendte julehits i 'en vild og spektakulær, sjov og skæv teaterkoncert', som der reklameres…

Hos Teater Hund & Co insisterer man også på nye, skæve julerier efter første forsøg i genren med komedien 'Jul – det er tanken der tæller' fra 2015.

Nu stiger de på juleteaterræset igen med 'Jul med dyr' – der samtidig er deres første børneteaterforestilling i de nye rammer i Nyhavn hos Får 302. Det skal nok blive underholdende og anderledes i teatrets særlige signaturstil.

Også Teater V's juleforestilling skal nævnes, selvom 'Julen har bagt' med et klart fokus på 65+-segmentet burde passere under Teateravisens normale radar. Forestillingen er målrettet opførelser på plejehjem og tilsvarende institutioner med mennesker, som ikke rigtig har mulighed for selv at opsøge teatrets egne rum, men er i princippet for alle og spiller også et par dage hos Teater V i Valby. 

'Julen har bagt' præsenteres som en nostalgisk lille musikalsk juleforestilling, hvor man møder to søstre, der tjener som kokkepiger hos et herskab i 1930´ernes Danmark. De fortæller juleanekdoter og synger et udvalg af dejlige danske julesange – alt imens publikum serviceres med småkager – og inviteres til at synge med …   

Fakta og anmeldelser

Lidt servering, sang og underholdning kan man også støde på hos flere af landets egnsteatre og mindre stationære scener, der måske nok har droppet egentlige juleforestillinger, men stiller op med andre underholdende aktiviteter som julestuer og juletræsfester m.v. 

Og så skal den eventuelle læser, der stadig måtte følge med på denne lille rundtur, slippe for yderligere eksempler på dette års juleforestillinger. Man kan jo også bare kigge på vedstående faktaboks, tjekke Kultunauts særlige børneteaterliste blot et klik væk (øverste højre hjørne på portalen) og holde øje med oplysninger i lokale medier m.v.    

Har man behov for faglige vurderinger af det tilbudte, byder portalen på anmeldelser af rigtig mange af årets genopsatte juleforestillinger (Brug søg-funktionen) – og der er planlagt anmeldelser af yderlige en halv snes af de nye jule- og familieforestillinger i den kommende tid.  

Seneste artikler

Seneste artikler

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere