Af: Søren K. Kløft & Carsten Jensen

13. juni 2016

Hyldestaften for scenekunsten – uden scenekunst

Årets Reumert for Årets Børne-/Ungdomsforestilling gik til Det Lille Teaters ’Citroner i vand’. Det var blot én af de mange priser, der blev uddelt søndag aften, hvor den danske teaterverden fejrede sig selv. Instruktør Anders Lundorph havde sammen med scenograf Nicolaj Spangaa iscenesat Reumert-showet, der på forunderlig vis ikke indeholdt noget som helst af det, det hele handlede om, nemlig scenekunst.

Dansk scenekunst for børn og unge er rykket frem i rækkerne. Det kunne man konstatere ved at studere det flot trykte Reumert-program, som ivrige arrangementsansatte stak i hånden på alle festdeltagere ved ankomsten søndag aften til Operaen, hvor den store prisfest skulle afvikles.

For prisen for Årets Børne-/Ungdomsforestilling skulle allerede finde sin modtager helt i starten af showet – lige efter dramatikerprisen.

Og det var selvfølgelig en glad flok fra Det Lille Teater, der kunne gå på scenen for at modtage hyldest og statuette (og 40.000 kroner) – og således fik en flot forskudsgave på fejringen af 50-årsjubilæet til august…

Mindre glæde vakte det hos vedstående skribenter, da det i løbet af showet blev klart for publikum, at arrangørerne åbenbart havde fravalgt at præsentere noget af det, som hele aftenen var en hyldest til: Scenekunsten.

Ikke så meget som en lille smagsprøve på noget af den sublime kunst, som branchen kan frembringe, blev det til. Det kunne en ellers sublimt Stradivarius-spillende koncertmester fra Det Kongelige Kapel, Lars Bjørnkjær, ikke rette op på.

Og selvom et par af jurymedlemmerne, teaterredaktørerne Monna Dithmer fra Politiken og Jakob Steen Olsen fra Berlingske, efterfølgende for åben skærm (DRK) udtrykte en afdæmpet tilfredshed over 'letheden' i showet, fornemmede man også her et vist savn over fraværet af teatrets sjæl…

Men musikken var god…

Branchens udøverne var dog repræsenteret i rigt mål på Operaens scene i løbet aftenen. Der var ind imellem et sandt mylder af personer på scenen, når prisen ikke lige var til en enkelt persons præstation.

Det virkede derfor pudsigt, at en af landets største teaterarbejdspladser, Det Ny Teater, modtog prisen for Årets Musical kun repræsenteret ved teaterdirektør Niels-Bo Valbro, når nogle af de små teatre og de meget mindre produktioner var repræsenteret med 12-15 personer på scenen…  

Her var takketaletiden begrænset, ligesom de nominerede forlods kun fik en enkelt linjes begrundelse, hvorefter vinderen fik en lidt uddybende tekst – leveret af skuespilleren Bodil Jørgensen.

Hun var sammen med kollega Rasmus Botoft og stand up-komiker Nikolaj Stokholm nogle humørfyldte og underholdende værter, og Mikkel Hess skabte sammen med Spacelab & Friends et lækkert jazzet musikalsk bagtæppe til alle begivenhederne på scenen.

Mikkel Hess’ komposition for hele syv flygler (hvor værterne spillede med) var et originalt indslag, hvor instrumenter og pianister blev trukket hen over scenen på et langt podie – så jo, dét var da kunst på scenen, og sikkert ikke noget, der kunne lade sig gøre på ret mange andre scener i dette land.  

Festshow-instruktør Anders Lundorphs beslutning om lade scenekunsten være repræsenteret udelukkende ved Reumert-juryens skarpt formulerede motiveringstekster, gav således mere plads til et sceneshow, der i sin egen ret var ganske stilsikkert – men altså også noget overfladisk.

'Kun det bedste til de yngste'

Det Lille Teater fik altså Reumert-prisen for Årets Børne-/Ungdomsforestilling, og det var samtidig tredje Reumert på 14 år, idet man i 2002 fik prisen for 'Mester flytter ind' og i 2011 for 'Fra månen og ned'.

Og blandt den halve snes glade folk på scenen var det selvfølgelig teaterleder Trine Wisbech, der sagde takkeord – 'Kun det bedste til de yngste. Det har været baggrunden for at lave denne forestilling' – suppleret af forestillingens instruktør og idekvinde, Charlotte Munksø, der til lejligheden havde medbragt en lille citron – der stammede fra prøvestarten og nu var rynket og farveløs – men 'stadig duftede af teatermagi', som hun sagde.

Og både Charlotte Munksø og hendes 'Citroner i vand' fik mange gode ord med på vejen af  Anne Middelboe Christensen her på portalen tilbage i februar i år: 'En lysende og nysgerrig forestilling for de 2-4-årige' og en 'lillebitte forestilling, der viser sig at gøre et kæmpestort indtryk', lød det bl.a. i anmeldelsen, der kan læses i sin helhed her.

Reumert-juryens motiveringstekst søndag lød i sin helhed som følger:

'Ordløst sanseteater med vandplask og citroner: Mærk verden! Citronerne lyser lokkende. Vandet ligger lige dér og skal plaskes i. Og så er der sandet, der gerne vil lege med tæerne. I Citroner i vand opdager tre kroppe verden – og indtager den nysgerrigt og undrende. Uden ord, men med smittende latter, lyd og musik. Verden bliver større, sproget er overflødigt – og måske er månen bare en citron?'

En flittig dukkemager

Det Lille Teater kan som nævnt fejre 50-års jubilæum i år – som en ægte og langtidsholdbar pioner i dansk børneteater.

Helt fra etableringen i 1966 som Danmarks første stationære børneteaterscene i en gammel købmandsgård fra 1789, som også nåede at være bl.a. snapsebrænderi og bordel. Det Lille Teater havde 31. august 1966 premiere på sin første forestilling, 'Karrusellen går’.

Gennem alle årene har man satset på nyskrevet dramatik, skrevet direkte til teatret og dets særlige muligheder, og det har kastet mange rosende anmeldelser og altså også priser af sig.

Men ellers var der ikke mange priser, der gik børneteatrets vej denne søndag aften.

Dog bør nævnes Rolf Søborg Hansen, der godt nok fik sin Reumert for Årets Scenedesign i voksenforestillingen 'Arne går under' på Bådteatret, men han har også haft ganske mange fingre med i børneteaterforestillinger. Bl.a. på Det Lille Teater og ikke mindst sommerfilialen Marionetteatret i Kongens Have, hvor han nærmest har været fast inventar og senest står som idemand og dukkemager i Marionetteatrets jubilæumsforestilling af samme navn ('Jubiiilæum').  

Rolf Søborg Hansen har sat sit aftryk som dukkemager, scenograf eller medvirkende i de to små teatre, men man kan også finde hans navn i anmeldelser her på portalen fra Nørregaards Teater, Randers Egnsteater, De Røde Heste, HamletScenen, Det Kgl. Teater ('På den anden side), Bådteatret, Aaben Dans og Det Ny Familieteater.

Talenter på vej

Det nærmeste man ellers kom b&u-relation i prisregnen må være halvdelen af den talentpris, der gik til Kristoffer Helmuth for hans optræden i familieforestillingen 'Brødrene Løvehjerte' på Odense Teater, 'hvor han if. juryen spillede en 'knuselskelig Tvebak'.

Talentpriserne gik til tre skuespillere, to sangere, en danser, en instruktør og en scenograf, der forventes at komme til at præge fremtiden inden for dansk scenekunst, og den forudsigelse har tidligere holdt stik. Blandt tidligere talentprismodtagere finder man navne som Nicolas Bro, Birgitte Hjort Sørensen og Nikolaj Lie Kaas.

Ligesom instruktøren bag dette års Reumertshow, Anders Lundorph, også er tidligere Talentprismodtager (2007).

Og så skal det da lige nævnes, at den helt store pris, der ikke kræver nomineringer, men gives til en nøje udvalgt kunstner, i år tilfaldt skuespiller, instruktør, revydirektør m.v. Lisbet Dahl (f. 1946), der udover udtalt glæde erklærede, at det var første gang hun havde været så rædselslagen over at stå på en scene…  

Seneste artikler

Seneste artikler

Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere