Af: Randi K. Pedersen

2. maj 2010

Ikke de store udsving

Omkring Festival 2010 i Esbjerg har børneteateravisen.dk taget temperaturen hos den formidlergruppe, der udgøres af teaterforeningerne: Der er generelt stabile publikumstal til teater for børn og unge, og ingen melder om besparelser. Det er det glade budskab fra de store udbydere i de fem regioner, som teaterforeningerne er inddelt i.

På årets teaterfestival i Esbjerg 11.-18. april 2010 vrimlede det som vanligt med formidlere af teater for børn og unge på udkig efter nye forestillinger. Adskillige af dem kom fra de danske teaterforeninger, som er nogle af landets største udbydere på området.

Jette Glavind Pedersen, der både er medlem af bestyrelsen i Danske Teaterforeninger (DT) og medlem Udvalget for Børneteater og Opsøgende Teater (UBOT), har undersøgt, om der er sorte pletter på landkortet uden teatertilbud til børn og unge. Hun fortæller, at over 50 procent af teaterforeningerne i større eller mindre omfang er engageret i formidlingen af teater for børn og unge.

Det foregår på mange forskellige måder rundt om i de fem, danske regioner. Nogle steder har børne- og ungdomsteatret sin egen teaterforening. Andre steder indgår det på linje med familieteater og voksenteater i foreningens repertoire, eller man har en arbejdsdeling hvor bibliotekerne tager sig af teater for børneinstitutionerne. Der er også teaterforeninger, som administerer hele området for kommunen.

Det kan gøre det svært at sammenligne, hvordan udviklingen er i publikumstal. Men så må man jo spørge, og det har børneteateravisen.dk gjort.

Ingen store udsving

Vi har også spurgt, om finanskrise og stramme, kommunale budgetter har sat sig spor i udbud og efterspørgsel af verdens bedste børneteater. Her forud for den store festival er det glade budskab, at ingen teaterforeninger har skullet eller villet spare på teateroplevelser til børn og unge.

Samlet set har der da heller ikke været de store udsving i antallet at små og større tilskuere, som kunne give anledning til at udbyde færre forestillinger. Stabil er nok det ord, der bedst dækker situationen lige nu.

I Helsingør i region Hovedstaden er det lykkedes at fastholde publikum, selv om skoler og institutioner har fået strammere vilkår. Det er blandt andet sket ved at satse på samarbejdsprojekter. I år skal alle spare otte procent. Det gælder også Helsingør Teater, fortæller Trine Heller, der har teater for børn og unge som sit ansvarsområde.

»Men besparelserne har ikke vist sig endnu. Jeg har købt flere forestillinger á få dage for at få så bredt et udbud som muligt i forhold til målgrupperne, som er skolerne og bibliotekerne, og for at gøre udbudet mere interessant. På familieforestillingerne må vi satse mere på det kendte for at få publikum, men i lille målestok vil vi gerne være mere udfordrende,« siger hun.

Stigende publikumstal

Fra Odsherred fortæller Britta Skov, at det ikke er ændringer i afsætning eller udbud af børneteater i region Sjælland. Kommunen betaler fortsat for to forestillinger om året til skole- og børnehave børn og en forestilling til børn i dagpleje. Men der er stigende publikumstal på de familieforestillinger, der spilles på søndage.

»Vi er startet op med tilbudet til familierne for et par år siden, og nu er det slået igennem. I forhold til skoler og institutioner gør vi, som vi plejer. Jeg samler ønskerne ind efter festivalen, og holder budgettet ikke, må de vælge noget alternativt,« siger Britta Skov.

Med over 91.000 solgte billetter i alt i sæsonen 2007-2008 er Syddanmark den absolut førende region med hensyn til publikumstal. Derfor falder tallet 90 (!) i øjnene, når det drejer sig om billetter til børn og unge. Mens familieforestillingerne kan præstere 20.545 solgte billetter i forrige sæson. Forklaringen leverer Johannes Heesch, der er formand Sønderborg Teaterforening, som er regionens største.

»Vi lader bibliotekerne stå for det deciderede børneteater. Teaterforeningen udbyder familieteater og ungdomsteater, og der har vi ikke set tegn på faldende indkøb – endnu da. Faktisk øger vi antallet af familieforestillinger, for de har lavere billetpriser og flere rabatordninger,« siger Johannes Heesch.

I Sønderborg har hverken foreningen eller bibliotekerne generelt problemer med udbudet af forestillinger. Det eneste, teaterforeningens formand savner, er nogle flere forestillinger for teenagere.

Satser trods underskud

Region Midtjylland udbyder også udelukkende familieforestillinger, når det drejer sig om børn og unge. Det øvrige tager bibliotekerne og kommunen sig af. Det fortæller formanden for Herning Teater, Egon Bjørn Andersen. Desværre kniber det med at få fyldt op på stolerækkerne, men det er ikke noget nyt.

»Vi har valgt at ville satse på to familieforestillinger hver sæson, selv om de giver underskud. For vi mener, at det er vigtigt at give børn og unge et teatertilbud. Derfor satser vi heller ikke kun på mainstream, men vil gerne prøve at gå lidt efter det familieteater, der er nyt og lidt anderledes,« siger Egon Bjørn Andersen.

Teater for hele familien udgør også en central del af billetsalget i region Nordjylland. Men der udbyder Morsø Teaterkreds som den eneste også børneteater, som Birthe Kjølby tager sig af. Teatertilbud til børnehaver og vuggestuer, klarer bibliotekerne.

Birthe Kjølby fortæller, at publikumstallet til familieforestilingerne viser en klart faldende tendens. På skolerne er det til gengæld helt stabilt.

»De får forestillingerne gratis fra børnehaveklassen og op, og de er meget glade for teater. Jeg plejer at købe 2000 billetter om året, og det gør jeg også i år. Vi har fået den samme stigning i beløbet til indkøb som altid, og jeg har slet ikke indtryk af, at kommunen har overvejet at spare på teater til børn og unge,« siger hun.

Usikre på fremtiden

Andre teaterforeninger er mere usikre på fremtiden. Familier, skoler og institutioner skal spare, og det kan medføre faldende publikumstal. Men teaterforeningerne har endnu ikke bemærket konsekvenser i form af færre teatre eller færre nye forestillinger at vælge imellem.

Flere børne- og ungdomsteatre har nævnt over for børneteateravisen.dk, at der er kommet en tendens til storkøb, hvor én forestilling spiller en masse gange. Det er ikke et fænomen, teaterforeningerne kan genkende. Lige så lidt som mængderabatter eller billigere priser på forestillingerne.

En enkelt succesforestilling er steget 17 procent. Lige lovlig heftigt, synes en teaterforening, der selv var heldig og fik den indkøbt i tide.

Billettilskud fredet

Derimod kan teaterforeningerne glæde sig over, at Teaterudvalget med Lars Seeberg i spidsen i den nyligt udgivne teaterrapport, ‘Veje til udvikling’, har ‘fredet’ den del af billettilskudsordningen – på knapt 20 mio. kr – som gives til teaterforeningerne, mens rapporten lægger op til, at den resterende del af ordningens 75 mio. kr. skal overgå til en udviklingspulje.

Gennemføres forslaget i en ny teaterlov, kan det meget vel gå ud over tilstrømningen af børn og unge til de små stationære teatre – og dermed bliver teaterforeningernes formidlingsarbejde med familie-, børne- og ungdomsforestillinger endnu vigtigere.

Seneste artikler

Seneste artikler

Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere